ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیامدهای گرانی و خروج اجباری از تهران: بازگشت مدارس سه نوبتی

شمار دانش‌آموزان سال اولی استان البرز ۱,۸ درصد افزایش یافته. این وضع موجب کاهش سرانه فضای آموزشی و بازگشت مدارس دونوبتی شده است.

افزایش نرخ اجاره بهاء، کاهش سطح واقعی دستمزدها و گرانی خروج از تهران و سکونت در شهرک‌ها و مناطق حاشیه‌نشین را افزایش داده است. آنگونه که حالا مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند چاره‌ای جز سه شیفته شدن مدارس در برخی مناطق وجود ندارد.

کمبود فضای آموزشی تراکم دانش‌آموزان در مدارس را افزایش داده- عکس: آرشیو

شمار دانش‌آموزان کلاس اولی استان البرز نسبت به سال گذشته ۱,۸ درصد افزایش یافته است. حسین رحمانیان معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش البرز افزایش مهاجرت به این استان را عامل افزایش دانش‌آموزان دانسته و گفته است: «به جز مهاجرت تهرانی‌ها به البرز، عده زیادی هم از دیگر استان‌های کشور به بهانه پیدا کردن شغل و بهبود شرایط زندگی به البرز مهاجرت می‌کنند که این وضعیت را بدتر هم می‌کند».

براساس گزارش مرکز آمار جمهوری اسلامی طی ۵ سال گذشته نزدیک به ۴۰۰ هزار تن تهران را ترک کرده‌اند. روند خروج از تهران از آغاز سال جاری شدت گرفته است. آنگونه که نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک نسبت به پیامدهای «اجتماعی و حمل و نقل» هشدار داده است.

حسام‌الدین عقبایی افزایش نرخ اجاره بهاء را اصلی‌ترین علت خروج ساکنان تهران دانسته است.این وضعیت موجب افزایش تراکم جمعیتی در شهرهای نزدیک به پایتخت شده است.

پیامد افزایش جمعیت، افزایش دانش‌آموزان در استان البرز و دیگر شهرهای نزدیک به تهران است، آن هم در شرایطی که این شهرها پیشتر نیز با کمبود فضای آموزشی روبرو بودند.

به گفته رحمانیان «تراکم دانش‌آموزی در کلاس‌های درس سال به سال بیشتر می‌شود، نیمی از مدارس استان دوشیفته هستند و این وضعیت نتیجه‌ای جز پایین آمدن کیفیت آموزش ندارد».

در پیوند با همین موضوع رئیس آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران دوشنبه ۱۰ مهر به روزنامه ایران گفته: در برخی مناطق استان تهران ۱۰۰ درصد مدارس دو شیفته است و در برخی مناطق هم سه شیفته.

عبدالرضا فولاوند افزایش آمار دانش‌آموزان در سال جاری را تائید کرده و گفته است: «۵۰ درصد مدارس شهرستان‌های استان تهران دوشیفته و در برخی از مناطق مثل قرچک ورامین، پاکدشت ۱۰۰ درصد مدارس دوشیفته و در برخی مناطق سه شیفته است».

براساس گزارش‌های رسمی نرخ اجاره بهاء تابستان امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد افزایش یافت. با این حال گزارش میدانی رسانه‌های خبری بیانگر رشد بیش از ۵۰ درصد نرخ اجاره بها در تهران است.

افزایش نرخ اجاره بهاء در شرایطی که دولت مانع واقعی شدن دستمزدها است، مزدبگیران و کم‌درآمدها را به سکونت در مناطق ارزان‌تر و ساکنان این مناطق را به کوچ به مناطق حاشیه‌نشین و یا شهرک‌های اطراف تهران و دیگر شهرهای بزرگ ناچار کرده است.

وزیر راه و شهرسازی پیشتر گفته بود که دولت به منظور حمایت از اجاره‌نشین‌ها لایحه‌ای را تدوین و به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کند. این وعده  اما هنوز محقق نشده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهزاد

    حق مردمه ؟باید بیشتر از اینا مورد ازار و اذیت قرار بگیرن ؟تا بفهمن ک الکی رای دادن .الکی ب خیابونها ریختن.مفهومش زندگی در زجر و بدبختی خواهد بود.