ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیش از ۷۵۰ نفر بیانیه‌ آزادی فوری فعالان بازداشت‌شده حقوق زنان را امضا کردند

این بیانیه بازداشت فعالان حقوق زنان را غیرقانونی و ناقض دادرسی عادلانه دانسته و خوستار پیگیری و پاسخگویی مقامات دولتی، قضایی و نمایندگان مجلس در این زمینه شده است. 

بیش از ۷۵۰ نفر با امضای بیانیه‌ای خواستار آزادی بی‌قید و شرط کنشگران بازداشت‌شده حقوق زنان شده‌اند. هدی عمید، نجمه واحدی و رضوانه محمدی، سه کنشگر حقوق زنان نزدیک یک ماه است در بازداشت به سر می‌برند. علاوه بر آنها، دست‌کم یکی دیگری از فعالان حقوق زنان -مریم آزاد- هم در این فاصله بازداشت شده است.

بیانیه‌ای که به امضای حدود ۸۰۰ نفر از شهروندان، کنشگران حقوق زنان و فعالان مدنی رسیده است، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط نجمه واحدی، هدی عمید و رضوانه محمدی شده و با مروری بر روند بازداشت و نگهداری افراد در بازداشتگاه‌ها، آن‌ را فراقانونی و ناقض دادرسی عادلانه دانسته و همچنین خوستار پیگیری و پاسخگویی مقامات دولتی، قضایی و نمایندگان مجلس در این زمینه شده است.

بازداشت بدون احضار قبلی، ۱۰ روز انفرادی، نداشتن حق تماس با خانواده تا روزهای متمادی، نداشتن حق ملاقات با خانواده تا دوهفته پس از بازداشت و دسترسی نداشتن به وکیل منتخب خود، از موارد نقض حقوق بازداشت‌شدگان و نقض دادرسی عادلانه است که در این بیانیه به آن‌ها اشاره شده است.

نویسندگان بیانیه نوشته‌اند که «رضوانه محمدی، نجمه واحدی و هدی عمید با نوشته‌هایشان و کنشگری در حوزه حقوق زنان از طریق آگاهی‌رسانی و آموزش درباره شروط ضمن عقد، نفی خشونت خانگی، مقابله با کار خانگی زنان در شرایط ناعادلانه و در یک کلام تلاش قانونی برای برابری جنسیتی و سلامت جامعه شناخته شده‌اند و همواره نسبت به اتفاقات جامعه‌ و تبعیض یا ناآگاهی، مسوولانه برخورد کرده‌اند.»

این بیانیه تاکید می‌کند که پاسخ مسوولیت‌پذیری و تلاش برای سالم نگه داشتن جامعه بازداشت، انفرادی و زندان نیست.

بیانیه حمایت از کنشگران بازداشت شده حقوق زنان همچنین ضمن اعتراض به بازداشت این کنشگران، همه نهادهای اجرایی و قضایی، قوه قضائیه، دولت و نمایندگان مجلس را مسئول سلامت جسم و روان آنها و موظف به پاسخگویی در مقابل وضعیت موجود و پیگیری تا رهایی همه آنها از بازداشت دانسته است.

بیانیه مشترک کنشگران و شهروندان نسبت به سیستم قضایی، امنیتی و اجرایی کشور که «چشم بر دخالت سپاه در حوزه‌های امنیتی و قضایی بسته است» ابراز بی‌اعتمادی کرده و با اعتراض این شیوه برخورد با کنشگران جامعه مدنی، از رسانه‌ها خواسته صدای این اعتراض باشند. همچنین از کنشگران اجتماعی و سیاسی درخواست کرده نسبت به ستمی که بر این سه کنشگر حقوق زنان می‌رود سکوت نکنند و صدای دادخواهی آنان باشند.

هنوز اطلاعاتی درباره علت دستگیری نجمه واحدی، هدی عمید و رضوانه محمدی منتشر نشده است. پیش‌تر اعلام شده بود که نهاد بازداشت کننده آنها اطلاعات سپاه بوده و آنها با هجوم به خانه این کنشگران هم لوازم شخصی آنها را توقیف کرده‌اند و هم لوازم سایر اعضای خانواده شامل هارد کامپیوتر، تبلت، گوشی موبایل و فلش را همراه برده‌اند و تاکنون بازنگردانده‌اند.

به جز نجمه واحدی که دیداری کوتاه با مادر خود داشته، سایر بازداشت‌شدگان تاکنون ملاقاتی با اعضای خانواده خود نداشته‌اند.

 به خانواده این فعالان حقوق زنان گفته شده که تنها می‌توانند از لیست ۲۰ نفره قوه قضاییه وکیل انتخاب کنند.

مریم آزاد، کنشگر فعال حقوق زنان در شیراز هم دو روز پیش به دلایل نامعلومی ممنوع‌الخروج و بازداشت شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • عالیه اقدام دوست

    من عالیه اقدام دوست به عنوان اولین زنی که حکم ۳ سال برای به خاطر شرکت در تظاهرات برابری طلبانه در ۲۲ خرداد گرفتم خواهان آزادی بی قید وشرط فعالان زنان : رضوانه محمدی ، مریم آزاد ، نجمه واحدی ، هدی عمید هستم