ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ: مجازات عربستان در صورت قتل خاشقجی لغو معامله تسلیحاتی نخواهد بود

ترامپ از «مجازات سخت» عربستان در صورت اثبات قتل خاشقجی حرف زده اما درباره جزئیات آن توضیحی نداده. او می‌گوید لغو معامله تسلیحاتی با ریاض شبیه مجازات‌کردن خود آمریکا است.

رئیس جمهوری ایالات متحده در تازه ترین واکنش‌اش نسبت به ناپدیدشدن یک روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسول‌گری عربستان در استانبول گفت که در صورت تأیید قتل جمال خاشقجی «مجازات سختی» در انتظار ریاض خواهد بود. دونالد ترامپ اما تأکید کرده که لغو معامله تسلیحاتی با عربستان بخشی از این مجازات نخواهد بود.

اعتراض به ناپدیدشدن جمال خاشقجی در واشنگتن،‌ هشتم اکتبر ـ عکس: AFP

شماری از قانون گذاران آمریکایی خواهان توقف فروش سلاح به عربستان در صورت تأیید قتل خاشقجی در کنسول‌گری این کشور در استانبول شده‌اند. دونالد ترامپ اما در نشستی با خبرنگاران در کاخ سفید با این ایده مخالفت کرد:‌«اگر چنین کاری بکنیم،‌ انگار خودمان را مجازات کرده‌ایم.»

با این حال رئیس‌جمهوری آمریکا در گفتگو با شبکه خبری «سی بی اس» تأکید کرده بود که اثبات قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی به دست مأموران سعودی منجر به «مجازات جدی» ریاض خواهد شد.

او بعدتر در جمع خبرنگاران درباره این مجازات احتمالی گفت:

«کارهایی دیگری می‌توانیم بکنیم که خیلی محکم هستند، و آنها را انجام خواهیم داد.»

ترامپ اما به این «مجازات‌های» احتمالی اشاره‌ای نکرد.

رئیس‌جمهوری راست‌گرای آمریکا در توضیح امتناع‌اش از توقف فروش سلاح‌ها به عربستان گفت که معامله تسلیحاتی واشنگتن و ریاض ۱۱۰ میلیارد دلار می‌ارزد و ۴۵۰ هزار شغل برای آمریکایی‌ها ایجاد کرده:

«اگر این سلاح‌ها را از ما نخرند،‌ آن را از روسیه یا از چین خواهند خرید. فکر کنید. ۱۱۰ میلیارد دلار. همه‌اش را به کشور دیگری خواهند داد».

ترامپ وعده داده که به زودی با سلمان بن عبدالعزیز،‌ پادشاه عربستان در این باره تلفنی گفت‌و‌گو کند.

جمال خاشقجی سه‌شنبه دوم اکتبر برای دریافت گواهی تجرد به این کنسول‌گری رفت اما هرگز از آن خارج نشد.

روزنامه دولتی «دیلی صباح» ترکیه شنبه ۱۳ اکتبر / ۲۱ مهر در گزارشی به نقل از «منابع مطمئن در یک سرویس ویژه اطلاعاتی» نوشت که روند بازجویی، شکنجه و قتل خاشقجی از طریق ساعت هوشمند «اپل» او ضبط شده.

یک کارشناس فن‌آوری اما به شبکه خبری «الجزیره» گفته است که احتمال حقیقت‌داشتن چنین چیزی بسیار اندک است.

محمد بن سلمان، ولیعهد جوان که شیوه حکومت‌داری‌اش هدف اصلی انتقادهای خاشقجی بود، تحت فشار شدیدی برای شفاف‌سازی ماجرا قرار دارد.

اما عبد العزیز بن سعود بن نایف، وزیر کشور عربستان جمعه‌شب ۱۲ اکتبر / ۲۰ مهر دست‌داشتن حکومت این کشور در ترور احتمالی یک روزنامه‌نگار منتقد در ترکیه را تکذیب کرد.

بسیاری از رسانه‌های معتبر آمریکایی در اعتراض به ناپدیدشدن جمال خاشقجی از شرکت در یک کنفرانس سرمایه‌گذاری در ریاض خودداری خواهند کرد.

تا کنون شبکه‌های خبری «سی ان ان» و «سی ان بی سی» و نشریه‌های «اکونومیست»، «نیویورک‌تایمز» و «فایننشال تایمز» از شرکت در کنفرانس «ابتکار عمل برای سرمایه‌گذاری آینده» در ریاض انصراف داده‌اند. آنها خواهان شفافیت عربستان در مورد ناپدیدشدن خاشقجی هستند.

این نشست از ۲۳ تا ۲۵ اکتبر (۱ تا ۳ آبان) در ریاض در راستای طرح «چشم‌انداز ۲۰۳۰» برای قطع وابستگی عربستان به درآمد نفتی این کشور برگزار می‌شود.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • الفزاده از تبریز

    معنی این حرف ترامپ این است که عربستان می تواند برای رشوه و لای سبیلی در کردن خون جمال خاشقجی مثلا ده میلیارد دلار اسلحه بخرد! اگر نخرد دو سه ولش می کند تا بیفتد در چاه سامراء تا به آن آقای بزرگ دیار ***!