ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان: با برگزاری اولین انتخابات، سوریه را به صاحبانش تحویل می‌‌دهیم

رئیس جمهور ترکیه در استانبول گفته است تا در سوریه انتخابات آزاد برگزار نشود، نیروهای ترکیه، سوریه را ترک نمی‌کنند. نماینده سازمان ملل می‌گوید سه ماه آینده جنگ یا صلح را رقم می‌زند.

رجب طیب اردوغان اعلام کرد که نیروهای نظامی ترکیه هنگامی سوریه را ترک می‌کنند که در این کشور نخستین انتخابات آزاد برگزار شده باشد. در همان حال نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه سه ماه آینده را برای برقراری ثبات در ادلب و تشکیل کمیته قانون اساسی حیاتی دانسته است.

رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، رئیسان جمهور ترکیه و روسیه در شهر سوچی: ایجاد منطقه حائل نظامی در ادلب و خروج شورشیان مسلح از این منطقه تا ۱۵ اکتبر ۲۰۱۸

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنانی که شامگاه پنجشنبه ۴ اکتبر/ ۱۱ مهر در همایشی در استانبول ایراد کرد گفت «هر موقع که مردم سوریه انتخابات برگزار کنند، ما این کشور را به دست صاحبانش خواهیم سپرد.»

اردوغان ماه گذشته در گفت‌وگو با پوتین، توافق کرد که در شمال سوریه در استان ادلب که آخرین مقر شورشیان مخالف دولت اسد است، یک منطقه حائل نظامی ایجاد شود. علاوه بر ادلب، نیروهای نظامی ترکیه در عفرین، در شمال غربی سوریه و همچنین در جرابلس حضور دارند.

اردوغان در بخش دیگری از سخنانش گفت که ترکیه با شورشیان مسلح در ادلب در گفت‌وگوست. تحریر شام، یکی از شاخه‌های القاعده در این منطقه مستقر است. ترکیه این گروه را تروریستی می‌داند. دو هفته قبل این پیشنهاد مطرح شده بود که ۱۴ هزار شبه‌نظامی مسلح تحریر شام به افغانستان منتقل شوند. روسیه اما با این پیشنهاد مخالفت کرده بود.

اردوغان اعلام کرد که نیروهای نظامی ترکیه در ۱۲ نقطه سوریه حضور دارند و نیروهای نظامی تحت فرمان ایران در ۶ نقطه از این کشور مستقرند.

سه ماه آینده جنگ یا صلح را رقم می‌زند

بر اساس توافق اردوغان با پوتین در اجلاس سوچی، در ادلب یک منطقه حائل غیرنظامی به عمق ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر ایجاد شده و شورشیان مسلح تا ۱۵ اکتبر/ ۲۲ مهر وقت دارند این منطقه را ترک کنند.

استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه درباره چشم‌انداز صلح در این کشور گفته است:

«مهم‌ترین نکته این است که ما جنگ‌های نیابتی نمی‌خواهیم. نیروهای کشورهای بسیاری در سوریه حضور دارند و این خطرناک است.»

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه خواهان ادامه مذاکرات سیاسی و نظامی شده و گفته است:

«غیر نظامیان در ادلب می‌گویند، ما تروریسم نیستیم. آنها خواهان شنیدن صدایشان توسط جهانیان هستند. ما باید در سه ماه آتی فرصتی برای تحقق توازن فراهم کنیم.»

دی‌میستورا همچنین یادآوری کرده که سازمان ملل به تشکیل هیأت تدوین قانون اساسی جدید خوشبین است:‌

«هیأت تدوین قانون اساسی در خصوص راه حل سیاسی گفت‌وگو خواهد کرد. اگر این فرصت از بین رود به راهکار نظامی برمی‌گردیم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    جناب خلیفۀ مسلمانان و سلطان عثمانی، اردوغان جنایتکار! آن سرزمین خاک تو نیست که در آن از آن انتخابات های به یاد ماندنی ات برگزار کنی، تو اول تکلیف تقلب های انتخاباتی همان تورکیۀ خودت را روشن کن. تکلیف انتخابات 7 ژوئن 2015 را روشن کن که چطور وقتی نتیجه به نفعت نبود زیر بازی زدی و برای تغییر نتیجۀ انتخابات به کوردستان حمله کردی، تکلیف آن رفراندوم های سراسر تقلبت را روشن کن که رأی های باطله و بدون مهر را شمردی تا با اختلافی شکننده موفق به تغییر قانون اساسی تورکیه در جهت عکس منافع مردم بشوی. عفرین و حتی ادلب به تو هیچ ربطی ندارند. وقتی تو و سربازان جنایتکارت وارد آنجا شدند، در آنجا مدتها بود انتخابات آزاد برگزار شده بود، مدت ها بود مردم در قالب کمون ها و شوراهای آژاد مشغول فعالیت سیاسی بودند و نیازی هم به آن مردمسالاری صوری تو و اخوانی های مرتجع همپیمانت نداشتند و ندارند، در آنجا آزادترین جامعۀ سیاسی دنیا در حال شکلگیری بود، این توی جنایتکار بودی که نه تنها آن دموکراسی مستقیم و غیرنمایندگی را به هم زدی، بلکه با وارد کردن آدمخواران سلفی و جهادی و تروریست های تکفیری آن بساط آدمکشی و جنایت و تجاوز و غارت را ایجاد کردی. برو به کاخ چانکایای خودت و مطمئن باش که هرگز در «انتخابات آزاد» که واقعاً آزاد باشد تو و امثال تو برگزیده نخواهید شد. عفرین، باب، ادلب، عزاز، مارع، ادلب به خلق این شهرها تعلق دارد و همان خلق هم اردوغان تروریست را روانۀ گور خواهند کرد.

  • نامی

    اردوغان به عنوان یک پوپولیست خیلی حرف میزنه اما در اخر خواهد دید که سیاست ایران در سوریه پیروز خواهد شد.

  • Ali

    پیشاپیش روشن است که منظور و هدف اردوغان از انتخابات آزاد چیست، یعنی که نتایج انتخابات باب میل او پیش رفته باشد.