ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قیمت دلار به کانال زیر ۱۶ هزار تومان بازگشت

به فاصله یک روز، قیمت دلار نزدیک به یک‌هزار و ۲۴۰ تومان و یورو بیش از ۹۰۰ تومان کاهش یافت. برخی توافق‌ ایران و اروپا برای حفظ برجام را عامل این کاهش می‌دانند.

نوسانات بازار ارز ایران در روز دوشنبه یکم اکتبر / ۹ مهر حاکی از کاهش قیمت ارز دارد. دلار حدود یک‌هزار و ۲۰۰ تومان، یورو نزدیک به ۹۰۰ تومان و پوند ۱۴۰ تومان ارزان شدند. در ایران برخی احتمال توافق‌های ایران و اروپا برای حفظ برجام را عامل این کاهش می‌دانند. رئیس قوه قضائیه می‌گوید سایت‌های اعلام قیمت ارز موجب تلاطم در بازار ارز می‌شوند و به عمد قیمت‌ها را بالاتر اعلام می‌کنند و باید با آن‌ها برخورد کرد.

عکس از آرشیو

بعد از ظهر روز دوشنبه قیمت یک دلار در بازار ارز به ۱۶ هزار تومان، یک یورو به ۱۹ هزار تومان و یک پوند به ۲۲ هزار و ۳۵۰ تومان رسید.

این در حالی است که روز گذشته، یکشنبه ۸ مهر قیمت یک دلار ۱۷ هزار و ۲۴۱ تومان، یک یورو ۱۹ هزار و ۹۸۶ تومان و یک پوند ۲۲ هزار و ۴۹۰ تومان بود.

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران روز دوشنبه با اشاره به تلاطم‌های بازار ارز، سایت‌های اعلام قیمت ارز را به «قیمت‌سازی‌های غلط» و «دستکاری» در قیمت‌ها متهم کرد و گفت: «گردانندگان این سایت‌ها باید از سوی دادستانی احضار و به آنان اولتیماتوم شدید داده شود.»

به‌گفته آملی لاریجانی تلاطم بازار ارز از جمله به «فشل بودن زیرساخت‌های بانکی، افزایش نقدینگی در جامعه، رکود و همچنین فشار دشمن» مربوط است و «عده‌ای سودجو نیز به این تلاطم‌ها دامن می‌زنند».

او گفت: «ما نمی‌گوییم که نوسان قیمت دلار تأثیر واقعی بر بازار داخلی ندارد اما معتقدیم که با این ظرفیت‌های عظیمی که در اختیار داریم باید تأثیر چنین نوساناتی در حد خودش باشد و از سوی دیگر پشت صحنه این قیمت‌سازی‌ها بررسی شود.»

در همین حال، برخی از کارشناسان اقتصادی در ایران ایجاد کانال برای جابه‌جایی‌های مالی برای ایران توسط اتحادیه اروپا در روزهای اخیر و احتمال توافق نفتی ایران و اروپا و افزایش قیمت نفت را از عوامل خارجی دانسته‌اند که ممکن است التهابات بازار ارز را از بین ببرد.

آلبرت بغزیان، اقتصاددان به پایگاه اطلاع‌رسانی دولت گفته است که مکانیسم قانونی اتحادیه اروپا برای تسهیل مبادلات بانکی با ایران یکی از اقدامات مؤثر برای ساماندهی بازار ارز است. او گفت نابسامانی‌های ارزی بیش از آن‌که موضوعی اقتصادی باشد مسئله سیاسی است.

ایجاد نهاد مستقل مالی توسط اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای (برجام) می‌تواند مبادلات با ایران و دسترسی آن به منابع ارزی را تسهیل کند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران شنبه گذشته پس از دیدارهای اخیر با مقام‌های اتحادیه اروپا اعلام کرد که تاکنون هفت بانک مرکزی کشورهای اروپایی توافق کرده‌اند که راهکار ویژه مالی برای ارتباط با ایران ایجاد کنند. ایران حفظ برجام را در گرو همکاری اروپایی‌ها می‌داند، اما به باور برخی کارشناسان تسهیلات پیشنهادی اروپا برای دفع اثرات دور تازه تحریم‌های آمریکا کافی نخواهد بود.

خروج آمریکا از برجام در ۱۸ اردیبهشت / ۲۱ آوریل سال جاری تحریم‌های جدید این کشور علیه ایران را به‌دنبال داشت. دور اول تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی از ۱۵ مرداد / ۶ اوت آغاز شد و دور دوم که بیشتر تحریم‌های نفتی را شامل می‌شود از ۴ نوامبر / ۱۳ آبان به‌ اجرا در خواهد آمد.

ایران امیدوار است با حمایت کشورهای باقی‌مانده در برجام (۱+۴)، از تأثیر تحریم‌های آمریکا بکاهد و همچنان از منافع اقتصادی برجام منتفع شود. این امیدواری پس از نشست اعضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل تقویت شده است.

بحران اقتصادی ایران با خروج آمریکا از برجام شیب تندتری پیدا کرده و ارزش ریال در برابر دلار آمریکا ۴۳۰ درصد کاهش یافته است.

بانک مرکزی ایران اواسط شهریور سیاست‌های جدیدی را برای مقابله با افزایش قیمت ارز و طلا اعلام کرد. بر اساس این سیاست‌ها، صرافی‌ها مجاز به واردکردن ارز و طلا شدند و ایران هم تلاش می‌کند در مبادلات تجاری با روسیه و ترکیه دلار را کنار بگذارد.

پانویس:

به گزارش سایت های طلا و ارز تا ساعت ۱۸ به وقت تهران، هر دلار آمریکا در معاملات دوشنبه ۹ مهر به ۱۵۶۵۰ تومان هم معامله شد. برخی صرافی‌ها به دلیل افت قیمت دلار معاملات خود را متوقف کردند. تیتر این خبر با توجه به تحولات بازار ارز تغییر کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Hasani

    مبارک باشد! بزودی به هفت تومان هم میرسد؟!

  • کارگر

    بانک های خصوصی، مراکز اصلی تجمع نقدینگی و سازماندهی تهاجم به ارزش پول ▪️اردوی کار: مرکز اصلی تهاجم نقدینگی به ارزش پول کشور، تعدادی از بانک‌های خصوصی وابسته به نیروهای مسلح هستند. به گزارش خبرگزاری ایسنا: ▪️بانک‌های خصوصی که حدود ۳۵ بانک و موسسه اعتباری فعال دارای مجوز در شبکه بانکی را تشکیل می دهند بیش از ۱۰۷۷ هزار میلیارد تومان یعنی حدود ۷۰ درصد از مجموع سپرده‌های بانکی را در اختیار دارند. ▪️مجموع سپرده‌های بخش غیردولتی در شبکه بانکی در آخرین آمارها به حدود ۱۵۶۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که این رقم عمده نقدینگی بیش از ۱۶۰۰ هزار میلیاردی را تشکیل می‌دهد. ▪️در پایان تیرماه مجموع سپرده‌های بانک‌های خصوصی به حدود ۱۰۷۷ هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با رقم ۷۵۷ هزار میلیارد تومانی تیرماه ۱۳۹۵ حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رشد را در دو سال اخیر نشان می‌دهد

  • محمدرفیق آشاری

    دروغه اصلا امکان نداره چرا دروغ به مردم تحویل میدهید؟ مگر با دشمنی با خدا میتوان ملت را نجات داد. چرا همیشه حرفهای رسمی و غیر رسمیتان ا دروغ که همان دشمنی با الله است. خوشبختانه ملت آگاهند ۴۰ سال باور کردن اکنون باور نمیکنند

  • shahed

    قضیه خیلی روشن است.مردم ایران هیجانی،غریزی و به شدت تکانه ای رفتار می کنند.البته ترفندی از جانب دولت برای خرید دلارهای خانگی در آستانه تحریم های جدید یک ماه دیگر و همچنین بازی دلال ها برای خرید دلار در کف و فروش در سقف.دلار ظرف 20 روز آینده مجددا افزایش بالایی خواهد داشت.

  • کریم

    ببینید قضیه خیلی ساده است. حاکمیت جمهوری اسلامی به ریاست جمهوری روحانی و رهبری خامنه‌ای و لات و لوت‌های سپاه در مقطعی متوجه خطر بسیار عظیم ورشکستگی اقتصادی شدند. در جلسه‌ای چنین تصمیم می‌گیرند که یا باید ورشکسته شویم و نهایتاً سرنگونی و روبرو شدن با انقلابی دیگر را تجربه کنیم، یا جیب مردم را تا آخرین ریال غارت کنیم و جیب دولت را پر از پول کنیم. آنها نهایتاً تصمیم دوم را گرفتند. بانک، ارز، ریال و رانت، همه ابزارها در دستان خودشان بود. با رانت و جعل نام و شرکت های غیر واقعی مقداری ارز تهیه کردند و افرادی را در کف بازار استخدام کردند و با پولهای مردم که از بانکهای ثامن الحجج و غیره بالا کشیده بودند، شروع به خرید دلار و سکه با قیمت پایین کردند، وقتی بازار از دلار تهی شد، خودبخود قیمت آن بالا رفت، آن زمان زمان فروش ارز بود، سپس دوباره این دور را به دفعات تکرار کردند. بدین ترتیب جیب مردم را از ریال و ارز خالی کردند. از سوی دیگر بانکهای خصوصی پولهای مردم را بالا کشیده بودند. حال نوبت به بقیه پولها و سکه های سرگردان و در دست مردم بود که می بایست غارت می شد. اینبار مأموریت به گردن امثال ثامن بود تا سکه و پولهای باقیمانده را جمع کنند. مدیر سایت ثامن و دیگر جمشید بسم الله ها هم کارمند دولت هستند و پولها و سکه ها را به خزانه بانک مرکزی و دولت منتقل کرده اند. بهمین راحتی دولت روحانی با یک ترفند ساده و دزدی از مردم از یک ورشکستگی حتمی خود را فعلن نجات داده است!!

  • کارگر

    فیلم هجوم مردم برای فروش دلار. امروز قیمت دلار پائین آمده است

  • کارگر

    به گفته شاهدان عینی دونفرازشهروندانی که اخیرا خانه های مسکونی خودرافروخته ‌وبا پول آن دلار ۱۹هزارتومانی خریدند به دلیل کاهش ناگهانی قیمت؛‌‌‌امروزدربازارتهران دچارسکته قلبی شدند

  • کارگر

    یک شرکت ارزبگیر نامرئی دیگر کشف شد ▪️اردوی کار: پس از رو شدن اختصاص 24 میلیون یورو ارز برای واردات کاغذ به دو نفر که وجود خارجی نداشتند، حالا یک شرکت ارزبگیر نامرئی دیگر کشف شده است. شرق نوشته: ▪️شرکت ايليا نيکنام ايرانيان توانسته حدود ۴۶ميليون و ۳۱۴هزار يورو به نرخ سوبسيدی از بانک بگيرد. اما در فهرست منتشره هيچ اطلاعاتی درباره اينکه اين شرکت اين حجم يورو به نرخ دولتی را بابت واردات چه کالايی دريافت کرده، نيامده و در جست‌وجوی اينترنتی هم هيچ ردی از اين شرکت نمی‌يابيم

  • کارگر

    میزان گرانی مواد غذایی اساسی مردم نسبت به سال گذشته ▪️اردوی کار: براساس آمارهای بانک مرکزی درصد گرانی مواد غذایی اساسی مردم نسب به سال گذشته به شرح زیر است: ▪️گوشت گوسفند ۴۰٪ ▪️گوشت گوساله ۴۳٪ ▪️برنج ۴۵٪ ▪️تخم مرغ ۶۵٪ ▪️مرغ ۳۰٪ ▪️کره ۴۴٪ ▪️گوجه ۸۵٪ ▪️خیار ۶۰٪ ▪️رب گوجه ۷۶٪ ▪️سیب زمینی ۴۲٪ ▪️شیر ۲۴٪ ▪️ماست ۳۵٪ ▪️چای ۳۷٪ این آمارها در حالی است که حقوق میلیونها مزدبگیر کشور بین 10 تا 15 درصد افزایش داشته.

  • کارگر

    مقصر اصلی گرانی ارز خصولتی‌ها هستند ▪️اردوی کار: دکتر وحید شقاقی اقتصاد دان به ایسنا گفته: ▪️90 درصد ارز کشور در اختیار دولت و شرکت‌های خصولتی است، و علت گرانی ارز در ماه‌های اخیر رانت عظیم چند هزار تومانی پشت هر یک دلاری است که برخی صادرکنندگان خصولتی با دور زدن سامانه نیما و فروش دلار در بازار غیررسمی از آن کسب سود می‌کنند ▪️اقتصاد ایران با دلار بیش از هشت هزار تومان یا 10 هزار تومان دچار فروپاشی می‌شود؛ کالاهایی که در اقتصاد موجود است با دلار شش تا هفت هزار تومانی وارد شده و هنوز اثرات دلار 10 هزار تومانی به اقتصاد نرسیده است

  • ایران برای حراج

    لابد با اروپا توافق کرده اند نفت ۸۳ دلاری را ۴۰ دلار بفروشند. کشور را به روسیه و چین و هند فروخته بودن اروپا هم بی نصیب نگذاشتند.