ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اعتراضات- از میان آن‌ها: کارکنان تعاونی سهام عدالت شب را در خیابان ماندند

۸۰ کارگر شهرداری مهاباد اخراج شدند. اعتصاب رانندگان کامیون ادامه دارد. در عسلویه کارگران تجمع کردند. دانشجویان هم به پولی شدن دانشگاه اعتراض کردند. از دیگر خبرها: سپرده‌گذاران کاسپین و ساکنان سه‌چکان مله‌شاهی.

این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که دوشنبه ۱۶ مهر صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید به‌روز شود.

کارکنان شرکت تعاونی سهام عدالت برای دومین شب در خیابان ماندند

گروهی از کارکنان شرکت تعاونی سهام عدالت که از شنبه ۱۴ مهر  به نمایندگی از همکاران خود از سراسر ایران به تهران آمده‌اند، برای دومین شب پیاپی مقابل ساختمان وزارت اقتصاد ماندند.

کارکنان شرکت تعاونی سهام عدالت که ٤ مهر امسال نیز برای چند روز پیاپی مقابل ساختمان سازمان خصوصی‌سازی تجمع کردند، می‌گویند که با ۱۱ سال سابقه کاری هنوز وضعیت شغلی‌شان مشخص نیست و سازمان خصوصی‌سازی مطالبات مزدی‌شان را نمی‌پردازد.

به گفته معترضان، سازمان خصوصی‌سازی مصوبه هیئت وزیران مبنی بر پرداخت مطالبات کارکنان شرکت تعاونی سهام عدالت را اجرا  نمی‌کند و اعلام کرده تنها به دو تن از کارکنان هر یک از دفاتر ۹۹۲ هزار تومان دستمزد می‌پردازد.

یکی از کارکنان این شرکت به خبرگزاری دولتی کار ایران، ایلنا، گفته «مطالبات مزدی و بیمه حدود ۱۵۰۰ شاغل در دفاتر استانی شرکت تعاونی سهام عدالت از ۴۲ ماه پیش به تاخیر افتاده است».

شرکت تعاونی سهام عدالت در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد با هدف واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به مردم تاسیس شد.

کارگران پارس جنوبی اعتصاب کردند

منابع خبری از اعتصاب کارگران در منطقه ویژه انرژی عسلویه در استان بوشهر خبر دادند. وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران ۲۵ شهریور سال جارى بخشنامه ممنوعیت اشتغال اقماری در این منطقه را به کارفرمایان ابلاغ کرد. براساس این بخشنامه کارگران شاغل در پروژه‌های نفت و گاز «باید در عسلویه ساکن شوند».

اعتراض کارگران فاز ۱۹ عسلویه به دلایل مشابه در خرداد ۱۳۹۵ ـ عکس از آرشیو

این بخشنامه اعتراض کارگران شرکت‌های پیمانکاری را برانگیخته است. اغلب کارگران شاغل در پروژه‌های نفت و گاز عسلویه تا به حال به صورت چرخشی (۲۴ روز کار و ۷ روز مرخصی) کار کرده‌اند. با بخشنامه وزارت نفت این گروه از کارگران تنها در صورتی که در این منطقه مستقر شوند، اجازه کار خواهند داشت.

وزارت نفت جمهوری اسلامی بهمن سال گذشته ممنوعیت اشتغال اقماری کارکنان رسمی این وزارتخانه را اجرایی کرد. حال به گفته کارگران قراردادی و پیمانکاری، آنها نیز مشمول این بخشنامه خواهند شد.

براساس گزارش منابع خبری شماری از کارگران پروژه‌های مختلف پارس جنوبی در عسلویه دوشنبه ۱۶ مهر در اعتراض به این بخشنامه دست از کار کشیدند و مقابل ساختمان اداره کار این منطقه تجمع کردند.

این کارگران خواستار اجرای دقیق قانون کار، شفافیت در پرداخت دستمزدها و افزایش دستمزدها شده‌اند.

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی که در عسلویه مستقر است اردیبهشت سال گذشه شمار کارگران شاغل دراین منطقه را ۱۱ هزار تن اعلام کرده و گفته بود که شاغلان پارس جنوبی تا سال آینده (۱۳۹۷) به ۲۰ هزار نفر افزایش می‌یابد.

بیشتر این کارگران با قراردادهای موقت و به واسطه شرکت‌های پیمانکاری تامین نیروی انسانی مشغول به کار هستند. دولت جمهوری اسلامی کارگران مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی را مشمول قانون کار نمی‌داند.

اعتراض دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به کالایی شدن آموزش

در ادامه اعتراضات دانشجویان به افزایش شهریه دانشگاه‌های دولتی، اینبار دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تهران تجمع کردند.

به گفته دانشجویان آنها امسال برای استفاده از خوابگاه‌ها و سرویس‌های دانشجویی باید هزینه بپردازند.

پیشتر نیز دانشجویان دانشگاه تهران و هرمزگان در اعتراض به افزایش شهریه دروس جبرانی، کاهش خدمات دانشجویی و واگذاری بخشی از خدمات دانشگاه به بخش خصوصی تجمع کرده بودند.

وزارت علوم جمهوری اسلامی طی سال‌های گذشته سیاست واگذاری دانشگاه‌های دولتی به بخش خصوصی را به صورت تدریجی پیش برده است. این سیاست با اعتراض دانشجویان و به ویژه شوراهای صنفی دانشجویی روبرو شده است. دانشجویان معترض به این سیاست نیز دستگیر و به زندان محکوم شده‌اند.

اعتراض به بی‌آبی روستائیان در کرمانشاه

ساکنان روستای سه‌چکان مله‌شاهی واقع در استان کرمانشاه در اعتراض به کمبود آب آشامیدنی مقابل فرمانداری کرمانشاه تجمع کردند. ساکنان این روستا که میان اسلام آباد غرب و کرمانشاه واقع شده، از چند سال قبل چشم انتظار تامین آب آشامیدنی هستند.

شرکت آب و فاضلاب روستایی کرمانشاه در سال ۱۳۹۲ حفر چاه آب آشامیدنی این روستا را به مناقصه گذاشت. به رغم گذشت بیش از ۵ سال ساکنان این روستا همچنان از آب محرومند.

سپرده‌گذاران کاسپین در رشت بار دیگر تجمع کردند

اعتراض سپرده‌گذاران کاسپین این بار در رشت ادامه یافت. شماری از سپرده‌گذاران این موسسه مالی و اعتباری بار دیگر مقابل ساختمان موسسه در رشت تجمع کردند. آنها شعارهایی علیه قوه قضائیه، دولت و نیروی انتظامی سر دادند.

بانک مرکزی ایران مدعی است که ۹۸ درصد سپرده‌گذاران موسسه‌های مالی و اعتباری را پرداخت کرده، این سپرده‌گذاران اما می‌گویند که چنین اتفاقی رخ نداده است.

۸۰ کارگر شهرداری مهاباد اخراج شدند

۸۰ کارگر سازمان فضای سبز شهرداری مهاباد از آغاز مهر امسال اخراج شدند. رئیس شورای اسلامی مهاباد اخراج این کارگران را تائید کرده و گفته است: قرارداد آنها شش ماه بوده و با خاتمه‌ی مدت قرارداد به دلیل «عدم نیاز» بیکار شده‌اند.

به گفته حامد حیدری تامین نیروی انسانی شهرداری مهاباد به یک شرکت پیمانکاری واگذار شده و کلیه‌ی کارگران فضای سبز نیز طرف قرارداد این شرکت هستند.

او گفته است که در ماه‌های آینده نیز ۱۰ تا ۲۰ تن از کارگران فصلی طرف قرارداد با شرکت پیمانکاری به دلیل «عدم نیاز» اخراج می‌شوند.

۱۷ راننده کامیون به اعدام تهدید شدند

اعتصاب رانندگان کامیون در شهرهای مختلف ایران برای شانزدهمین روز پیاپی ادامه یافت. در حالیکه رسانه‌های دولتی از حل مشکلات صنفی و  پایان اعتصاب رانندگان در روزهای گذشته خبر دادند، کانال تلگرامی اعتصاب رانندگان و کامیونداران تصاویر و ویدئوهای متعددی از عدم حرکت کامیون‌ها و خلوت بودن پایانه‌های باربری منتشر کرد.

برخی از رانندگان که در اعتصاب شرکت دارند، گفته‌اند که پیامکی مبنی بر ابطال کارت سوخت آنها به دلیل «عدم فعالیت» دریافت کرده‌اند. همچنین یک پیامکی تهدیدآمیز از پلیس فتا به رانندگانی که در باره اعتصاب اطلاع‌رسانی می‌کنند، ارسال شده است.

سرپرست دادسرای قزوین هم در ادامه تهدید رانندگان از سوی مقام‌های قضایی، گفت که ممکن است برای ۱۷ راننده‌ای که در قزوین بازداشت شدند، حکم اعدام صادر شود.

از آغاز اعتصاب رانندگان تا دوشنبه شانزدهم مهر حدود ۲۷۰ راننده در شهرهای مختلف دستگیر شده‌اند. دادستان کل جمهوری اسلامی اتهام رانندگان دستگیر شده را «قطاع الطریق» دانسته است.

در همین زمینه:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Nasim

    پروانه سلحشوری، نماینده از تهران، روز دوشنبه در حساب کاربری توییتر خود از تهدید خود به مرگ پرده برداشت و نوشت: «تا دیروز فحاشی بود. از دیشب تهدید به مرگ از سوی مخالفان تصویب لایحه مبارزه با پولشویی و تروریسم. نزدیکان می‌دانند سی سال عمر اضافی از خدا گرفتم و از تهدیدها هراسی ندارم. با افتخار می‌گویم که رأی دادم بر علیه حامیان ترور در ایران و جهان. ضمنا استخر هم نمی‌روم!!. به فکر راه دیگری باشید.»