ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مهاجرت، چالش‌های گرین‌کارت و کلاهبرداری‌های رایج

آیا فرمان اجرایی دونالد ترامپ برای ممنوعیت سفر ایرانیان به آمریکا می‌تواند مانع اعطای گرین کارت (ویزای گوناگونی) به برندگان لاتاری سال ۲۰۱۹ شود؟

ثبت‌نام قرعه‌کشی ویزای گوناگونی آمریکا یا آنچه به اصطلاح لاتاری گرین کارت خوانده می‌شود، برای سال ۲۰۱۹ میلادی چند روزی‌ست آغاز شده، اما آیا فرمان اجرایی دونالد ترامپ برای ممنوعیت سفر ایرانیان به آمریکا می‌تواند مانع اعطای ویزای گوناگونی به برندگان قرعه‌کشی امسال شود؟

چند سالی‌ست موسساتی گوناگون در ایران در روزهای ثبت‌نام برای لاتاری گرین کارت، با وعده ثبت‌نام درست، مخصوص یا ویژه، مبالغ زیادی از متقاضیان می‌گیرند

ویزای گوناگونی یکی از انواع ویزاهای مهاجرتی آمریکاست که بر اساس قانون مهاجرتی که سال ۱۹۹۰ در کنگره آمریکا تصویب و از سال ۱۹۹۵ اجرایی شد، هر ساله به بیش از ۵۰ هزار نفر از متقاضیان مهاجرت به آمریکا داده می‌شود.

هدف از اعطای این ویزاها، تنوع بخشیدن به جمعیت مهاجران در آمریکا از طریق انتخاب تصادفی اما سهمیه‌ای از کشورهایی است که در پنج سال منتهی به قرعه‌کشی هر ساله نرخ مهاجرت کمتری به ایالات متحده داشته‌اند.

شهروندان ایرانی در تمام این سال‌ها در این قرعه‌کشی شرکت کرده و هر سال چند هزار ایرانی از این طریق به آمریکا مهاجرت کرده‌اند. برابر با آمار منتشر شده از سوی وزرات امور خارجه آمریکا تعداد ایرانیان ثبت‌نام کرده در این قرعه‌کشی از ۱۵۰ هزار نفر در سال ۲۰۰۷ (کل افراد خانواده ۲۹۰ هزار نفر) به رقم ۸۵۰ هزار نفر (کل افراد خانواده یک میلیون و ۶۲۰ هزار نفر) در سال ۲۰۱۸ رسیده است.

به این ترتیب، ایرانیان در سال ۲۰۱۸ جز ۵ کشور نخست لیست ثبت‌نام کنندگان قرعه‌کشی ویزای گوناگونی بودند.

به گفته جامعه‌شناسان عوامل درون‌زایی همچون بدتر‌ شدن وضعیت اقتصادی، نرخ بالای بیکاری و تشدید فقر در سال‌های اخیر، تشدید سرکوب‌های سیاسی، تداوم محدودیت‌ آزادی‌های فرهنگی و اجتماعی و حتی علمی در مجموع به نومیدی عمومی دامن زده است که یکی از واکنش‌ها به آن میل مفرط به مهاجرت و ترک وطن است.

رشد نزدیک به ۵۵۰ درصدی متقاضیان ایرانی ویزای گوناگونی در این ۱۱ سال را که به صورت پیوسته رخ داده است اگر در کنار حاد شدن وضعیت اقتصادی و تشدید کم‌سابقه سرکوب‌ها در حوزه اجتماعی و سیاسی در ماه‌های اخیر ببینیم، این برآورد دور از ذهن نخواهد بود که تعداد ایرانیان ثبت‌نام کننده در قرعه‌کشی ویزای گوناگونی امسال باز هم افزایش یابد.

اما آیا فرمان اجرایی دانلد ترامپ برای ممنوعیت سفر ایرانیان به آمریکا نمی‌تواند مانع اعطای ویزای گوناگونی به برندگان قرعه‌کشی سال ۲۰۱۹ شود؟

آیا برندگان سال ۲۰۱۸ با مشکل مواجه نشده‌اند و توانسته‌اند ویزای مهاجرتی ورود به آمریکا را دریافت کنند؟ در چنین شرایطی ثبت‌نام ایرانیان متقاضی برای ویزای گوناگونی تا چه اندازه منطقی‌ست؟

چند سالی‌ست موسساتی گوناگون در ایران در روزهای ثبت‌نام برای لاتاری گرین کارت، با وعده ثبت‌نام درست، مخصوص یا ویژه، مبالغ زیادی از متقاضیان می‌گیرند. متقاضیانی که به جای مراجعه به ‌سایت وزارت امور خارجه آمریکا و ثبت‌نام رایگان، اطلاعات حضوری خود و مبالغی غیرلازم را به موسساتی پرداخت می‌کنند که کاری جز وارد کردن اطلاعات آنان در ‌سایت ثبت‌نام انجام نمی‌دهند.

کیانوش رزاقی، وکیل دادگستری در ایالت مریلند و امور فدرال و مهاجرت در آمریکا در گفت‌و‌گویی با زمانه تاکید می‌کند سال گذشته عمده برندگان ایرانی ویزای گوناگونی در مرحله مصاحبه در سفارت به دلیل ایرانی بودن و فرمان اجرایی دونالد ترامپ، ویزا ورود به آمریکا نگرفته‌اند و ویزا تنها برای تعداد بسیار معدودی از آن‌ها صادر شده است.

رزاقی با این وصف می‌گوید ایرانیان علاقه‌مند به دریافت این نوع ویزا می‌توانند امسال نیز در قرعه‌کشی ثبت‌نام کنند اما باید بدانند در صورت برنده شدن اگر فرمان اجرایی ترامپ تغییر نکند، نباید انتظار داشته باشند ویزایی برای آنان صادر شود.

او همچنین تاکید می‌کند که بهتر است متقاضیان برای ثبت‌نام شخصا و از طریق ‌سایت رسمی وزارت امور خارجه برای لاتاری گرین کارت اقدام و از پرداخت وجه به شرکت‌های واسطه خودداری کنند.

  • گفت‌و‌گوی شاهد علوی با کیانوش رزاقی را از اینجا بشنوید:
  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ارمان

    من خودم برنده لاتاری 2018 بودم اما متاسفانه گرفتار فرمان اقای ترامپ شدم .. با وجود اینکه همه مراحل را طی کردم نهایتن در مرحله اپی ایمیل رسید که شما شرایط ویور را ندارید با وجود این که پدر مادر و برادر و خواهر همسرم گرین کارت و سیتیزن امریکا بودن ..از لحاظ روحی ضربه شدیدی بهم وارد شد .. فکر نمی کنم اقای ترامپ به هیچ وجهی از مواضعشون کوتاه بیان بخصوص که نظر اکثریت قضات دیوان عالی را هم دارا هستند ...