ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شهروندان خشمگین از نخبگان حاکم در برزیل به پای صندوق رأی می‌روند

ژایر بالسونارو، نامزد ۶۳ ساله پیشتاز در نظرسنجی‌ها از دل جریان راست افراطی بیرون آمده، علیه زنان و دگرباشان جنسی سخن گفته و از حامیان دیکتاتوری نظامی پیشین در این کشور است.

رأی‌دهندگان برزیلی یکشنبه هفتم اکتبر / ۱۵ مهر به پای صندوق‌های رأی می‌روند تا به طور همزمان رئیس‌جمهوری و معاون رئیس‌جمهوری، کنگره ملی، فرمانداران و معاونان دولت و مجامع قانونگذاری دولتی را برگزینند. پس از چندین‌ سال بحران سیاسی و اقتصادی و فساد فراگیر، انتخابات سراسری این‌بار در فضایی خشم‌آلود از نخبگان حاکم برگزار می‌شود.

معترضان به نامزد راست‌گرای افراطی که پیشتاز انتخابات برزیل است؛ روی پلاکاردها نوشته شده: «نه به سیاست خشونت؛ نه به خشونت در سیاست» و «بالسونارو دروغ می‌گوید»، شنبه ششم اکتبر

حدود ۱۴۷ میلیون شهروند برزیلی واجد شرایط رأی دادن به نامزدهای موردنظرشان برای ریاست‌جمهوری و نمایندگی ملی و محلی هستند. صندوق‌های اخذ آراء، یکشنبه از ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر (به وقت محلی) فعالیت می‌کنند.

بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که خشم کنونی از حزب‌های متعارف «سوسیال دموکراسی برزیل» در راست میانه و «کارگران» در چپ میانه باعث خواهد شد رئیس‌جمهوری جدید از میان سیاستمداران خارج از قدرت انتخاب شود.

میشل میگل الیاس تمر، رئیس‌جمهوری فعلی که پس از استیضاح رئیس‌جمهوری پیشین به اتهام فساد در ۲۰۱۶ به قدرت رسید، از محبوبیت اندکی برخوردار است. سطح بالای خشونت و بحران اقتصادی و فساد علت‌های این عدم محبوبیت‌اند. او از اعضای تنها حزب رسمی و مجاز اپوزیسیون در دوران دیکتاتوری، «حزب جنبش دموکراتیک» بود و اکنون رهبری آن را برعهده دارد.

تمر در انتخابات حضور ندارد.

فساد بزرگ

دلیل اصلی این خشم بزرگترین رسوایی فساد در تاریخ آمریکای لاتین، و به گفته مجله تایم، «بزرگترین رسوایی فساد در جهان» است.

این رسوایی که به «عملیات کارواش» معروف است،‌ به روابط دولت برزیل و شرکت دولتی نفت پتروبراس باز می‌گردد.

تا کنون ۱۷۹ تن در این پرونده که از ۲۰۱۴ گشوده شد، به فساد متهم شده‌اند. میزان پولشویی رخ‌داده در عملیات کارواش را ۹,۵ میلیارد دلار آمریکا تخمین می‌زنند.

نامزدهای ریاست‌جمهوری: پیشتازی راست افراطی

انتخابات پیش‌بینی‌ناپذیر برزیل با شگفتی همراه بوده. ژایر بالسونارو، نامزد ۶۳ ساله پیشتاز در نظرسنجی‌ها با ۳۶ درصد آراء، از دل جریان راست افراطی بیرون آمده، علیه زنان و دگرباشان جنسی سخن گفته و از حامیان دیکتاتوری نظامی پیشین در این کشور و افزایش قدرت پلیس برای به گفته او مبارزه با جرم و جنایت است.

بالسونارو به «ترامپ برزیل» معروف شده است. شنبه ششم اکتبر هزاران تن به ویژه زنان و فعالان دگرباش علیه او تظاهرات کردند.

ژنرال‌ها در برزیل بین ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۵ قدرت را با کودتا علیه ژائو گولارت، رئیس‌جمهوری اصلاح‌طلب برزیل در دست گرفتند و با اتکا به «ملی‌گرایی» و «ضدکمونیسم»، نیروهای اپوزیسیون،‌ به ویژه چپ‌گرایان را سرکوب کردند. گولارت قصد اصلاحات ارضی داشت، اما محافظه‌کاران و زمین‌داران با کمک ارتش و پشتیبانی ایالات متحده او را از قدرت کنار گذاشتند.

دومین نامزد با ۱۴ درصد اختلاف نسبت به بولسونارو از حزب کارگران است؛‌ فرناندو حداد، شهردار سابق سائو پائولو. حزب کارگران به خاطر اصلاحات اقتصادی و اجرای طرح‌های امنیت اجتماعی و کاهش فقر در چهار انتخابات گذشته پیروز شده است.

لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس جمهور سابق برزیل که از سیاستمداران محبوب حزب کارگران محسوب می‌شود، به اتهام فساد مالی زندانی است و سپتامبر از شرکت در انتخابات انصراف داد. مشخص نبود آیا او قانوناً حق شرکت در انتخابات را دارد یا نه. در ابتدای کارزارهای انتخاباتی، او با اختلاف زیادی صدرنشین بود.

در انتخابات ۲۰۱۴ نیز دیلما روسف از حزب کارگران دور دوم با ۵۱,۶ درصد آرا انتخاب شد. او پس از متهم‌شدن حزبش به فساد و دریافت رشوه از شرکت نفتی پتروبراس از رئیس‌جمهوری کنار گذاشته شد.

حزب کارگران اتهام‌ها علیه روسف و سیلوا را «سیاسی»‌ خوانده‌اند.

اگر هیچ یک از احزاب برزیل اکثریت را به دست نیاورند، دور دوم انتخابات در ۲۸ اکتبر برگزار خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.