ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک نماینده مجلس: شخص رئیس جمهوری با تصویب طرح تأمین کالای اساسی مخالف است

با وجود موج تازه گرانی در چند ماه گذشته، وعده مکرر دولت برای ارائه یک بسته حمایتی از اقشار کم درآمد عملی نشده است.

با وجود موج تازه گرانی در چند ماه گذشته، وعده مکرر دولت برای ارائه یک بسته حمایتی از اقشار کم درآمد عملی نشده است. اکنون یک نماینده مجلس می‌گوید حسن روحانی با تصویب طرح مجلس برای تأمین کالاهای اساسی نیز مخالف است.

یک ماه از تصویب دو فوریت طرح «تأمین کالاهای اساسی» در مجلس و سپس مخالفت کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با آن می‌گذارد. اکنون محمد خدابخشی، نماینده الیگودرز می‌گوید:

 «استدلال اصلی هم از جانب نمایندگان دولت، مخالفت شخص رئیس جمهور عنوان شد، با این دلیل که دولت توان تأمین کالاهای اساسی با ساز و کارهای موجود را دارد و این اقدام صرفاً موجبات نگرانی مردم را فراهم می‌کند».

به گفته این نماینده مجلس، «تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز خانوار از طریق کالابرگ الکترونیکی یکی از اقداماتی است که در این شرایط می‌تواند ضمن تأمین مایحتاج ضروری عمومی، مانع بی ثباتی هر از گاهی بازار کالاهای اساسی شود».

بر اساس طرح مجلس دولت موظف می‌شد با استفاده از تعاونی‌های مصرف کارگری، کارمندی و روستایی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای «نیازهای اساسی خانوارها را با قیمت مورد تأیید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و نرخ ترجیحی ارز» تأمین و ساماندهی کند.

تیرماه امسال نیز نمایندگان مجلس خبر داده بودند که چه طرح و چه لایحه، مجلس و دولت بر سر پاره‌ای از راه‌حل‌ها به توافق رسیده‌اند. از جمله این توافقات حمایت از دهک‌های پایین جامعه از جمله اختصاص سبد کالا و «کارت رفاه» به اقشار کم درآمد بود. در آن زمان، کاهش تعرفه‌های آب و برق و گاز نیز از جمله دیگر توافقات مجلس و دولت اعلام شد، اما این طرح تا کنون پیگیری نشده است.

توزیع «کالا‌برگ»هایی برای تأمین کالاهای اساسی، اشاره‌ای تلویحی است به اقتصاد کوپنی که نخستین بار در دهه شصت، دوران جنگ ایران و عراق و مدتی پس از آن به اجرا گذاشته شد. هر چند دولت حسن روحانی تا کنون زیر بار این سیاست نرفته و پاسخش به بحران اقتصادی، خصوصی سازی بیشتر و واگذاری سهام به بنگاه‌های دولتی و عمومی بوده.

با این حال دولت ایران پس از آغاز نوسانات ارزی و دور تازه گرانی کالاهای مورد نیاز مردم اعلام بود بسته‌های حمایتی برای توزیع برخی کالاهای اساسی بین مردم را در دستور کار قرار خواهد داد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.