ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخست‌وزیر مالزی: روابط تجاری با ایران کاهش می‌یابد یا به‌کل متوقف می‌شود

ایران و مالزی در ژانویه ۲۰۱۷ قرارداد تجارت آزاد امضا کرده بودند. حالا نخست‌وزیر مالزی می‌گوید به تبعیت از ایالات متحده، روابط تجاری‌اش با ایران را خواهد کاست.

ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی گفته در تبعیت از تحریم‌های ایالات متحده، روابط تجاری‌اش با ایران را کاهش می‌دهد و حتی ممکن است کل مراودات اقتصادی بین دو کشور را متوقف کند.

ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی/ عکس از آرشیو

او در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در گفتگو با شبکه تلویزیونی تی‌آر‌تی ترکیه گفته عدم انسجام در سیاست خارجی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده و مخالفت او با روند جهانی‌سازی بر اقتصاد مالزی به عنوان یک «ملت کوچک» تأثیر خواهد گذاشت.

ماهاتیر محمد در موضعگیری‌های اخیر خود از سیاست‌های دونالد ترامپ انتقاد کرده بود. اما او پذیرفته با وجود هزینه‌هایی که کاهش روابط با ایران به دنبال خواهد داشت، از داد و ستد اقتصادی با تهران بکاهد.

ترامپ در اظهارات اخیر خود در شورای امنیت مجدداً تهدید کرده بود هر کشوری که با ایران روابط تجاری‌اش را ادامه دهد، با پیامدهای آن مواجه خواهد شد.

نخست وزیر مالزی نیز با اشاره به تهدیدهای ترامپ گفته مالزی گزینه دیگری جز تبعیت از تحریم‌های آمریکا ندارد، چون در غیر این صورت اقدامات تنبیهی ایالات متحده می‌تواند بر بانک‌ها و ارزش پول کشورش تأثیر بگذارد. نخست وزیر مالزی گفته کشورش می‌کوشد خسارت کاهش روابط با ایران را از طریق همکاری بیشتر با شرکای بین‌المللی‌اش جبران کند.

ایران و مالزی در ژانویه ۲۰۱۷ قرارداد تجارت آزاد اعلام کرده بودند. همچنین در فوریه همان سال تفاهمنامه‌ای میان شرکت ملی نفت ایران و یک شرکت مالزیایی برای بررسی میدان‌های گازی فردوسی و گلشن امضا شده بود.

آنها همچنین توافق کرده بودند که در روابط تجاری دو جانبه از ین ژاپن و یوآن چین استفاده کنند.

با این حال اکنون ماهاتیر محمد می‌گوید «سیاست‌گذاری کشورهای قدرتمند سبب شده این کشور در تصمیماتش با یک عدم اطمینان مواجه شود و اکنون نمی‌داند چه کاری می‌تواند انجام دهد و چه کار را نه».

مالزی یکی از کشورهایی است که شمار زیادی از تجار و فعالان اقتصادی ایران در آن فعالیت دارند. همچنین تا پایان ۲۰۱۵، پنج هزار دانشجوی ایرانی در مالزی مشغول تحصیل بودند در حالی که تنها ۱۵ دانشجوی مالزیایی در ایران تحصیل می‌کنند.

ایران و مالزی تا پیش از روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی گسترده‌ای داشتند. تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و تلاش‌های دولت احمدی‌نژاد برای جلوگیری از مهاجرت ایرانیان به مالزی اما بر این روابط سایه انداخت.

پس از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی به نظر می‌رسید دو کشور روابط نزدیک‌تری را تجربه کنند. اما در دو سال گذشته نیز روابط تهران ــ کوالالامپور با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بود.

عربستان سعودی و مالزی زمستان سال ۱۳۹۵ و به دنبال سفر ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی به مالزی، در بیانیه‌ای مشترک از ایران برای دخالت در امور داخلی کشورهایی مانند عراق و سوریه و یمن انتقاد کردند. آنها همچنین در این بیانیه بر تقویت همکاری‌های نظامی بین ریاض ـ کوالالامپور از طریق رزمایش‌ها و آموزش‌های مشترک، و تبادل تجربیات نظامی تأکید گذاشتند. ایران بلافاصله این بیانیه را محکوم کرد.

به ویژه آنکه در مهر سال ۱۳۹۵، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران برای گسترش روابط دو کشور به مالزی رفت و با نجیب رزاق، نخست‌وزیر پیشین این کشور دیدار کرد.

نجیب رزاق در این سفر وعده داده بود که چنانچه ایران روابط اقتصادی‌اش با مالزی را گسترش دهد و از امکانات این کشور برای کشف و استخراج میدان‌های نفت و گاز، احداث و گسترش بزرگراه‌ها و صنایع خودروسازی استفاده کند، جمهوری اسلامی هم در مقابل می‌تواند به احداث یک مرکز اسلامی در مالزی برای گسترش اسلام مطابق آموزه‌های شیعه در آسیای جنوب شرقی و خاور دور امیدوار باشد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شاهین

    به نظر می رسد که حتا کشورهای به اصطلاح اسلامی نیز درحال محدود کردن روابط اقتصادی شان با جمهوری اسلامی هستند. در همین شماره امروز سایت زمانه خواندم که عراق ِ همسایه و بقولی پاره یی تاریخی-مذهبی از تن جمهوری اسلامی ایران شیعی، روابط بازرگانی اش با ایران را 50 درصد کاهش داده است. کشورهای غیر اسلامی جهان دوم و سوم که جای خود دارند. جمهوری اسلامی اما یک مشکل اساسی تری دارد که اگر تا 15 روز دیگر آن را حل نکند، تیر خلاصی خواهد زد بر سر اقتصاد داخلی و خارجی کشور: قرارداد FATF . از قرار معلوم،اروپایی های طرف گفتگو با جمهوری اسلامی در مذاکرات خود با تیم روحانی-ظریف در نیویورک روشن ساخته اند که اگر ج.ا این قرارداد 4 بخشی را امضا نکند، همه قرار و مدارها برای حفظ روابط اقتصادی با اتحادیه اروپا و عملاً جهان غیرآمریکایی، باد هوا خواهد شد! بدا بحال ما ملت درونمرز نشین که دود همه این نابسامانی ها فقط به چشم ما می رود و یک گام دیگر به(دست کم) "ونزوئلایی شدن" نزدیک می شویم.

  • badralsadat

    ((ماهاتیر محمد در موضعگیری‌های اخیر خود از سیاست‌های دونالد ترامپ انتقاد کرده بود. اما او پذیرفته با وجود هزینه‌هایی که کاهش روابط با ایران به دنبال خواهد داشت، از داد و ستد اقتصادی با تهران بکاهد. نخست وزیر مالزی نیز با اشاره به تهدیدهای ترامپ گفته مالزی گزینه دیگری جز تبعیت از تحریم‌های آمریکا ندارد، چون در غیر این صورت اقدامات تنبیهی ایالات متحده می‌تواند بر بانک‌ها و ارزش پول کشورش تأثیر بگذارد. نخست وزیر مالزی گفته کشورش می‌کوشد خسارت کاهش روابط با ایران را از طریق همکاری بیشتر با شرکای بین‌المللی‌اش جبران کند.)) نگید گزینه دیگری نداریم دارید نمیخواهید برای یک رژیم تروریستی بها بدهید این عذری است معقول اما اینکه میگویید گزینه دیگری نداریم مثل اینکه امریکا آمده اسلحه را گذاشته بیخ سر شما و گفته یا تبعیت میکنید یا شلیک میکنم امریکا چنین کاری نکرده گفته دیگه نمیتونید هم از توبره بخورید هم از آخور نمیتونید با کمک هاتون یک رژیم تروریستی را سر پا نگه دارید و از بازار ما آمریکایی ها هم استفاده کنید .