ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

به باور پلیس ترکیه روزنامه‌نگار منتقد در کنسول‌گری عربستان «به قتل رسیده»

به گفته منابع مطلع، ترکیه در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده که یک تیم ۱۵ نفره سعودی «به‌طور خاص برای قتل» جمال خاشقجی از عربستان سر رسیده بودند و او را داخل سفارت به قتل رساندند.

منابع مطلع از تحقیقات پلیس ترکیه به روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» و خبرگزاری «رویترز» گفته‌اند که روزنامه‌نگار سعودی منتقد حکومت عربستان در کنسول‌گری این کشور در استانبول به قتل رسیده است. جمال خاشقچی که با واشنگتن‌پست همکاری می‌کرد، سه‌شنبه گذشته برای دریافت گواهی تجرد به این کنسول‌گری رفت اما هرگز از آن خارج نشد. خبرگزاری رسمی عربستان سعودی ادعای قتل خاشقجی را تکذیب کرده است.

اعتراض به ناپدیدشدن روزنامه‌نگار منتقد؛ منابع مطلع از قتل جمال خاشقجی در کنسولگری سعودی در استانبول خبر می‌دهند ـ عکس: afp

یک مقام ترک شنبه ششم اکتبر / ۱۴ مهر به رویترز گفت که «بر اساس ارزیابی اولیه پلیس ترکیه،‌ آقای خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسیده. به‌نظرمان قتل از پیش طراحی‌ شده بود و پیکر بی‌جان او از آنجا خارج شد.»

دو منبع مطلع از تحقیقات پلیس ترکیه شنبه جزئیات بیشتری در اختیار واشنگتن‌پست قرار دادند. به گفته آنها، ترکیه در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده که یک تیم ۱۵ نفره سعودی «به‌طور خاص برای انجام این قتل» از عربستان سر رسیده بودند و خاشقجی را داخل سفارت به قتل رساندند.

آنها مدرکی برای اثبات ادعایشان نشان نداده‌اند.

چند ساعت پیش از این گزارش‌ها آنکارا از آغاز تحقیقات درباره ناپدیدشدن خاشقجی خبر داد و عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه گفت که «وضعیت روزنامه‌نگار مفقودشده، اطلاعات درباره او و مسئولان ناپدیدشدن او کشف خواهند شد.»

محمد بن سلمان،‌ ولیعهد جوان سعودی جمعه وعده داده بود که با بازگشایی کنسول‌گری،‌ امکان دسترسی نیروهای امنیتی ترکیه به ساختمان آن را فراهم آورد. او وارد آمدن هر گونه آسیبی به روزنامه‌نگار منتقد او در کنسول‌گری را تکذیب کرده بود:‌

«سفارت خاک کشور ماست اما به آنها اجازه می‌دهیم داخل شوند و جستجو کنند و هرکاری می‌خواهند انجام دهند. چیزی برای مخفی‌کردن نداریم».

کنسول‌گری عربستان در همین راستا شنبه به خبرنگاران رویترز اجازه داد که از این ساختمان بازدید کنند. محمد عتیبی، سرکنسول عربستان در ترکیه به این خبرنگاران گفت که «می‌خواهم تأیید کنم جمال نه در کنسول‌گری است و نه در عربستان ... کنسول‌گری و سفارت نیز در جستجوی او هستند.»

پس از ناپدیدشدن این روزنامه‌نگار، شماری از منتقدان ریاض در استانبول و آنکارا در برابر کنسولگری و سفارت سعودی دست به اعتراض زدند.

شنبه‌شب خبرگزاری رسمی عربستان سعودی به نقل از یک منبع ناشناس در کنسول‌گری این کشور در استانبول ادعای قتل خاشقجی را تکذیب کرد. او گفت که تردید دارد مقام‌های ترکیه واقعاً منابع این گزارش‌ها بوده باشند و از اعزام یک تیم تحقیق و بازرسی عربستان به استانبول خبر داد.

یک مقام آمریکایی به واشنگتن‌پست گفته که دولت از گزارش این روزنامه مبنی بر قتل خاشقجی خبر دارد،‌ اما از وضعیت یا محل نگهداری او بی‌خبر است.

جمال خاشقجی مدت‌ها به‌عنوان روزنامه‌نگار نزدیک به حکومت عربستان سعودی شناخته می‌شد اما در ماه‌های اخیر به انتقاد از تصمیم‌های حکومت پرداخت. او پس از انتقاد از سیاست‌های بن سلمان، ولیعهد جوان و مداخله نظامی ریاض در یمن، سال گذشته از بیم دستگیری از کشور گریخت و به آمریکا رفت.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • صدیق

    جمهوری اسلامی پس از به قدرت رسیدن دست به ترور منتقدان خود زد، تا شاید صداهای آزادیخواه و منتقد را خفه کند و دمی بیش بر کرسی قدرت بماند و این رویه را تا به امروز که حدود 40 سال از عمر نکبت بار آن می گذرد، ادامه داده است. امروز جمهوری اسلامی تبدیل به لاشه ای متعفن و بدبوشده که حتی طرفداران آن در انظار عمومی شرمگین از هر نوع دفاعی از آن هستند. و به هزار حیله متوصل می شوند تا خود را در همراهی با آن بنحوی تبرئه کنند. کشورهایی که توان مواجهه با منتقدان مدنی خود را ندارند باید از عاقبت جمهوری اسلامی درس بگیرند. امروز جمهوری اسلامی دهها میلیون منتقد در داخل و خارج کشور دارد و توان ترور همه آنها برایش مقدور نیست، و نهایتاً با زبونی به تاریخ خواهد پیوست، و سردمداران آن تا ابد مورد لعن و نفرین مردم خواهند بود.

  • حمزه

    مشت نمونه خروار.سیاست عربستان سعودی در قبال منتقدین نه تنها مخالفین!