ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک روزنامه‌نگار منتقد سعودی در ترکیه ناپدید شد

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی واشنگتن پست به کنسولگری عربستان در استانبول رفته بود تا گواهی تجرد بگیرد اما از او خبری نیست. ترکیه می‌گوید او در کنسولگری سعودی است، عربستان تکذیب می‌کند.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی منتقد حکومت عربستان که با واشنگتن پست همکاری می‌کند، دو روز است که در ترکیه ناپدید شده است. او به‌ کنسولگری عربستان در استانبول رفته بود تا برای ازدواج خود گواهی تجرد بگیرد. عربستان می‌گوید او از کنسولگری خارج شده و ترکیه می‌گوید او همچنان در کنسولگری است. مدافعان حقوق روزنامه‌نگاران خواهان روشن شدن سرنوشت خاشقجی هستند.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی منتقد حکومت عربستان

جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی ظهر روز سه‌شنبه ۲ اکتبر / ۱۰ مهر به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرده و دیگر بازنگشته و همچنان اثری از او نیست.

الی لوپز، سردبیر بخش نظرات روزنامه واشنگتن پست خبر ناپدید شدن همکار خود را اعلام کرد و گفت: «این ناعادلانه است که او را به‌دلیل کار خود به‌عنوان روزنامه‌نگار و مفسر، بازداشت کرده باشد.»

خدیجه آ.، نامزد جمال خاشقجی که ترکیه‌ای است و نخواست نام کامل خود را اعلام کند، گفته است که همسر آینده‌اش ساعت ۱۳ روز سه‌شنبه به‌وقت اروپا به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول رفته بود تا برای کارهای اداری ازدواج‌شان گواهی مبنی بر این‌که پیش از این ازدواج نکرده است را دریافت کند و او در بیرون از کنسولگری ساعت‌ها منتظر او مانده اما خاشقجی هرگز از کنسولگری خارج نشده است.

توران کیسلکچی، یکی از دوستان ترکیه‌ای روزنامه‌نگار سعودی و از مسئولان یک انجمن روزنامه‌نگاری ترک ـ سعودی گفته که با مقامات ترکیه تماس گرفته است. آن‌ها گفته‌اند: «از نزدیک مسئله را دنبال خواهیم می‌کنیم. ما مطمئنیم که جمال در داخل کنسولگری بازداشت شده مگر آن‌که کنسولگری یک تونل داشته باشد».

رویترز نیز به نقل از مقامات ترکیه گفته که خاشقجی هنوز در کنسولگری عربستان سعودی است و ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس جمهوری ترکیه هم  این خبر را تأیید کرده و گفته است که وزارت امور خارجه و پلیس ترکیه «به دنبال پرونده» هستند و «ارتباط میان مقامات ترکیه و مقامات عربستان سعودی برقرار است».

با این حال مقامات سعودی می‌گویند خاشقجی سالم از کنسولگری عربستان خارج شده است. خبرگزاری رسمی سعودی (SPA) بیانیه کنسولگری عربستان سعودی در استانبول را منتشر کرده که در آن آمده است: «اقدامات لازم برای پیگیری ماجرا و هماهنگی با مقامات محلی ترکیه به‌منظور یافتن سرنخ ناپدید شدن جمال خاشقجی پس از خروج از ساختمان کنسولگری انجام خواهد شد.»

جمال خاشقجی مدت‌ها به‌عنوان روزنامه‌نگار نزدیک به حکومت عربستان سعودی شناخته می‌شد اما در ماه‌های اخیر حکومت را مورد انتقاد قرار می‌داد. او پس از انتقاد از تصمیمات شاهزاده سعودی، محمد بن سلمان و مداخله نظامی ریاض در یمن، سال گذشته از بیم دستگیری، از کشور گریخت و به آمریکا رفت.

دولت آمریکا اعلام کرده که به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد سرنوشت خاشقجی است.

سازمان گزارشگران بدون مرز ناپدیدشدن روزنامه‌نگار سعودی را «بسیار نگران‌کننده» خوانده و از مقامات عربستان سعودی و ترکیه خواسته است «اقدامات لازم را انجام دهند تا او هر چه زودتر پیدا شود.»

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) که مقر آن در نیویورک است موضوع ناپدید شدن جمال خاشقجی را «نگران‌کننده» دانسته و از مقامات سعودی خواسته است که «فوراً اعلام کنند که او کجاست».

جمال خاشقجی سپتامبر ۲۰۱۷ در مقاله‌ای در واشنگتن پست نوشته بود: «وقتی از ترس، ارعاب، دستگیری و محکومیت عمومی روشنفکران و رهبران مذهبی که جرأت ارائه نظراتشان را دارند سخن می‌گویم یعنی که من از عربستان سعودی آمده‌ام؛ تعجب می‌کنید؟»

در همان ماه او اعلام کرد که از فعالیت در روزنامه الحیات، متعلق به شاهزاده سعودی، خالد بن سلطان السعود، ممنوع شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.