ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتصاب کامیون‌داران: زمینه‌چینی برای سرکوب اعتصاب‌کنندگان

اعتصاب رانندگان کامیون وارد پنجمین روز خود شد و نیروی انتظامی ۲۲ نفر از آن‌ها را بازداشت کرد. رسانه‌های حکومتی تلاش می‌کنند تا ادامه‌دهندگان اعتصاب را به «گروه‌های معاند» وصل کنند.

در حالی که اعتصاب رانندگان کامیون وارد پنجمین روز خود شده، نیروی انتظامی ۲۲ نفر از آن‌ها را بازداشت کرد. نیروی انتظامی بازداشت‌شدگان را «اراذل و اوباش» و «مخلان نظم» نامید که به کامیون‌ها حمله می‌کنند. رسانه‌های حکومتی نیز از «تحرکات مشکوک گروهکی برای جلوگیری از تردد کامیون‌ها در جاده‌ها» نوشته‌اند. زمینه‌ها برای برخورد با اعتصاب رانندگان کامیون آماده می‌شود.

کامیون‌داران و رانندگان کامیون از یکم مهر دور تازه‌ای از اعتصاب را آغاز کردند.

رسانه‌های حکومتی همچنان تلاش می‌کنند تا خبری از اعتصاب رانندگان کامیون منتشر نکنند. با این حال اعتصاب کامیون‌داران در پنجمین روز دست‌کم در شهرهای ارومیه، اصفهان، سبزوار، زرین‌شهر، شهرکرد و نایین یزد ادامه داشت.

رانندگان بسیاری با این اعتصاب همراهند اما برخی از آن‌ها قصد شکستن اعتصاب را داشتند که با مقاومت ادامه‌دهندگان روبه‌رو شدند. در برخی مواقع نیز اختلاف آن‌ها به درگیری کشید.

کامیون‌داران و رانندگان کامیون از یکم مهر دور تازه‌ای از اعتصاب را آغاز کردند. افزایش نرخ کرایه بار، تأمین قطعات یدکی و لاستیک ارزان قیمت، کاهش سهم شرکت‌های باربری از نرخ کرایه، پرداخت سهم دولت و حق بیمه رانندگان از جمله خواسته‌های رانندگان است.

در روزهای گذشته خبرگزاری‌های دولتی ایرنا و ایلنا اعلام کردند که اعتصابی رخ نداده و کامیون‌ها تنها به‌دلیل نبود قطعات یدکی و کمبود لاستیک نمی‌توانند حرکت کنند.

شامگاه چهارشنبه ۴ مهر سرهنگ کاووس محمدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان فارس از بازداشت  «۲۲ نفر از مخلان نظم و تعدی‌کنندگان به کامیون‌ها در جاده‌ها و محورهای مواصلاتی این استان» خبر داد.

او گفت اقدام این افراد «هنجارشکنانه» بود و شیشه‌های کامیون‌ها را می‌شکستند و برای رانندگان ایجاد مزاحمت می‌کردند.

بازداشت‌شدگان پس از تشکیل پرونده زندانی شدند.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان فارس افزود: «پلیس تمام جاده‌های این استان را به صورت محسوس و نامحسوس تحت نظارت و کنترل دارد و قاطعانه با تمام مخلان نظم و امنیت در این محورها برخورد می‌کند.»

در همین حال خبرگزاری فارس که به نهادهای امنیتی وابسته است در گزارشی از تیراندازی عده‌ای «با اسلحه جنگی به سمت کامیون‌ها» خبر داد و نوشت: «به‌تازگی جریانات مشکوکی شکل گرفته است تا با سوءاستفاده از اعتراضات قبلی صنفی کامیون‌داران، موجب بروز رعب و وحشت بین آن‌ها شده و مانع شوند کامیون‌داران بارگیری انجام دهند.»

فارس افزوده است که این عده می‌خواهند «کالاها در پایانه‌ها و بنادر بماند و به دست مردم نرسد و بدین ترتیب با ایجاد نارضایتی بین مردم، به اقتصاد کشور و امنیت روانی مردم ضربه بزنند».

برخی از مقام‌های قضائی نیز پیش از این اعتصاب‌کنندگان را به برخورد قضائی شدید تهدید کرده بودند. علی صالحی، دادستان شیراز روز سه‌شنبه ۳ مهر در همین رابطه گفته بود: «با کسانی‌که به هر شکل مانع خدمات‌رسانی و جابه‌جایی بار و کالا شوند، بر اساس قانون برخوردی جدی انجام می شود». این مقام قضائی رانندگان اعتصابی را به محکوم شدن به «محاربه» تهدید کرد.

ادامه اعتصاب رانندگان کامیون موجب کمبود سوخت در برخی از جایگاه‌های توزیع بنزین شده و فعالیت شماری از کارخانه‎ها و کارگاه‌های تولیدی نیز مختل شده و مواد اولیه به آنها نرسیده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارگر

    بیانیه حمایتی جمعی ازمعلمان سراسر_کشور ازاعتصاب کامیونداران ▪️نابسامانی اقتصادی چنان افسارگسیخته می تازد که همه اقشار لگدمال این تاخت وتاز بی رحمانه گشته و عموم مردم از هرقشروصنفی درگیرگرانی وبالارفتن سرسام آور هزینه های زندگی شده اند. ▪️در این هنگام که کامیونداران شریف، وزحمتکش کشورعزیزمان که از شاخص ترین وموثرترین اصناف بشمارمیروند، و رگ حیات حمل ونقل باروکالاهای موردنیازمردم دردستان آنان قراردارد، پیشگام اعتراض واعتصاب آرام و بدون خشونت شده اند که این رفتارمدنی و متعارف آنان کاملا به حق وقانونی شناخته می شود. ▪️ما معلمان نیز که از وضعیت بدِ معیشتی ناشی از عدم اجرای نظام پرداخت هماهنگ مصوبه مجلس ،وتبعیض آموزشی،عرصه برایمان تنگ شده!! همانند سایر اقشار به جان آمده میهنمان از جمله کارگران حمایت خودرا از این قشرخدوم وزحمتکش تا رسیدن به خواسته های برحقشان اعلام می داریم ودستان پرمهرشان را به نشانه یاری وهمبستگی باآنان می فشاریم. واعلام می کنیم آنها تنها نیستند. #جمعی_ازفعالین_صنفی_وفرهنگیان_سراسر_ایران