ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فیلم درباره کاپیتان تیم ملی فوتسال ایران از هرگونه تبلیغی محروم شد

یک داستان تکراری: سهیل بیرقی فیلمی ساخته درباره مشکلات نیلوفر اردلان برای خروج از ایران. صدا و سیما با تصویر باران کوثری مخالف است. حوزه هنری با مضمون فیلم.

یک داستان تکراری: سهیل بیرقی فیلمی ساخته بر اساس ماجراهایی که مانع شد از حضور نیلوفر اردلان، کاپیتان تیم ملی فوتسال زنان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا در مالزی. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از پخش تیزر فیلم «عرق سرد» به دلیل حضور باران کوثری خودداری کرده و حوزه هنری هم اعلام کرده که این فیلم را در سالن‌های سینماهایش به نمایش درنمی‌آورد. شهرداری نیز این فیلم را از تبلیغات شهری محروم کرده است.

باران کوثری در صحنه‌ای از فیلم «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی

نیلوفر اردلان بازیکن و کاپیتان تیم ملی فوتسال بانوان ایران، در سال ۲۰۱۵ که تیم ایران برای مسابقات قهرمانی آسیا به مالزی می‌رفت، به دلیل شکایت همسرش مهدی توتونچی، ممنوع‌الخروج شد. توتونچی که مجری شبکه ورزش است گفته بود به خاطر زندگی مشترکشان و رادان فرزند هفت ساله‌شان که آن روزها می‌بایست به کلاس اول ابتدایی می‌رفت مخالف خروج همسرش از ایران است. نیلوفر اردلان در آن زمان در گفت‌وگو با برنامه «نود» به این موضوع معترض شد، در شبکه‌های مجازی کمپین‌هایی هم در حمایت از او به راه افتاد و خبر در شبکه‌های ماهواره‌ای پیچید. دو سال بعد از فیلمی با نام «عرق سرد» به کاگردانی سهیل بیرقی - یکی از نسل جوان سینماگران اجتماعی ایران - در جشنواره فجر رونمایی شد که با داستان زندگی نیلوفر اردلان بی‌شباهت نیست. ولایتمداران از نمایش این فیلم به عنوان «یک فیلم کاملاً فمینیستی» و «ضد خانواده» در جشنواره فیلم فجر به عنوان یک جشنواره «اخلاقمدار» خشنود نبودند.

اکنون که این هیاهوها فروکش کرده، دومین فیلم سهیل بیرقی می‌بایست در سالن‌های سینما به نمایش درآید. بیرقی به خبرگزاری‌های داخلی گفته است که صدا و سیمای جمهوری اسلامی از نمایش تیزر این فیلم خودداری کرده. مسئولان صدا و سیما گفته‌اند که کارگردان باید تیزری را در اختیار آن‌ها قرار دهد که در هیچ نمایی از آن باران کوثری حضور نداشته باشد. باران کوثری در نقش افروز اردستانی (شخصیتی مشابه نیلوفر اردلان) بازی می‌کند. حذف او از فیلم به معنای حذف شخصیت اصلی داستان است و عملاً میسر نیست.

دو سال قبل صدا و سیما از پخش پیش‌پرده فیلم «استراحت مطلق»، تازه‌ترین ساخته عبدالرضا کاهانی به این دلیل که این فیلم حاوی پیام مورد نظر مسئولان صدا و سیما نیست سر باز زد. پس از آن دست‌اندرکاران این فیلم از طریق شبکه‌های اجتماعی از مردم خواستند با انتشار عکس‌هایی با مضمون «استراحت مطلق تبلیغات تلویزیونی ندارد» به صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعتراض کنند. این اعتراضات که بالا گرفت، داوود نعمتی انارکی، مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما ادعا کرد که این سازمان نسبت به دیگر رسانه‌ها بیشترین سهم را در معرفی تولیدات سینمایی داشته است.

سهیل بیرقی خبر داده که حوزه هنری هم اعلام کرده که سالن‌های سینمایی‌اش را در اختیار نمایش فیلم «عرق سرد» قرار نمی‌دهد.

«حوزه هنری» وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی بیش از ۱۰۰ سالن سینما از جمله سالن‌هایی مانند سینما آزادی در تهران را در اختیار دارد. مسئولان حوزه هنری دو سال قبل در سال ۹۳ با صراحت اعلام کرده بودند حوزه فیلم‌هایی که «باعث تزلزل خانواده‌ها شود و با آرمان‌های انقلاب فاصله داشته باشد‌» را در سینماهایش نمایش نمی‌دهد. سهیل بیرقی گفته است:

«پیشنهادهایی برای اصلاح بخش‌هایی از فیلم مطرح کردیم. اما باز هم حوزه هنری با نمایش این فیلم در سالن‌های سینمایی خود موافقت نکرد. به نظر می‌رسد این مجموعه با مضمون فیلم مخالف است.»

به گفته بیرقی شهرداری نیز با تبلیغات شهری برای فیلم «عرق سرد» مخالفت کرده است. یک داستان تکراری: تحریم فیلم‌های سینمای اجتماعی ایران در صدا و سیما و حوزه هنری و محرومیت این فیلم‌ها از تبلیغات شهری. فیلم‌های «خصوصی»، «گشت ارشاد»، «برف روی کاج‌ها»، «خوابم می‌آد»، «پس‌کوچه‌های شمرون»، «من همسرش هستم»، «من مادر هستم»، «بی‌خود و بی جهت»، «پذیرایی ساده»، «پل چوبی» و «قصه‌ها» قبل از این از چنن مسیری عبور کرده‌اند. بماند که بسیاری از فیلم‌ها هم اصولاً مجوز ساخت نگرفته‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.