ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

« ۹۷ درصد جمعیت ایران تحت تأثیر خشکسالی است»

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اعلام کرده که استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و چهارمحال و بختیاری در بدترین وضعیت خشکسالی قرار دارند.

چهار استان ایران استان رکورد خشکسالی را زدند: استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و چهارمحال و بختیاری در بدترین وضعیت قرار دارند. بر اساس آمارهای خشکسالی ۱۰ ساله، به ترتیب حدود ۶۵، ۵۲ و ۵۰ درصد مساحت این چهار استان دچار خشکسالی بسیار شدید است.

۹۷ درصد جمعیت ایران تحت تأثیر خشکسالی است (عکس: آرشیو)

صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با تکیه بر گزارش سازمان هواشناسی درباره روند خشکسالی در ایران، نسبت به خشکسالی‌های درازمدت در برخی استان‌ها از جمله قم، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و چهارمحال و بختیاری هشدار داده است.

پایش و تحلیل شرایط خشکسالی یکی از نیازهای اصلی مدیریت منابع ‌آب است. با توجه به مشکلات کمی ویژگی‌های خشکسالی مانند تداوم، شدت و بزرگی خشکسالی، شاخص‌های متعددی در دهه‌های اخیر رایج شده‌اند. یکی از این شاخص‌ها، شاخص بارش- تبخیر و تعرق استاندارد شده (SPEI) است که بر اساس بارش و تبخیر و تعرق، بیلان آب را در محاسبه شاخص خشکسالی در نظر می‌گیرد. به گفته صادق ضیائیان بر اساس شاخص SPEI  ده ساله حدود ۹۷ درصد مساحت ایران درگیر درجات مختلف خشکسالی است. بررسی‌های سازمان هواشناسی نشان می‌دهد که از این میزان، ۴,۶ درصد خشکسالی ضعیف، ۲۲ درصد خشکسالی متوسط، ۵۴ خشکسالی شدید و ۱۷,۲ خشکسالی بسیار شدید است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران اعلام کرده که فقط ۱,۸ درصد مساحت ایران در وضعیت نرمال قرار دارد.  صادق ضیائیان گفته است:

« ۱۰۰ درصد استان‌های البرز، ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مرکزی، هرمزگان و یزد با خشکسالی البته با درجات مختلف مواجه هستند. در بین استان‌های مختلف استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و چهارمحال و بختیاری در بدترین وضعیت قرار دارند.»

به گفته این مقام مسئول حدود ۹۷ درصد جمعیت ایران تحت تأثیر درجات مختلف خشکسالی قرار دارند: ۴,۴ درصد جمعیت کشور با خشکسالی خفیف، ۲۵,۵ درصد خشکسالی متوسط، ۴۹,۶ درصد خشکسالی شدید و ۱۸,۴ درصد تحت تاثیر خشکسالی بسیار شدید اند.

با وقوع خشکسالی سهم گروه‌های با درآمد بالاتر کاسته می‌شود و در مقابل گروه‌های با درآمد پایین‌تر، افزایش می‌یابند. همچنین کشاورزانی که دارای سطح زیر کشت بالاتری بوده‌اند، برای تعدیل شرایط خشکسالی و تطبیق با آن، ناگزیر به کاهش سطح زیر کشت محصولات خود هستند. رواج دلالی و دستفروشی و افزایش مهاجرت از روستا به شهر و همینطور گسترش ناامنی اجتماعی و بروز اختلافات قومی بین مردم از دیگر پیامدهای اجتماعی خشکسالی‌ست.

به گفته صادق ضیائیان  بیش از ۹۹ درصد مساحت تهران در سال گذشته درگیر درجات چهارگانه خشکسالی بود همچنین بیش از ۹۸ درصد جمعیت این استان تحت تاثیر خشکسالی قرار داشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.