ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شمخانی اطلاع از نقش هاشمی در جاسازی تی‌ان‌تی در چمدان حجاج ایرانی را تکذیب کرد

منتظری با اشاره به نقش رفسنجانی در ترور رهبران اپوزیسیون کرد در ۱۷ سپتامبر ۱۹۹۲ در رستوران میکونوس برلین گفت که این سیاستمدار مشهور به میانه‌روی هم شاید «در مقطعی کاری کرده باشد».

احمد منتظری در گفتگوی جدیدی بر ادعاهای پیشین‌اش مبنی بر دست‌داشتن مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران در جاسازی مواد منفجره در چمدان حجاج یک‌سال پیش از حادثه مرگبار حج در ۱۳۶۶ تأکید کرد و گفت اطلاعات تکمیلی در این زمینه در اختیار دبیر شورای عالی امنیت ملی است. اما علی شمخانی اطلاع از این ماجرا را تکذیب کرد.

احمد منتظری، فرزند حسینعلی منتظری

چند روز پیش گفتگوی فرزند حسینعلی منتظری،‌ قائم‌مقام رهبری پس از انقلاب ۱۳۵۷ درباره تنش‌های منجر به حادثه منا در ۱۳۶۶ جنجالی شد.

او در برنامه «خشت خام» با اشاره به خاطرات پدرش گفته بود شش عضو سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در چمدان حجاج ایرانی در ۱۳۶۵ تی‌ان‌تی مخفی کرده بودند. او آنها را از پاسداران وابسته به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس وقت مجلس دانست.

احمد منتظری در گفتگوی تازه با «ایرنا پلاس» وابسته به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی درباره این ادعاها چنین توضیح داد:

«سال ۶۵ آیت‌الله منتظری نامه‌ای به آیت‌الله خمینی می‌نویسند و این ماجرا را شرح می‌دهند که شش نفر از سپاهیان این اقدام را انجام داده‌اند که یک نفرشان آمده به من توضیح داده که ما این کار را کردیم و بعد در نهایت دیدند که کار بدی شده و ماجرا لو رفته و آقای کروبی به عنوان نماینده امام(ره) در حج مجبور شده رسما از ملک فهد عذرخواهی کند، گفتند چه کار کنیم، بعد گفته‌اند که سید مهدی هاشمی که اشکالات دیگری هم داشته، این اشکال را هم متوجه ایشان کنیم تا پرونده بسته شود. این را صریحا آیت‌الله منتظری نوشته‌اند که در سال ۶۵ هم خودشان هم آقای هاشمی و هم امام(ره) در قید حیات بودند و هیچ وقت این ماجرا تکذیب نشده است.»

احمد منتظری می‌گوید شش سپاهی نزدیک به هاشمی سال ۶۵ در چمدان ۱۵۰ زائر حج مواد منفجره گذاشته بودند. به گفته او،‌ یکی از این شش سپاهی در همان سال گزارش داده که با هاشمی کار می‌کند.

این واقعه در بستر تنش‌های رو به رشد ریاض و تهران رخ داد. یک‌سال پس از آن زائران ایرانی حج در مکه در آیین «برائت از مشرکین» جمعه ۹ مرداد ۱۳۶۶ پس از سردادن شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» با نیروهای امنیتی عربستان درگیر شدند. این درگیری‌ها که با تیراندازی نیروهای عربستان همراه بود، به کشته‌شدن ۲۷۵ زائر ایرانی، ۸۵ شهروند عربستان از جمله نیروهای پلیس و ۴۵ تن از حجاج دیگر کشورها و قطع رابطه دیپلماتیک ایران و عربستان انجامید.

منتظری در پاسخ به سوال ایرناپلاس درباره شخصیت هاشمی و «تفاوت مشی سیاسی او با چنین روایتی» به ترور رهبران اپوزیسیون کُرد در ۱۷ سپتامبر ۱۹۹۲ در رستوران میکونوس برلین اشاره کرد و گفت:‌

«من هم می‌گویم این اقدام با مشی آقای هاشمی رفسنجانی نمی‌خواند، ولی ممکن است در مقطعی کاری کرده باشند. مثلا در دادگاه میکونوس نقش ایشان چه بود؟ شما بهتر می‌دانید. آقای هاشمی از شخصیت‌های بزرگ بوده و الان هم مورد ارادت من است. اما حقایقی بوده و اگر گفته نشود به صلاح نیست.»

او همچنین به خبرنگاران می‌گوید برای «اطلاع دقیق» از این ماجرا به سراغ علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی بروند اما توضیح نمی‌دهد که وزیر دفاع پیشین ایران چگونه از این ماجرا اطلاع دارد.

شمخانی اما در گفتگو با ایرناپلاس این موضوع را تکذیب کرده و گفته در زمان وقوع این حادثه در جبهه جنگ با عراق بوده و اطلاعی از آن ندارد.

ناراحتی هاشمی،‌ اعتراض منتظری

به گفته پسر آیت‌الله منتظری،‌ هاشمی رفسنجانی در ملاقاتی حضوری با او در مجمع از نوشته‌شدن این ماجرا در خاطرات آیت‌الله ناراحت بوده و گفته «چرا ایشان مطالب سری را افشا کرده است؟»

احمد منتظری می‌گوید که پدرش آن روز پیامی برای هاشمی رفسنجانی فرستاده بود:

«اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام این را تشخیص ندهد که جدا کردن منتظری از نظام به ضرر نظام است، چنین مجمعی را باید درش را گل گرفت.»

حسینعلی منتظری،‌ از مدافعان ابتدایی نظریه ولایت فقیه بعدها به خاطر مخالفت با کشتار جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ و نیز انتقادهای دیگر از سیاست‌های جمهوری اسلامی در زمان حیات روح‌الله خمینی از قائم‌مقامی او برکنار شد.

او پس از انتقاد از علی خامنه‌ای، رهبر بعدی در ۱۳۷۶ به حصر خانگی اجباری محکوم بود. حبس خانگی او شش سال به طول انجامید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.