ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرسودگی دیوار مدرسه، عامل مرگ دانش‌آموز ۶ ساله در کردستان

دیوار حیاط یک مدرسه در روستای گرماش سنندج فرو ریخت و دنیا ویسی، دانش‌آموز کلاس اول دبستان جان داد. مسئولان آموزش و پرورش کردستان می‌گویند کسی به فکر فرسودگی مدارس نیست.

در حادثه‌ای در روستای گرماش از توابع سنندج دیوار حیاط یک مدرسه به‌دلیل فرسودگی فروریخت و یک کودک دانش‌آموز کلاس اول به نام دنیا ویسی پس از زخمی شدن در بیمارستان جان باخت. این حادثه در روز کودک در ایران رخ داد. مسئولان آموزش و پرورش کردستان می‌گویند کسی به فکر فرسودگی مدارس این استان نیست.

دنیا ویسی – کودک ۶ ساله‌ای که بر اثر ریزش دیوار مدرسه‌ای در کردستان جان خود را از دست داد (عکس: اینستاگرام)

حادثه مرگ دنیا ویسی ظهر دوشنبه ۸ اکتبر / ۱۶ مهر رخ داد. پس از فروریختن دیوار مدرسه، مدیر، آموزگار و پدر دنیا او را که به‌شدت زخمی شده بود به بیمارستان «بعثت» سنندج منتقل کردند اما این دختربچه ۶ ساله براثر جراحات وارده درگذشت.

این حادثه همزمان با ۱۶ مهرماه روز کودک در ایران رخ داد. دبستانی که دنیا ویسی در آن جان باخت ۱۳ دانش‌آموز و یک کلاس چند پایه دارد. دنیا تنها ۱۶ روز بود که پا به مدرسه گذاشته بود.

رشید قربانی، مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان در واکنش به مرگ دنیا ویسی گفت: «متأسفانه شماری از مدارس در استان کردستان فرسوده و غیرقابل استفاده هستند و این حادثه نیز به دلیل فرسوده بودن دیوار حیاط این مدرسه روی داد.»

محمدسعید کنعانی، مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ سنندج نیز ریزش بخشی از دیوار حیاط مدرسه روستایی به علت فرسوده بودن را تأیید کرد.

رشید قربانی می‌گوید: «طی سال‌های اخیر بارها مسئله فرسوده بودن مدارس در استان کردستان به اطلاع مسئولان استانی و کشوری رسیده است و نیاز است که این مشکل در کوتاه‌ترین زمان ممکن مورد توجه جدی قرار گیرد.»

مرگ دنیا ویسی بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت. برخی از کاربران به بودجه‌های کلان مؤسسات حکومتی و نادیده گرفتن فرسایش مدارس اشاره کردند:

— vania🏳 (@vaniiia80) 9. Oktober 2018

برخی دیگر به نادیده گرفتن اعتراضات و اختلاس‌های صورت گرفته اشاره کرده و گفته‌اند که ایمن‌سازی مدارس فراموش شده است:

گروهی دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی از محرومیت استان‌هایی چون کردستان و سیستان و بلوچستان نوشتند:

برخی نیز به کمک‌های جمهوری اسلامی به کشورهای منطقه و نادیده گرفتن حقوق مردم کشور خود اشاره کردند:

این نخستین بار نیست که فرسودگی مدارس قربانی می‌گیرد. آذر‌ ماه سال ۹۱، به دنبال آتش گرفتن بخاری یک کلاس ۳۷ نفره در مدرسه شین‌آباد در پیرانشهر، ۱۲ دانش‌آموز گرفتار شعله‌های آتش شدند. این دانش‌آموزان دچار سوختگی ۳۰ تا ۶۰ درصدی شدند. سوختگی‌هایی که بیش‌تر در ناحیه سر، گردن، صورت و سینه اتفاق افتاد.

اول دی ماه سال ۹۳، مرتضی رئیسی، رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور اعلام کرد که ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در مناطق محروم، همچنان از بخاری‌های استاندارد بی‌بهره‌اند.

در فروردین ۱۳۹۵ نیز حمیدرضا گنگوزهی و عبدالرئوف شهنوازی، دو معلم روستای نوک جو از توابع دهستان روتک شهرستان خاش سیستان و بلوچستان در پی ریزش دیوار و نجات دادن جان دانش‌آموز جان باختند.

ساختمان بسیاری از مدرسه‌های کشور فرسوده‌اند و بسیاری از آن‌ها با تغییر کاربری به مدرسه تبدیل شده‌اند. از آن‌جا که قرار نبوده است این ساختمان‌ها مدرسه باشند، اغلب استانداردها و ایمنی لازم را ندارند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش دو سال پیش گفته بود که ۳۰ درصد مدارس موجود آموزش و پرورش، خشتی و گلی و کپری است و جنوب کرمان بیشترین مدارس کپری را دارد.

اسکندر لطفی، عضو کانون صنفی معلمان مریوان می‌گوید: «تا زمانی که محرومیت‌زدایی از فضاهای آموزشی را با جدیت از فرادستان و مسئولان نخواهیم و مطالبه نکنیم، هر سال باید شاهد تکرار چنین ماجراهای دلخراشی باشیم. به‌خصوص در استان‌های محروم، خطر ریزش دیوار مدارس و مرگ معلمان و دانش‌آموزان بر اثر این دست حوادث، بسیار جدی‌ست.»

بهمن‌ماه سال گذشته محمد باسط درازهی، نماینده سراوان، سیب و سوران در مجلس شورای اسلامی گفته بود: «وضعیت ایمنی مدارس جنوب استان سیستان و بلوچستان، از جمله در چابهار و ایرانشهر بسیار بحرانی و نیازمند توجه دولت است و آموزش و پرورش هم بودجه‌ای برای نوسازی مدارس ندارد. (...) اکثر مدارس واقع در مناطق محروم استان خشتی و گلی است که با کوچک‌ترین باد و بارانی امکان ریزش دارد و برای دانش آموزان بسیار خطرآفرین است.»

در سال تحصیلی جدید ۱۴ میلیون دانش‌آموز در دوره‌های مختلف تحصیل می‌کنند. یک میلیون و ۲۹۶ هزار دانش‌آموز کلاس اولی در مدارس ابتدایی ثبت‌نام کرده‌اند که این میزان ۵۰ هزار نفر بیشتر از سال گذشته است.

روند رو به رشد جمعیت دانش‌آموزان ایران به‌گونه‌ای است که به‌گفته‌ای رسانه‌های ایران، در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ شمار دانش‌آموزان کشور به ۱۵ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۵۴۶ نفر خواهد رسید و تحصیل این جمعیت نیاز به تأمین تجهیزات، فضای فیزیکی و نیروی انسانی دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • reza

    طبیعی ست!! وقتی شما با دزدی وغارت مردم مثل بستگان روح الله خمینی در مدارس خصوصی درکانادا نماز با کیفیت میخوانید فرصتی نیست برای بازسازی مدارس؛ با کیفیت!! در کشور اسلام زدهء ایران

  • reza

    ایرانیان چهار دهه ست زیر آوارِ فرسودگی دیوار تا فرسودگی عقیدتی اسلام خانمان سوز هستی و نیستی شان بر باد رفت ...