ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشاورزان اصفهان در اعتراض به عدم تأمین حق‌آبه تجمع کردند

درآمد ۸۰ درصد ساکنان حوضه آب‌ریز زاینده‌رود از کشاورزی است. مسئولان وعده داده بودند که آب زاینده‌رود را در پاییز جاری و از کشاورزان حمایت مادی کنند، اما به وعده‌های خود عمل نکردند.

باغداران، چاه‌داران و کشاورزان شرق اصفهان، حوضه آب‌ریز زاینده‌رود در اعتراض به اجرایی نشدن وعده‌های مسئولان مبنی بر جاری شدن آب رودخانه زاینده‌رود در فصل پاییز و رعایت نشدن حقآبه‌هایشان، دست به تجمع و اعتراض زدند.

اعتراض باغداران، چاه‌داران و کشاورزان شرق اصفهان

این اعتراضات چند روز است که آغاز شده و کشاورزان از روستاها و شهرهای شرق حوضه آب‌ریز زاینده‌رود مانند ورزنه، رودشت، زیار، اژیه و براآن در این اعتراضات و تجمعات شرکت می‌کنند.

به‌گفته ‌حسنعلی مبینی‌نژاد، نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان‌ها، در این بخش از حوضه آب‌ریز زاینده‌رود، ۶۰ درصد مردم کشاورز هستند و تعداد بسیار زیادی نیز در مشاغلی مرتبط با کشاورزی مثل دامداری فعالیت می‌کنند. بر این اساس اشتغال و درآمد ۸۰ درصد ساکنان شهرها و روستاهای این منطقه، به کشاورزی مرتبط است.

مبینی‌نژاد می‌گوید در بالادست زاینده‌رود در استان چهارمحال و بختیاری، برداشت‌ آب به‌صورت غیراصولی انجام می‌شود و شدت بحران آب به ‌اندازه‌ای است که حتی تأمین آب شرب هم با مشکل روبه‌رو شده است.

او برداشت بیش از حد آب در بالادست یا توسط صنایع را موجب اعتراض کشاورزان دانست و گفت: «برداشت و توزیع آب به‌درستی مدیریت نمی‌شود. برداشت غیراصولی نباید صورت گیرد. این برداشت‌ها باید تحت نظارت دقیق باشد تا بتوان منابع آبی را جبران نمود.»

نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان‌ها می‌گوید مردم حوضه آب‌ریز زاینده‌رود اگر نتوانند کشاورزی کنند، از آن‌جا که منبع درآمد دیگری ندارند، زمین‌گیر خواهند شد.

روز گذشته، چهارشنبه ۴ مهر، حسن ساسانی، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اعلام کرد که حجم مخزن سد زاینده‌رود در بیشترین ارتفاع یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب است که در حال حاضر حجم آب موجود به ۱۶۸ میلیون مترمکعب کاهش یافته که این مقدار حدود ۱۱ درصد کل حجم سد زاینده رود است.

ساسانی گفت: «بر اساس مصوبه وزارت نیرو حقابه محیط زیست از زاینده‌رود ۱۷۰ میلیون مترمکعب در سال است، اما وقتی در رودخانه آبی جاری نباشد بدیهی است که به تالاب هم آبی نمی‌رسد.»

محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان دوشنبه ۲ مهر یکی از مشکلات این استان را عدم توزیع عادلانه آب در مسیر زاینده‌رود دانست و با بیان این‌که «در بالادست زاینده‌رود بیشتر از حق خود آب برداشت می‌کنند»، گفت برای کنترل این موضوع طرحی آماده اجرا شده و در محدوده سد تنظیمی تا چم آسمان که بخشی از آن در استان مجاور است، کنترل برداشت‌ها با کنتورهای هوشمند انجام خواهد گرفت.

به‌گفته استاندار اصفهان، در دهه ۵۰ حجم ورودی سد زاینده‌رود به‌طور میانگین یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب بوده، اما امروز تنها ۱۷۱ میلیون مترمکعب آب وارد این سد می‌شود.

این نخستین بار نیست که کشاورزان اصفهان دست به اعتراض می‌زنند. دور اخیر اعتراضات کشاورزان اصفهانی از اواسط اسفند ۹۶ آغاز شد. از آن زمان شماری از کشاورزان اصفهانی بارها در اعتراض به خشکسالی و عدم دریافت حق‌آبه‌شان راهپیمایی کردند.

۳۵۰ هزار نفر در شرق استان اصفهان از طریق کشاورزی گذران می‌کنند. انتقال ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب از حق‌آبه استان اصفهان به یزد، زندگی آن‌ها را به خطر انداخته است. در سال ۹۵ مسئولان استان اصفهان به کشاورزان قول داده بودند که ۲۰۰ میلیون متر مکعب از آب پشت سدها را به کشاورزی در شرق اصفهان اختصاص دهند اما به این وعده عمل نکردند. در همان سال گروهی از کشاورزان اصفهانی لوله انتقال آب به استان یزد را شکستند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در کارزار انتخاباتی خود به کشاورزان اصفهانی وعده داده بود که حق‌آبه آن‌ها از زاینده‌رود را در نظر می‌‌گیرد و استان اصفهان را از خطر خشکسالی دور می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.