ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صندوق‌بین‌المللی پول: جهان فقیرتر می‌شود

بر اساس گزارش سالانه صندوق بین‌المللی پول اقتصاد ایران تا سال ۲۰۲۰ لاغرتر می‌شود. عربستان سعودی و روسیه چشم‌انداز بهتری در پیش روی دارند.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصاد جهانی در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تخت تأثیر درگیری‌های تجاری در جهان کاهش یابد. کشورهای در حال توسعه به دلیل خروج سرمایه و افزایش نرخ بهره‌های بانکی، بحران‌های اقتصادی عمیق‌تری را در پیش روی دارند. رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۸، ۱,۵ درصد و در سال ۲۰۱۹، ۳,۶ درصد کاهش خواهد یافت.

صندوق‌بین‌المللی پول: جهان فقیرتر می‌شود (عکس: آرشیو)

از گزارش صندوق بین‌المللی پول درباره پیش‌بینی رشد اقتصادی در جهان سه‌شنبه ۹ اکتبر/ ۱۷ مهر در جزیره بالی در اندونزی، در جریان اجلاس سالانه بانکی جهانی و صندوق بین‌المللی پول رونمایی شد. صندوق بین‌المللی پول هشدار داده است که «جهان بدون جریان آزاد تجارت و چندجانبه‌گرایی مکان فقیرتری است.»

رشد اقتصادی آمریکا که با کاهش مالیات‌ها و افزایش واردات کالا افزایش پیدا کرده بود، بیش از ۳ درصد کاهش می‌یابد. اقتصاد چین، ژاپن و کشورهای اتحادیه اروپا نیز تحت تأثیر جنگ‌های اقتصادی قرار خواهد گرفت. تنها در آلمان رشد اقتصادی حدود ۲ درصد کاهش می‌یابد.

دوران دشواری هم در انتظار برزیل است: کاهش درآمد سرانه ملی به میزان ۰,۴ درصد و کاهش رشد اقتصادی به میزان دست‌کم ۱,۴ درصد.

رشد اقتصادی ایران نیز تحت تأثیر تحریم‌های ایالات متحده آمریکا کاهش چشمگیری پیدا می‌کند. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۸  ۱,۵ درصد و در سال ۲۰۱۹ حدود ۳,۶ درصد کاهش پیدا کند.

قبل از آغاز تحریم‌ها، صندوق بین ‌المللی پول رشد اقتصادی ایران را حدود ۴ درصد تخمین زده بود. بر اساس گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول اقتصاد ایران تا سال ۲۰۲۰ – ۲۰۲۳ همچنان سیر نزولی را طی می‌کند و لاغرتر می‌شود.

بنا بر پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به ترتیب منفی ۱,۴۷۵ درصد و منفی ۳,۶۱۱ درصد و برای سال ۲۰۲۰،  ۱,۰۶۱ درصد پیش‌بینی شده است. به دلیل کاهش ارزش ریال در برابر دلار، تولید ناخالص داخلی ایران بر حسب دلار از ۴۳۰,۰۸۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۳۳۳,۶۰۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ کاهش خواهد یافت. همچنین سرانه درآمد ایرانیان از ۵۲۲۱,۹۷۴ دلار تا پایان سال جاری به ۴۰۵۲,۱۳۸ دلار تا پایان سال ۲۰۲۰ کاهش خواهد یافت. قدرت خرید سرانه نیز از ۲۰ هزار و ۶۹ دلار در سال ۲۰۱۸ به ۱۹هزار و ۹۱۴ دلار در سال ۲۰۲۰ خواهد رسید.

عربستان سعودی و روسیه اما به دلیل افزایش قیمت نفت شرایط اقتصادی بهتری را در پیش روی دارند. انتظار می‌رود که رشد اقتصادی عربستان سعودی در سال ۲۰۱۸ به ۲,۲ درصد و در سال ۲۰۱۹ به  ۲,۴ درصد برسد. رشد اقتصادی سایر کشورهای خاورمیانه نیز حدود ۲ درصد تخمین زده شده است.

در مجموع اما تا سال ۲۰۲۰ در اثر جنگ‌های تجاری، فقدان اعتماد و افزایش هزینه‌های مبادلات تجاری، جهان فقیرتر خواهد شد. بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول اثرات این بحران‌ها در جمهوری خلق چین محسوس‌تر خواهد بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.