ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گرانی مواد غذایی: صادرات مهم‌تر است یا معیشت مردم؟

گرانی سفره مزدبگیران را خالی‌تر کرده، مواد غذایی کمیاب و گران شده است. دولت می‌گوید: صادرات مواد غذایی ممنوع است، تجار اما خواستار لغو ممنوعیت شده‌اند.

گرانی مواد غذایی و مخالفت دولت با افزایش دستمزدها سفره دستمزدبگیران را روز به روز خالی‌تر می‌کند. قیمت کالاهای اساسی گاه تا دو برابر افزایش یافته است. صادرات،احتکار یا قاچاق، کدام یک مسبب این وضعیت است؟

عکس- آرشیو

پس از افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت گوجه فرنگی، تصویب افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان سنگگ، قیمت یک کیلوگرم مرغ نیز به ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است. خبرگزاری‌های داخلی اعلام کرده‌اند که قیمت سیب‌زمینی نیز ۸۵ درصد افزایش یافته و به هر کیلو ۴۵۰۰ الی ۵۵۰۰ تومان رسیده است. ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد قیمت یک کیلو سیب‌زمینی با خاک ۴۵۰۰ تومان است.

این ویدئو را در ادامه ببینید:

افزایش قیمت مواد غذایی در حالی ادامه دارد که حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی پیش از این گفته بود که دلیلی برای گرانی مواد غذایی وجود ندارد و دولت برای تامین کالاهای اساسی دلار به نرخ مرجع اختصاص می‌دهد.

از سوی دیگر قوه قضائیه نیز «برخورد شدید با احتکار کنندگان کالاهای اساسی» را در دستور کار قرار داد و منابع خبری از کشف چندین انبار کالای احتکار شده در شهرهای مختلف خبر دادند.

نه وعده دولت مبنی بر تامین ارز به نرخ دولتی برای واردات کالاهای اساسی و نه کشف انبار کالاهای احتکار شده، هیچ یک اما مانع افزایش قیمت مواد غذایی نشد. آنگونه که بانک مرکزی ۴ مهر اعلام کرد: قیمت مواد غذایی و آشامیدنی طی یک سال گذشته ۳۴ درصد افزایش یافته است.

خریداران در بازار اما میزان افزایش قیمت کالاهای اساسی را بیش از نرخ اعلام شده از سوی بانک مرکزی می‌دانند.

صادرات مواد غذایی ممنوع شد

افزایش قیمت مواد غذایی طی ماه‌های گذشته سبب شد سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی ایران با صدور بخشنامه‌ای صادرات مواد غذایی را ممنوع اعلام کنند.

بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت صادرات کالاهای اساسی این ممنوعیت به خاطر حمایت از دهک‌های درآمدی پائین اعمال می‌شود.

به گفته معاون سازمان توسعه تجارت، گروهی کالاهای اساسی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود را به کشورهای همسایه منتقل و در آنجا سود کلان به دست می‌آورند.

او ۱۸ شهریور به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت که دولت با هدف جلوگیری از قاچاق و رانت ویژه صادرات کالاهای اساسی، صادرات و خروج این کالاها را ممنوع کرده است.

این بخشنامه البته با مخالفت تجار روبرو شد. به گونه‌ای که رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس شورای اسلامی خواستار بازنگری در آن شد و گفت که با این مصوبه بخشی از درآمدهای ارزی ناشی از صادرات مواد غذایی از دست می‌رود.

همایون هاشمی در دفاع از صادرکنندگان مواد غذایی، بخشنامه ممنوعیت صادرات این مواد را «ضد منافع ملی» خواند که «موجب زمین‌گیر شدن تولیدکنندگان خواهد شد».

او از دولت خواست تا در شرایطی که درآمدهای ارزی کاهش یافته، برای صادرکنندگان مشوق صادراتی در نظر بگیرد.

مخالفت تجار با ممنوعیت صادرات

مخالفت تجار و اتاق بازرگانی با بخشنامه ممنوعیت صادرات کالاهای اساسی و مواد غذایی اجرایی شدن آن را با مشکل روبرو کرده است. تجار از دولت می‌خواهند در شرایطی که با بحران ارزی و تشدید تحریم‌ها روبرو است، تجار را به صادارات بیشتر تشویق کند.

یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در حالیکه صادرات مواد غذایی به عراق را «تکذیب» کرده، گفته است: حتی در صورتی که این کار صورت گیرد، به نفع اقتصاد است.

به گفته او سقوط ریال در برابر دلار موجب افزایش ۳۰ درصدی صادرات به عراق شده و این مسئله در شرایطی که درآمدهای ارزی کاهش می‌یابد، «یک حُسن بزرگ است».

قاچاق مواد غذایی

سازمان توسعه تجارت اعلام کرده  بخشنامه ممنوعیت کالاهای اساسی را در هماهنگی با گمرگ اجرا می‌کند و اجازه نمی‌دهد کالاهایی که در بازار داخلی مورد نیاز است و یا با ارز مرجع وارد شده، برای کسب سود بیشتر «به کشورهای همسایه صادر شود».

وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نیز  تامین کالاهای اساسی و توزیع آن در بازار برای جلوگیری از افزایش قیمت را برنامه اصلی این وزارتخانه اعلام کرده است. با این حال گرانی مواد غذایی و کمبود آن در بازار همچنان ادامه دارد، به گونه‌ای که کاربران شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌های حکومتی از سهمیه‌بندی و محدودیت خرید برخی اقلام غذایی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای خبر می‌دهند.

یحیی آل‌اسحاق «تجارت چمدانی» را عامل خروج مواد غذایی از مرزهای رسمی دانسته و گفته که میزان خروج مواد غذایی توسط مسافران «اندک و در بازار بی‌تاثیر است».

اما خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، جمعه ۶ مهر به نقل از یک منبع آگاه «قاچاق» را موجب افزایش قیمت برخی اقلام کالایی دانست.

این مبنع آگاه که نامش فاش نشده، گفته بود: « نرخ دلار طی ماه‌های اخیر باعث شده تا برخی مرغ‌داران برای کسب سود بیشتر اقدام به قاچاق مرغ به کشورهای همسایه کنند.».

پیش از این نیز گزارش‌هایی مبنی بر قاچاق شیرخشک، مواد لبنی، گوجه، برنج، حبوبات، گوشت و دیگر اقلام خوراکی و کالاهای اساسی در خبرگزاری‌های حکومتی منتشر شده بود.

بسته حمایتی: شاید در آینده

در چنین شرایطی دولت همچنان با افزایش دستمزدها مخالفت می‌کند. انوشیروان محسنی بندپی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که پیشتر از توزیع «بسته‌های حمایتی» برای جبران کاهش قدرت خرید مزدبگیران خبر داده بود، جمعه ششم شهریور به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت: هنوز جزئیات این بسته‌ها مشخص نشده است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک هفته قبل اعلام کرد ۱۰ میلیون کالا کارت برای توزیع میان افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی صادر شده است. ارزش این کارت‌ها ۴۰ هزار تومان برای یک نفر تعیین شده و قرار است هر سه یا چهار ماه یکبار به سرپرست خانوارها پرداخت شود.

علاوه بر این سرپرست وزارتخانه گفته بود که یک بسته حمایتی ویژه برای پنج دهک درآمدی نخست در نظر گرفته شده است. کمیته مزد شورای عالی کار نیز از توافق نمایندگان تشکل‌های کارگری زرد، کارفریان و دولت برای افزایش ۸۰۰ هزار تومانی دستمزدها «به صورت غیرنقدی» خبر داده بود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    فرمایشات امام: اقتصاد ماله خره. واقعیات : سرمایه به سمتی میره که سود بیشتری کسب میکنه بقیه اش داستانه جلویش را هم نمیشود گرفت. تاجر تمام زندگیش روی نابرابری بنا شده یعنی ارزانتر بخر وگرانتر بفروش. اینها در جلوگیری از قاچاق ارز و طلا و مواد مخدر و مشروب درموندن حالا چطوری جلوی قاچاق ارزاق رو میتونن بگیرن او هم کشوری با هزاران کیلومتر مرز زمینی . امری غیر ممکنه . از اونطرف با تفاوت قیمت ارز کی میتونه از این وسوسه اجتناب کنه؟ تجار داخلی هم نکنن. تجار خارجی کشورهای همسایه میکنند. طبق اخبار صنایع شهر هرات در حال تعطیل شدن چون طاقت رقابت با اجناس ارزانتر ایرانی رو نداره. در کردستان و جنوب ایران عراقیها بازار رو جارو میکنند.

  • آقایی

    در زمان جنگ اول جهانی - ایران که در این جنگ هیچ نقشی در آن نداشت - بیش از 10 میلیون نفر ایرانی کشته شدند از بابت گرسنگی و قحطی. دلیلش هم این بود که تجار که همگی حاجی و کربلایی بودند گندم ها را به انگلیسی ها فروختند و راضی شدند مردم کشور شان از قحطی بمیرند. می گفتند می رویم کربلا و گناه هاییمان بخشیده می شود. از این مردم چه توقعی دارید. الان همین حاجی ها و آخوند ها سر کارند پس پیش به سوی قحطی.

  • کارگر

    ▪️در شرایطی که دولت و مجلس و مجموعه حاکمیت، مردم را به طور کلی در غرقاب مشکلات به حال خود رها کرده و فقط مشتی وعده های بی سروته و حرف و سخنرانی تحویل می دهند؛ با احتکار خانگی، مهاجرت داخلی، خودکشی و خودسوزی، فحش و ناله و ناسزاگویی صرف مشکلی حل نمی شود. راه چاره اعتراض جمعی همه مزد و حقوق بگیران علیه عاملان این وضعیت فاجعه بار است. ▪️هیچ شهروندی نمی تواند با انباشتن یخچال و تبدیل بخشی از خانه اش به انبار برنج و روغن و کنسرو و پوشک بچه از کمیابی و نهایتا قحطی بگریزد ▪️هیچ فرودستی نمی تواند با پا گذاشتن روی فرودست بغل دستی، خودش را آزاد کند. ▪️هیچ بخشی از مزد و حقوق بگیران به تنهایی نمی تواند مطالبات خود بدست آورد و حق اش را از حاکمیت بگیرد. ▪️هیچ نهاد مستقل صنفی و مطالبه گر سازمان یافته ای به اتکای سازمان یافتگی خود نمی تواند فراتر از پیش روی های معدود و دستاوردهای موقتی و بازگشت پذیر پیشروی کند ▪️جنبش مطالباتی به جایی رسیده که ناگزیر است به فوریت، همگرایی به قصد اعتراضات نیرومند و سراسری را به شیوه ای که کمترین هزینه را دربرداشته باشد در کانون توجه بگذارد. معادله شرایط حاضر این است: یا گسترده وسراسری و پرشمار وارد میدان می شویم، یا اصلا نمی توانیم حتی برای مطالبات اخص و موردی هم وارد میدان شویم و انتظار موفقیت داشته باشیم. ▪️راهکاری جز تدارک اعتراض سراسری اردوی بزرگ دهها میلیونی کار و زحمت کشور و همگرایی همه تشکل های مستقل موجود به قصد دستیابی به این هدف باقی نمانده است.

  • کارگر

    احتکار خانگی چاره کار نیست، تدارک اعتراض سراسری راهکار است ▪️اردوی کار: دو روز پیش در یکی از شهرها به کامیون حمل سیب زمینی یورش بردند. موارد مشابه در مورد برنج، روغن، نوار بهداشتی، دستمال کاغذی هم دیده شده است. ▪️کمبود شدید رب گوجه فرنگی قیمتش را در بازار شدیدا افزایش داده است. ▪️قیمت مرغ امروز جمعه 6 مهر به 11 هزار و 100 تومان رسیده است ▪️برخی از فروشگاهها محدودیت میزان فروش کالاهای کمیاب اعلام کرده اند. ▪️فقط بازاریان و بازرگانان و واردکنندگان عمده نیستند که اقدام به احتکار می کنند. کمیابی کالاها در اثر هجوم مردم وحشت زده از خطر قحطی و بروز جنگ به کالاهایی که در اثر سقوط روزانه ارزش پول دائما گران تر می شوند، زمینه احتکار خانگی را فراهم کرده است. احتکار خانگی عملا احتکار تجار عمده فروش را تکمیل کرده است. ▪️احتکار خانگی، مثل هر شکل دیگر احتکار، با افزایش تقاضا در بازار، قیمت ها را شدت می دهد، کمیابی را بیشتر می کند، و شرایط را برای قحطی مهیاتر می سازد.