ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان: ناراحتیم که روزنامه‌نگار منتقد سعودی ناپدید شده

اثری از جمال خاشفجی به دست نیامده. رئیس جمهور ترکیه به سبب بحران اقتصادی از درگیری با عربستان سعودی پرهیز دارد.

رئیس جمهور ترکیه مفقود شدن جمال خاشقجى، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را «بسیار بسیار ناراحت‌کننده» خواند. رجب طیب اردوغان اما اعلام کرد که هنوز معلوم نیست که خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسیده باشد. رئیس جمهور ترکیه به سبب بحران اقتصادی از درگیری با عربستان سعودی پرهیز دارد.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی منتقد حکومت عربستان

مشاور رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده که روزنامه‌نگار سعودی منتقد حکومت عربستان در کنسول‌گری این کشور در استانبول به قتل رسیده است. جمال خاشقچی که با واشنگتن‌پست همکاری می‌کرد، سه‌شنبه گذشته برای دریافت گواهی تجرد به این کنسول‌گری رفت اما هرگز از آن خارج نشد. خبرگزاری رسمی عربستان سعودی ادعای قتل خاشقجی را تکذیب کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه شامگاه یکشنبه ۱۵ مهر در سخنانی که در حزب عدالت و توسعه ایراد کرد با اشاره به جمال خاشقچی گفت:

«من این پرونده را دنبال می‌کنم و نتیجه را هر چه که باشد، می‌گویم. ما به جهان می‌گوییم که چه اتفاقی افتاده است.»

اردوغان سپس در جمع خبرنگاران در آنکارا گفت مأموران امنیتی کنسولگری عربستان و فرودگاه‌های استانبول را برای یافتن اثری از جمال خاشفجی زیر نظر دارند. به گفته اردوغان تصاویر دوربین‌های مداربسته نیز در دست بررسی است.

مفقود شدن جمال خاشقجى ممکن است تنش‌ها بین ترکیه و عربستان سعودی را افزایش دهد. عربستان سعودی از افزایش قدرت نظامی ترکیه و حضور این کشور در شمال سوریه و از پایگاه نظامی ترکیه در قطر و همچنین حمایت اردوغان از اسلام‌گرایان در استان ادلب سوریه خشنود نیست. از سوی دیگر ترکیه هم از حمایت عربستان سعودی از کودتای سال ۲۰۱۳ علیه محمد مرسی، رئیس جمهور سابق مصر ناراضی است و به همین سبب روزنامه‌نگاران و نویسندگان طرفدار اخوان‌المسلمین را در خاک ترکیه پذیرا شده است.

اردوغان در جمع خبرنگاران در آنکارا گفت:

«خاشقجى را من سال‌هاست که می‌شناسم. او یک روزنامه‌نگار دوست است. انشاء‌الله ما با شرایطی روبرو نشویم که خواهان آن نیستیم.»

خاشقجى  به طور منظم در انتقاد از سیاست‌های محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی مقالاتی در روزنامه «واشنگتن‌پست» منتشر می‌کرد. واشنگتن پست می‌نویسد دولت ترکیه که با بحران اقتصادی مواجه است، از درگیری با عربستان سعودی پرهیز دارد.

پیش از سخنرانی اردوغان در حزب عدالت و توسعه، یاسین آکتای، یکی از مشاوران رئیس جمهور ترکیه گفته بود که گروهی ۱۵ نفره از شهروندان عربستان سعودی به استانبول سفر کرده بودند با این هدف که جمال خاشقجى را به قتل برسانند.

محمد بن سلمان،‌ ولیعهد سعودی جمعه گذشته وعده داده بود که‌ امکان دسترسی نیروهای امنیتی ترکیه به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول را فراهم آورد.

کنسول‌گری عربستان در آنکارا هم یک روز بعد به خبرنگاران رویترز اجازه داد که از این ساختمان بازدید کنند. پس از ناپدید شدن جمال خاشفجی، شماری از منتقدان ریاض در استانبول و آنکارا در برابر کنسولگری و سفارت سعودی دست به اعتراض زدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Faryad

    شما بروید نگران روزنامه نگاران ترک در بند باشید ؟!