ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وال ‌استریت ژورنال: آمریکا نیروهای نظامی‌اش را از خلیج فارس خارج می‌کند

آمریکا از فرودین سال جاری هیچ ناو هواپیمابری در خلیج فارس ندارد. در دو دهه گذشته، رزمناوهای هواپیمابر ایالات متحده هرگز مدتی چنین طولانی در منطقه غایب نبوده‌اند.

جدال لفظی تهران و واشنگتن در هفته‌های اخیر بالا گرفته است و دو طرف تهدیدهای زیادی علیه یکدیگر ردوبدل کرده‌اند. اما روزنامه‌ آمریکایی «وال استریت ژورنال» به نقل از مقام‌های و متخصصان نظامی گزارش داده است که ایالات متحده علی‌رغم تهدید ایران در حال بیرون‌کشیدن ناوها و جنگنده‌ها و موشک‌هایش از خلیج فارس است.

قایق‌های تندروی سپاه در مانور تبلیغاتی به ماکت ناو هواپیمابر آمریکا حمله می‌کنند، ۱۳۹۳/۱۲/۰۶ ـ عکس: آرشیو

بر اساس این گزارش که دوشنبه یکم اکتبر / ۹ مهر منتشر شد، آمریکا پس از خروج رزمناو هواپیمابر «تئودور روزولت»، یکی از بزرگترین‌ها از نوع خود در جهان در مارس/ فروردین سال جاری، هیچ ناوگروه هواپیمابری در خلیج فارس ندارد.

در دو دهه گذشته، رزمناوهای هواپیمابر ایالات متحده هرگز مدتی چنین طولانی از خلیج فارس غایب نبوده‌اند.

منابع وال استریت ژورنال به این روزنامه گفته‌اند که هواپیمابرهای آمریکا، حامل هزاران خدمه و ده‌ها جنگنده و موشک و دیگر سلاح‌های ضروری برای درگیری در یک تقابل نظامی بزرگ، همواره تا آن زمان حضور مستمری در خلیج فارس داشتند.

شنبه گذشته (۳۱ سپتامبر/۷ مهر) نیز رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران ایران ویدئویی تبلیغاتی از تنش بین قایق‌های تندرو با دو شناور آمریکایی در خلیج فارس منتشر کردند. در این ویدئو ادعا شده بود که قایق‌های تندرو اول فروردین / ۲۱ مارس سال جاری به رزمناو «تئودور روزولت» نزدیک شدند و به آن اخطار دادند.

مانور قایق‌های تندرو سپاه در خلیج فارس و رویارویی با کشتی‌های آمریکایی از موضوعات حساس در تنش‌های بین دو کشور در خلیج فارس است. دونالد ترامپ در دوران کارزار تبلیغاتی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با اشاره به بازداشت ۱۵ ساعته ملوان‌های آمریکایی در ۲۲ دی ۱۳۹۴ از «ضعف ارتش آمریکا» در دوران باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا انتقاد کرده بود.

ترامپ در تیر سال جاری با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرده بود که مزاحمت قایق‌های ایرانی برای ناوگان جنگی آمریکا به صفر رسید. رئیس جمهور آمریکا با استناد به نیروی دریایی آمریکا آماری از تنش‌ها با قایق‌های تندرو سپاه ارائه داده و نوشته بود: «مزاحمت نیروهای ایرانی برای ناوگان جنگی آمریکا سال ۲۰۱۵: ۲۲، سال ۲۰۱۶: ۳۶، سال ۲۰۱۷: ۱۴ و سال ۲۰۱۸: صفر.»

گزارش می‌شد تهران به این تنش‌ها در هراس از برهم‌خوردن «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) پایان داده است.

اما تنها رمزناوها از خلیج فارس خارج نشده‌اند. وال استریت ژورنال هفته پیش نیز گزارش داد که جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده دستور داده است که ماه جاری میلادی سیستم‌های دفاع موشکی پاتریوت از اردن، کویت و بحرین به محلی انتقال یابند که موضع دفاعی آمریکا در برابر چین و روسیه را تقویت کند.

چرا آمریکا اکنون نیروهایش را خارج کرده است؟

خروج تسلیحات نظامی ایالات متحده از خلیج فارس در حالی رخ می‌دهد که در آستانه اعمال دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ۱۳ آبان / ۴ نوامبر لحن مقام‌های تهران و واشنگتن علیه یکدیگر  تندتر شده است.

ایران تهدید کرده که در صورت ناتوانی در صادرات نفت بر اثر اجرای این دور از تحریم‌ها، تنگه هرمز را خواهد بست. این تهدید اما با واکنش تند ترامپ مواجه شد و نیروی دریایی آمریکا هم اعلام کرد که برای تضمین باز ماندن راه عبور کشتی‌های تجاری طبق قوانین بین المللی آماده‌ است.

مداخله‌های ایران در کشورهای منطقه همچون سوریه و عراق و یمن و رقابت منطقه‌ای با عربستان، متحد اصلی ایالات متحده در منطقه نیز یکی دیگر از موارد اختلاف است. هفته پیش جان بولتون، مشاور ارشد امنیت ملی کاخ سفید تهدید کرده بود که اگر جمهوری اسلامی و حامیانش «تغییر رفتار ندهند، با عواقب جدی مواجه خواهند شد.»

اما بر اساس استراتژی امنیت ملی ۲۰۱۸ ایالات متحده، مقام‌های امنیتی این کشور علی‌رغم توصیف ایران به عنوان «بزرگترین حامی تروریسم در جهان»، چین و روسیه را بزرگترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا می‌دانند.

با این حال، ترامپ پیش از این به متحدان آمریکا در خاورمیانه هشدار داده بود که باید هزینه‌های دفاع از خودشان را خود برعهده بگیرند. طرح تشکیل «اتحاد استراتژیک خاورمیانه» (MESA) بین کشورهای عربی این منطقه و تأسیس نهادی امنیتی‌ـ‌نظامی موسوم به «ناتوی عربی» در همین راستا ارزیابی می‌شود.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    احتمال داره میخواد عربستان و امارات رو وادار به افزایش تولید نفت و کاهش قیمت اون بکنه که یکی از خواسته های ترامپه. از طرف دیگه اونها وادار بشن برای دفاع خود بیشتر سلاح بخرن که در هر دو حالت بنفع امریکاست.