ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست ولایتی برای بستن لنگ و خوردن نان‌ خشک بی‌پاسخ نماند

مشاور خامنه‌ای در امور بین‌الملل از مقاومت یمنی‌ها مثال آورده بود. مطهری به نظام تبعیض اشاره کرده. ولایتی هم گفته روی سخن او با دلباختگان استکبار نبوده

علی مطهری، نایب رئیس مجلس در واکنش تلویحی به سخنان مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی گفته که مردم در صورتی در برابر تحریم‌های آمریکا مقاومت خواهند کرد که ببینند مسئولان هم ساده‌زیست هستند. دفتر علی‌اکبر ولایتی در برابر واکنش‌های متعدد نسبت به سخنان او در بیانیه‌ای آورده است که حرف‌های او بیش از آن که متوجه مردم باشد متوجه کسانی است که «دلباخته سران استکبار جهانی» هستند. ولایتی گفته بود درس مقاومت را باید از یمنی‌ها آموخت که به جای غذا نان خشک می‌خورند و دست از مقاومت برنمی‌دارند.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس و علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل

علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، سه‌شنبه ۱۰ مهر با اشاره تلویحی به سخنان اخیر علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل  درباره قناعت و خوردن نان خشک گفت: «این حرف‌ها زمانی تأثیر خواهد داشت که مردم احساس کنند مسئولان هم درشرایط سختی هستند و ساده‌زیستی و مقاومت می‌کنند و تبعیضی در کار نیست.»

با این حال مطهری افزود: «این حرف که به خاطر شرایط سختی که در آن هستیم باید مقاومت کنیم حرف درستی است. من معتقدم اگر مردم مدتی بعد از ۱۴ آبان (تاریخ آغاز دور دوم تحریم‌های آمریکا) مقاومت کنند و آمریکا احساس کند اتفاق خاصی در ایران نمی‌افتد تغییر روش خواهد داد.»

ولایتی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شنبه ۷ مهر در سخنانش به مناسبت «هفته دفاع مقدس» در دانشگاه آزاد از «مقاومت مردم یمن در برابر زورگویی‌های عربستان و متحدانش» حرف زد و گفت: «از یمنی‌ها یاد بگیریم که چگونه در برابر تهدید و تحریم مقاومت می‌کنند. به جای لباس لنگ می‌بندد و اسلحه به دست دارند و چند تکه نان خشک دستشان است با پای پیاده و سعودی‌ها از دست این‌ها عاجز شدند.»

ولایتی افزوده بود: «این‌که دشمن به دنبال آن است که ما هسته‌ای و موشکی نباشیم و در منطقه نیز بروز و ظهوری نداشه باشیم، پاسخ ما این است که این‌جا خانه ماست و این‌ها حق ما هستند و این‌گونه نیست که اجازه بدهیم انگلیس و آمریکا در منطقه باشند اما ایران نباشد.»

این سخنان ولایتی در سه روز گذشته واکنش‌های گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت.

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی در توئیتر خود نوشت: «چَشم جناب آقای دکتر ولایتی بزرگوار. ما درس مقاومت را لنگ ‌می‌بندیم و از یمنی‌ها یاد می‌گیریم. کاش شما هم متقابلا بزرگواری می‌کردید و راه و رسم مملکت‌داری را از امثال مسئولین کشورهای هند، ژاپن، تونس، نروژ، آلمان، فرانسه و....یاد می‌گرفتید که همه هم وغم‌شان رفاه و آسایش مردمان‌شان است.»

— صادق زيباكلام (@sadeghZibakalam) 1. Oktober 2018

عباس عبدی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب نیز در واکنش به سخنان ولایتی در توییتر خود نوشت: «...اگر منظورشان وضعیت مردم است شاید در مقایسه با یمن حرفشان درست باشد. نکند می‌خواهند ایران را یمن کنند؟ به‌علاوه مردم با لُنگ زندگی کنند و سعودی‌ها از دست آنان عاجز شوند که چه بشود؟ که ایشان ده‌ها پست و مقام داشته باشد؟»

او از ولایتی خواسته است که «محتاط» سخن بگوید و در ادامه افزوده است: « آخر آقای محترم! داشتن حداقلی از انصاف هم خوب چیزی است. هنوز گفت‌وگوی ایشان درباره خانه هزارمتری کنار کاخ سعدآباد در یادها هست، و این که چگونه با رمل و اسطرلاب سعی شده بود که آن رانت بزرگ که اکنون ده‌ها میلیارد ارزش دارد کم‌اهمیت جلوه داده شود.»

— عباس عبدی (@abb_abdi) 30. September 2018

در تابستان اخیر خبرهایی از خانه‌های ویلایی مقام‌های جمهوری اسلامی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در این خبرها گفته می‌شد که علی فلاحیان، وزیر اطلاعات سابق صاحب یک ویلای بزرگ غصبی در پل رومی است؛ حسن فیروزآبادی، رئیس پیشین ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در یک ویلای ۱۰۰۰ هزار متری مصادره‌ای متعلق به خاندان پهلوی اقامت دارد و علی‌اکبر ولایتی ویلای بزرگ کنار کاخ سعدآباد را در اختیار دارد.

ولایتی دو سال پیش درباره خانه خود چنین توصیح داده بود: «خانه‎ای که گرفتیم ۱۰۰۰متر بود. ۲۲۴ متر از این خانه را حسینیه کردیم. اخیرا که دیدم این حسینیه احتیاج به توسعه دارد، ۲۰۰متر دیگرش را هم وقف کردیم. پس، از ۱۰۰۰ متر ۶۰۰ متر برای ما مانده است. در دو طبقه بالا چهار تا از فرزندان‌مان که ازدواج هم کرده‎اند زندگی می‎‎کنند. ما هم که پایین می‎نشینیم، پس در این ۶۰۰ متر پنج خانواده زندگی می‎‎کنند.»

نادر فتوره‌چی، مترجم و فعال مدنی نیز در توییتر خود نوشت: «جناب ولایتى، آیا فرزندان شما هم از یمنى‌ها یاد گرفتند که در «الهیه» پاساژسازى مى کنند؟ آن‌ها چرا به جاى لُنگ، کت و شلوار مى‌پوشند و به جاى نان خشک، با «مستر تستر» در حال لمباندن لقمه‌هاى چرب در رستوران‌هاى شمال شهر هستند؟ چرا مدافع حرم نمی‌شوند؟ چرا به جاى حججى، با هنرپیشه‌ها دم‌خورند؟»

مسعود کاظمی، روزنامه‌نگار در توئیتی نوشت: «محمد و علی اصغر ولایتی فرزندان علی اکبر ولایتی هستند. محمد مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت «سیف بنا» برادرش علی اصغر قائم مقام مدیرعامل و عضو هیات مدیره این شرکت است. این شرکت ۱۴۰۰ پرسنل دارد و در سال ۸۵ با سرمایه ابتدایی ۳ میلیارد تومان به ثبت رسیده است.»

در فضای مجازی موجی از انتقادهای دیگر کاربران از ولایتی شکل گرفت. در این میان تصاویری به‌عنوان ویزیت ۷۰ هزارتومانی و همچنین خودرو ولایتی در فضای مجازی منتشر شد و کاربران درباره آن‌ها نیز نظر دادند. همچنین گفته شد که ولایتی ۳۷ پست مدیریتی و مشورتی هم دارد.

در پی این واکنش‌ها دفتر علی‌اکبر ولایتی مجبور به پاسخ شد و در بیانیه‌ای نوشت سخنان او «بیش از آن‌که متوجه مردم ایران عزیزمان باشد متوجه کسانی است که دلباخته مهر و خودباخته قهر سران استکبار جهانی هستند».

در این بیانیه گفته شده که «غرض‌ورزان» به جای «تقویت قدرت مقاومت مردم نسخه سازش را تئوریزه می‌کنند»، «دل مردم را خالی می‌کنند» و «راه برون رفت از مشکلات را تسلیم در برابر زیاده‌خواهی‌های دشمنان» می‌دانند.

این بیانیه به «دلسوزان» منتقد ولایتی هم اشاره کرده و گفته است آن‌ها «ناروا» به کسی تاخته‌اند که «مواضع روشنی در اعتقاد به ایستادگی مردم ایران دارد و به نمایندگی آنان این ایستادگی را بارها و بارها در عرصه دیپلماسی کشور به نمایش گذاشته است».

علی‌اکبر ولایتی ۱۶ سال وزیر امور خارجه ایران بود، از سال ۱۳۷۶ مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی است و نقش اصلی در مذاکرات پشت پرده پیش از آغاز مذاکرات و توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی داشت.

او معتقد است ایران با تسلیم نشدن در برابر آمریکا و با کمک «کشورهای دوست» و پیشبرد «دیپلماسی نگاه به شرق»، از پس تحریم‌های آمریکا بر خواهد آمد و هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امیر راست گفتار

    خیلی رو میخواد والا" بعد از چهل سال زجر و بدبختی که مردم بخاطر خودخواهیهای این نامردان متحمل شدند تازه دوقورت و نیمش هم باقی است که مردم خوب پایداری نکردند و حالا تازه ما باید بریم ار یمنی ها یاد بگیریم که چطوری مقاومت کنیم! نون خشک و لنگ مال چهل سال دومه ! بعد از اونم لابد میگن نا مسلمونا چرا مثل حصرت علی که در شعب ابی طالب سهم غذاشو به دیگران میداد و خودش سنگ به شکمش می بست رفتار نمیکنین؟ بی بی از بی چادری خانه نشین است" فکر کرده ما خبر نداریم که یمنی قبل از این جنگ هم خوراکشون همین نون خشک بوده و لباسش هم همین لنگ و فرقی به حالش نکرده! اینجور نصیحت کردنها به هر کی بیاد به کسیکه خونش بغل کاخ سعد اباده نمی اد ! مردم خوب میفهمند اگه تو یکی این جور چیزها از مردم توقع داشته باشی بخاطر اینه که چشمت به خونه اونطرفی کاخ سعد اباده!

  • مصطفی

    لقمه حرام حیای آدم را می‌گیرد. این آقا تمام مرزهای بی‌حیایی را درنوردیده‌اند.

  • کارو

    این دلقک پیر 37 شغل دارد که اگر برای هرکدام از آنها فقط 100 هزار تومان در ماه درآمد داشته باشد! در ماه ماهی 3 میلیون و 700 هزار تومان درآمد دارد! اگر فرض کنیم فقط حقوق وزارت کار را بایت هرکدام از این مشاغل بگیرد ماهی 40 میلیون و 700 هزار تومان درآمد خواهد داشت!!! واقعاً میتوان تصور کرد که او برای هریک از این مشاغل با این رقم ها کار کند؟!؟ جمهوری اسلامی پیرسالاری و فساد و فامیل سالاری و باندبازی را به حد اعلا رسانده که بالاتر از این در تاریخ جهان بی سابقه بوده و هست!!!

  • ایراندوست

    از بی مایه ترین رجل رژیم جمهوری اسلامی،دکتر ولایتی که اگر پزشکی را به سیاست بازی ترجیح میداد ، بیشتر به امت اسلامی خدمت میکرد تا خیانت ، بیش از این هم انتظاری نیست !

  • روزبه

    جالب این به اصلاح رهبران ایران یکیشون اشکنه توصیه میکنه اون یکی لنگ و نون خشک ولی خودشون بنز و لکسوس سوار میشن و دو لپی چلو کباب میخورن و برای معالجه آلمان میرن و تبر هم گردنشون قطع نمیکنه. دزدیهاشون هم که تمامی نداره. اینقدر هم عاشق خدمت به مردم اند که حاضر نیستند با ضرب و زور هم مناصبشونو ترک کنند. ماشالا اینقد پررو هم هستند به مردم درس اخلاق میدن.

  • علی

    با سلام٬ خیلی رو میخواد هر چه دلت میخواد بگی بعد بگی منظورم مردم عزیز نبود. اولا که مردم برای شما عزیز نیستند دروغ گو تو ۴۰ سال داری بدون انتخاب مردم حکومت میکنی . اگر از مردم یمن خوشت میاد خود تو و خانواده تان با بخت النصر (رهبر معظم) برید یمن زند ه گی کنید. خرجتان راهم میدهیم موشک ها را هم با خودتان ببرید. فقط دست از سر این مردم فلک زده بردارید. بگذارید اینها زند ه گی کنند. من که از هر چه مذهب و اسلام.... بیزارم