ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه ۹۰ نفر را به اتهام همکاری با پ‌ک‌ک بازداشت کرد

عملیات بازداشت افراد پ‌ک‌ک در ۸ استان ترکیه ادامه دارد. در هفته اخیر ۱۴۰ نفر از اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها نیز در ترکیه بازداشت شدند.

وزارت کشور ترکیه اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور روز سه‌شنبه ۹ اکتبر / ۱۷ مهر ۹۰ نفر از مظنونان همکاری با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را بازداشت کردند.

پلیس ترکیه ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش رویترز، وزارت کشور ترکیه در بیانیه‌ای گفته است که این عملیات در هشت استان ترکیه به‌منظور جلوگیری از فعالیت‌های اعضای پ‌ک‌ک صبح سه‌شنبه آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

هویت افراد بازداشت‌شده هنوز روشن نیست.

حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) که به کُردها نزدیک است یکشنبه ۷ اکتبر / ۱۵ مهر اعلام کرد که ۱۴۰ نفر از اعضای این حزب در مدت سه روز قبل از آن بازداشت شدند و این بازداشت‌ها انگیزه سیاسی دارد.

دولت ترکیه حزب دموکراتیک خلق‌ها را متهم به رابطه با پ‌ک‌ک می‌کند و پ‌ک‌ک را گروه تروریستی می‌داند. آمریکا و اتحادیه اروپا نیز پ‌ک‌ک را تروریست می‌دانند اما حزب دموکراتیک خلق‌ها را نه.

حزب دموکراتیک خلق‌ها اتهام‌ رابطه با پ‌ک‌ک را رد می‌کند.

پ‌ک‌ک از سال ۱۹۸۴ با دولت ترکیه در جنگ است. پس از شکست مذاکرات صلح بین این گروه و دولت ترکیه در سال ۲۰۱۵، درگیری‌های نظامی بین آن‌ها و ارتش ترکیه نیز افزایش یافت.

در ماه‌های اخیر ارتش ترکیه به‌طور منظم به پایگاه‌های پ‌ک‌ک در شمال عراق، به‌ویژه در کوه‌های قندیل حمله کرده است.

ترکیه همچنین تهدید کرده که به کوه‌های قندیل حمله زمینی می‌کند. قندیل محل تمرکز نیروهای پ‌ک‌ک در خاک عراق است.

مقامات ترکیه ۲۴ سپتامبر / ۲ مهر نیز حکم بازداشت ۶۱ تن از نظامیان این کشور را که بیشتر آن‌ها افسران نیروی زمینی و نیروی دریایی بودند، صادر کردند. آن‌ها متهم به همکاری با فتح‌الله گولن واعظ مذهبی ساکن آمریکا بودند. آنکارا گولن را عامل اصلی کودتای ماه ژوئیه ۲۰۱۶ می‌داند اما او این اتهام را رد می‌کند. در جریان این کودتا ۲۵۰ نفر کشته شدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    ١۴٠ عضو حزب دمکراتیك خلق‌ها طی سه روز بازداشت شده‌اند «حزب دمکراتیك خلق‌ها اعلام کرد در سه روز گذشته دهها عضو آن در حملات نیروهای امنیتی ترکیه دستگیر شده‌اند. عایشه آجار باشاران، سخنگوی کمیسیون حقوق بشر ه.د.پ شمار بازداشت شدگان در سه روز گذشته را ١۴٠ تن عنوان کرد و گفت پلیس ترکیه در زمان دستگیری نظام الدین توغوچ، مسئول ه.د.پ در باتمان دست به خشونت زده است. باشاران با اشاره به نقض حقوق بشر و دمکراسی در ترکیه گفت ائتلاف دو حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی در پی سرکوب مخالفان انواع اقدامات غیر قانونی را انجام داده‌اند. او با یادآوری آنکه ه.د.پ مشروعیت خود را از مردم کسب کرده است و نه از اردوغان رئیس حزب عدالت و توسعه گفت: دولت ترکیه باید بداند که با دستگیری‌های گسترده نمی تواند ه.د.پ را مرعوب کند.» آژانس خبری فرات-بخش فارسی

  • کارو

    بازداشت افراد در کوردستان، آن هم به بهانۀ رابطه با حزب کارگران کوردستان (پ.ک.ک) در تورکیه اتفاقی است که هر روز می افتد. روزی نیست که رژیم فاشیست تورکیه چنین اقاماتی را انجام ندهد. در رابطه با حزب دموکراتیک خلق ها (ه.د.پ) هم رایج ترین بهانۀ رژیم فاشیست تورکیه همین ارتباط با پ.ک.ک است. هم اکنون بیش از 7 هزار نفر از اعضا و هواداران حزب دموکراتیک خلق ها در زندان هستند . که این شامل رهبران قبلی این حزب هم میشود. تعداد زندانیان مربوط به پ.ک.ک در زندان های تورکیه هم بیش از 100 هزار نفر برآورد می شود که در نقاط مختلف تورکیه و عمدتاً در زندان های خارج از تورکیه نگهداری می شوند و البته همۀ آن ها هم عضو یا کادر پ.ک.ک نیستند، بلکه عمدتاً در سیستم کوردستیز تورکیه به دلیل اعتراض به سیستم به پ.ک.ک منسوب شده و زندانی شده اند. متأسفانه در ایران بیشتر مردم و فعالان از این اخبار اطلاع ندارند و امیدوارم پوشش اخبار تورکیه و شمال کوردستان در رادیو زمانه بیشتر بشود.