ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اعتراضات- از میان آن‌ها: نهمین روز اعتصاب رانندگان کامیون؛ بیش از ۱۲۰ راننده بازداشت شدند

سومین روز اعتراض کارکنان بیمارستان خمینی کرج، اقدام به خودسوزی یک شهروند در قم، تجمع دانشجویان در تهران و هرمزگان و انامه اتوبوسران‌های تهران برای ترمیم دستمزد خبرساز بود.

این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که دوشنبه نهم مهر صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید به‌روز شود.

تصویری از اعتصاب رانندگان کامیون- عکس: آرشیو

ادامه اعتراض کارکنان بیمارستان خمینی کرج برای سومین روز پیاپی

اعتراض کارکنان و پرستاران بیمارستان خمینی کرج که از شنبه هفتم مهر آغاز شده، برای سومین روز متوالی ادامه یافت. معترضان که شمار آنها ۳۰۰ تا ۳۵۰ تن گزارش شده، امروز علاوه بر تجمع، در خیابان مقابل بیمارستان تظاهرت کردند و شعار دادند: «عزا عزا است امروز روز عزا است امروز/ زندگی کارگر رو به فنا است امروز».

همزمان با این اعتراض قاسم طاهری نایب رئیس شورای اسلامی کار این بیمارستان گفت که یک جلسه ویژه با حضور مدیران بیمارستان، کارکنان و برخی از مسئولان شهر کرج برگزار و مقرر شده تا دو هفته آینده مشکل پرداخت مطالبات کارگران برطرف شود.

دستمزد کارکنان بیمارستان خمینی کرج از ۱۱ ماه قبل پرداخت نشده است. به گفته طاهری این اقدام برای «ورشکستگی ساختگی بیمارستان به منظور واگذاری آن به بخش خصوصی» صورت گرفته است.

یک ویدئو از اعتراض امروز کارکنان بیمارستان خمینی:

عباس معینی رئیس بیمارستان خمینی کرج هم اقدام برای واگذاری این بیمارستان را تائید کرده است. او به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت: بیمارستان در شرف واگذاری است.

معینی واگذاری بیمارستان را تصمیم استانداری البرز به عنوان یکی از سهامداران این مرکز درمانی عنوان کرد. او گفت که پس از خصوصی‌سازی مشکل پرداخت دستمزد کارکنان برطرف خواهد شد.

پیش از این نیز خبرهایی مبنی بر واگذاری بیمارستان خمینی به بخش خصوصی منتشر شده بود، اما مخالفت و اعتراض کارکنان مانع این اقدام شد.

بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان همیاری شهرداری‌ها و استانداری البرز مالکیت این بیمارستان را در اختیار دارند.

قاسم طاهری گفته که هدف از واگذاری بیمارستان، تغییر کاربری پارکینگ و زمین‌های آن برای ساخت یک مجتمع تجاری است.

کارگران شهرداری لوشان شش ماه حقوق نگرفتند

خبرگزاری دولتی کار ایران، ایلنا، گزارش کرد: دستمزد کارگران شهرداری لوشان طی شش ماه گذشته پرداخت نشده است. نایب رئیس شورای اسلامی شهر لوشان این خبر را تائید کرده و گفته پرداخت نشدن تعهدات دولت به شهرداری‌ها موجب تاخیر در پرداخت دستمزدها شده است.

او از نهادهای دولتی خواست تعهدات خود را در قبال شهرداری‌ها و پرداخت سهم شهرداری از درآمدهای عمومی پرداخت کنند تا شهرداری بتواند دستمزد کارگران را پرداخت کند.

شهرداری لوشان ۷۰ کارگر دارد.

در نهمین روز اعتصاب بیش از ۱۰۰ راننده کامیون بازداشت شدند

تهدید و برخورد امنیتی با رانندگان کامیون در شهرهای مختلف ادامه دارد. ۱۵۳ نماینده مجلس در نامه‌ای از سازمان تامین اجتماعی و دولت خواستند که برای حمایت‌های بیمه‌ای و تامین تجهیزات مورد نیاز رانندگان اقدامات فوری انجام دهند.

سازمان راهداری نیز طی روزهای گذشته به منظور پایان دادن به اعتصاب لاستیک با نرخ ارز دولتی میان رانندگان توزیع کرده است.

همزمان مقام‌های قضایی و نهادهای نظامی و امنیتی رانندگان معترض را چندین شهر بازداشت و تهدید به برخوردهای قضایی شدید کرده‌اند.

براساس اعلام مقام‌های قضایی تا شامگاه یکشنبه ۱۲۷ راننده در قزوین، پاکدشت، استان فارس، رزن همدان، خراسان شمالی، سمنان و بوشهر دستگیر و زندانی شدند.

به گفته مقام‌های نظامی و قضایی طی روزهای گذشته علاوه بر رانندگان بازداشت شده در تهران، قزوین، اصفهان، فارس و همدان، دو راننده  در شهرستان کنگان استان بوشهر، ۱۱ راننده در استان سمنان و ۱۱ راننده در استان خراسان شمالی بازداشت شدند.

همچنین مقام‌های قضایی استان هرمزگان نیز از بازداشت شماری از رانندگان معترض خبر داده‌اند. تعداد بازداشتی‌ها در این استان هنوز اعلام نشده اما رئیس دادگستری هرمزگان اتهام  رانندگان را «قطاع الطریق و محاربه و افساد فی الارض» خوانده و گفته است افراد بازداشت شده «با برخورد قاطع و بدون اغماض دستگاه قضایی مواجه خواهند شد».

صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی دوشنبه نهم مهر رانندگان معترض را به «اشد مجازات» تهدید کرد.

پیشتر نیز دادستان کل جمهوری اسلامی اتهام رانندگان را قطاع طریق یا راهزنی دانسته و دادستان شیراز گفته بود ممکن است برای بازداشت شدگان حکم محاربه صادر شود.

رانندگان کامیون چهارمین دور اعتصابات خود در سالجاری را از یکم مهر امسال آغاز کردند. آنها خواستار شناسایی رانندگی تحت عنوان مشاغل سخت، افزایش نرخ کرایه حمل بار، برخورد با فساد ماموران پلیس راه، انجام تعهدات دولت در قبال بیمه رانندگان و کاهش حق کمیسیون شرکت‌های باربری هستند.

در یک ویدئو از اعتصاب رانندگان کامیون کازرون در استان فارس، مطالبات رانندگان بیان شده است. این ویدئو را در ادامه ببینید:

تجمع دانشجویان دانشگاه تهران و هرمزگان علیه افزایش شهریه و کاهش خدمات رفاهی

در ادامه اعتراض دانشجویان دوره تکمیلی به افزایش شهریه دروس جبرانی، شماری از دانشجویان دانشگاه تهران مقابل دفتر مدیریت دانشگاه تجمع کردند.

این دانشجویان پیش از این نیز چند مرتبه در محوطه دانشگاه تجمع کرده و خواستار لغو شهریه دروس جبرانی شدند. مسئولان دانشگاه و وزارت علوم تا به حال به اعتراض دانشجویان پاسخی نداده‌اند.

این دانشجویان در نامه‌ای سرگشاده مسئولان دانشگاه را مسئول « هر گونه سوء برداشت از تجمعات مسالمت آمیز علیه مصوبه اخذ شهریه دروس جبرانی از دانشجویان روزانه»  دانسته و مطالبات خود را اینگونه بیان کرده‌اند:

-           برگزاری جلسه علنی رییس دانشگاه و حداقل دو عضو هیات امنا با دانشجویان معترض در حضور رسانه‌ها

-           توقف کامل اخذ هرگونه شهریه دروس جبرانی از دانشجویان و فارغ التحصیلان روزانه دانشگاه

-           تشکیل گروه ضربت جهت بازنگری مصوبه گذراندن دروس جبرانی و تبصره اخذ شهریه این دروس.

-           تبدیل دروس جبرانی از پیش نیازهای اجباری به اختیاری

-           برگزاری نظرسنجی جامع از اساتید و دانشجویان پیرامون کارآمدی دروس جبرانی و نیاز دانشجویان به این دروس»

در خبر دیگری شماری از دانشجویان دانشگاه هرمزگان در اعتراض به افزایش هزینه و کاهش خدمات رفاهی تجمع کردند. این دانشجویان نیز گفته‌اند که برخلاف اطلاعات منتشر شده در دفترچه پذیرش دانشجویان ارشد، خوابگاه‌های چهار نفره به شش نفره تبدیل شده  است.

نامه ۱۰۰۰ راننده شرکت اتوبوسرانی تهران به شهرداری: دستمزدها را فوری افزایش دهید

در ادامه درخواست تشکل‌های کارگری و کارگران برای ترمیم دستمزد این بار ۱۰۰۰ راننده اتوبوس درون شهری شرکت واحد اتوبوسرانی تهران یک طومار به شهرداری نوشتند.

روز گذشته نیز بیش از ۲ هزار کارگر تبریزی در نامه‌ای به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار تشکیل جلسه فوری شورای عالی کار به منظور بازنگری در حداقل دستمزد شدند.

پیشتر خبرگزاری‌های حکومتی ایران از توافق نمایندگان تشکل‌های کارگری زرد، کارفرمایان و دولت برای افزایش غیرنقدی دستمزد خبر داده بودند. با این حال رئیس سازمان برنامه و بودجه به صورت تلویحی با افزایش دستمزدها مخالفت کرده است.

همچنین یک نماینده مجلس گفته که حسن روحانی رئیس دولت با افزایش دستمزدها و توزیع بسته‌های حمایتی مخالف است.

اعتراض یک‌نفره در قم

کانال تلگرامی معلمان ایران یک ویدئو از اعتراض یک معلم در قم را منتشر کرد. این معلم که یک پلاکارد به همراه دارد، قصد خودکشی داشت. در این ویدئو یکی از حاضران در صحنه می‌گوید که او بنزین روی خودش ریخته و می‌خواهد خودکشی کند.

فرد معترض در یکی از معابر پرتردد شهر قم بر سقف خودرو ایستاده است.

ویدئو این اقدام اعتراضی را ببینید:

سپرده‌گذاران کاسپین این بار مقابل مجلس تجمع کردند

اعتراض سپرده‌گذاران کاسپین همچنان ادامه دارد. سپرده‌گذاران این موسسه می‌گویند هنوز سپرده‌هایشان پرداخت نشده است. مسئولان بانک مرکزی اما گفته‌اند که ۹۸ درصد سپرده‌ها را بازگردانده و تنها سود بخشی از سپرده‌ها باقی مانده است.

شماری از سپرده‌گذاران این موسسه مالی و اعتباری دوشنبه نهم مهر در ادامه تجمع‌های اعتراضی مقابل نهادهای حکومتی، این بار مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

در ویدئویی که از این تجمع منتشر شده، معترضان شعار می‌دهند: «دزدان اموال ما/ آزاد و بی‌محاکمه». آنان همچنین دستنوشته‌ای همراه داشتند که بر ان نوشته شده : «صدا و سیما دست دزدان است».

یک ویدئو از این تجمع را در ادامه ببینید:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارگر

    ▪️لازم به ذکر است که طی روزهای گذشته نیز دست‌کم ۱۲۷ نفر در استان‌های قزوین، البرز، اردبیل، اصفهان، فارس، سمنان، خراسان شمالی و شهرستان‌های نهاوند، بجنورد، کنگان، پاکدشت، زرن و زرند بازداشت شده بودند، اتهام این افراد “افساد فی‌الارض”، “اخلال در نظم و امنیت” و “قطاع‌الطریق” عنوان شده بود. ▪️سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی در ادعایی دلیل این اعتصاب را “فراخوان‌های صادرشده از سوی برخی گروه‌های ضد انقلاب” خواند و گفت: “با اقدامات پلیس برخی از این گروه‌ها شناسایی شده و آنها که در داخل کشور بودند، دستگیر شدند که برخوردهای لازم نیز با آنها صورت گرفت”. ▪️محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرگزاری تسنیم وعده داد: “کاری که انجام شده این است که با تأمین ارز به موقع و منظم که بانک مرکزی از طریق بانک‌های عامل تعهد کردند که به صورت منظم از مهرماه امسال، تقریبا حدود ۲۰۰ میلیون دلار و از ماه‌های آتی هر ماه حدود ۸۰ میلیون دلار ارز برای واردات لاستیک اختصاص یابد که به صورت منظم و روزانه واردات لاستیک آغاز شده است”. ▪️سیدحسن حسینی‌شاهرودی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به “برآورده نشدن تعهدات توسط وزارت راه و شهرسازی و به ویژه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای که پس از اعتصاب ماه‌های گذشته به کامیون‌داران داده شد” گفت: “درصد افزایش کرایه کامیون‌داران محدود، ولی افزایش قیمت قطعات یدکی و لاستیک زیاد بسیار بیشتر بوده است. نیازهای کامیون‌داران همچنان باقی است و افزایش قیمت قطعات یدکی و لاستیک بیش از خدمات محدودی است که به آنها ارائه شده و نیازهای آنها را تا الآن برآورده نکرده است”. ▪️در فراخوانی که از سوی اتحادیه هماهنگ‌کنندگان رانندگان سراسر ایران منتشر شد و از رانندگان کامیون خواست تا از اول مهر در اعتصاب سراسری شرکت کنند، ۱۵ خواسته رانندگان کامیون و ترانزیت بیان شد. از جمله این خواسته‌ها به «افزایش حقوق بازنشستگی و سختی کار»، «کاهش قیمت لاستیک و لوازم یدکی»، «افزایش ۷۰ درصدی نرخ کرایه»، «کسر حق پرداختی بیمه رانندگان»، «حذف دلالان و واسطه‌ها از پایانه‌ها و باربری‌ها»، و «نظارت بر برخوردهای غلط و سلیقه‌ای مأموران راهنمایی و رانندگی و مجازات ماموران و افسران رشوه‌گیر» می‌توان اشاره کرد.

  • کارگر

    شمار بازداشت شده گان اعتصاب سراسری کامیونداران به حداقل ۱۵۶ نفر رسید ▪️اعتصاب رانندگان کامیون ایران که در دور جدید خود به دنبال فراخوانی از روز شنبه ۳۱ شهریورماه در اعتراض به برآورده نشدن مطالبات صنفی شان آغاز شده است، روز دوشنبه ۹ مهرماه برای دهمین روز در بسیاری از شهرهای ایران از جمله “بوکان، خسروشاه، اراک، فولادشهر، تهران، نیشابور، تاکستان، کرمانشاه، سنندج، قزوین، کرج، بندرعباس، رضوانشهر، اردبیل، دزفول، یزد، نجف‌آباد، استان خراسان رضوی و استان کرمانشاه” ادامه یافت. گزارشات حاکی از بازداشت ۲۹ تن دیگر در این خصوص است و با احتساب آمار بازداشت قبلی شمار بازداشت‌شدگان در این رابطه به دستکم ۱۵۶ تن رسیده است. ▪️یکی از رانندگان کامیون در گفتگویی در رابطه با ادعای مسئولان طی روزهای اخیر در رابطه با توزیع لاستیک در میان رانندگان و تلاش آنان برای پایان دادن به اعتصاب گفت: «روز گذشته با وعده‌های برخی مسئولان به اردبیل رفتم تا بار لاستیک بزنم. در محل بارگیری گروه فیلم‌برداری صدا و سیما نیز حضور داشت. گزارشگران حاضر گزارشی را تهیه و پخش کردند که نشان می‌داد لاستیک‌های ماشین‌های سنگین در حال بارگیری است. پس از بارگیری و هنگام خروج از کارخانه متوجه شدم که لاستیک‌های بارگیری شده که مخصوص ماشین‌های سنگین بود با لاستیک‌های معمولی تعویض شده است. همچنین گزارشی نیز از بندرعباس پخش شد که نشان می‌داد لاستیک‌هایی برای توزیع میان رانندگان به ایران وارد شده است در حالی که این لاستیک‌ها توسط کشورهای باکو و عراق خریداری شده و مسئولان گمرک برای ارزیابی آن‌ها را باز کرده و گزارش کذبی نیز تهیه شده است». ▪️در ادامه بازداشت معترضان، روز دوشنبه سرهنگ ابراهیم قربانزاده، جانشین فرمانده انتظامی خراسان رضوی از بازداشت ۱۴ تن در محورهای نیشابور و محمدرحیم نوروزیان، معاون سیاسی استاندار خراسان‌رضوی نیز از بازداشت ۳ تن در این استان خبر داد. ▪️همچنین سردار منوچهر امان‌اللهی، فرمانده انتظامی استان کرمانشاه نیز از بازداشت ۱۲ تن در این رابطه در جاده‌های استان کرمانشاه خبر داد. با احتساب این بازداشت‌ها، شمار بازداشت‌شدگان در این خصوص تا زمان تنظیم این گزارش به دستکم ۱۵۶ تن رسیده است.