ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رسیدگی شتاب‌زده به پرونده‌های اقتصادی: گزارش اژه‌ای از بازداشت ۱۹۶ نفر

سخنگوی قوه‌ قضائیه باز هم بر کارزار مبارزه با فساد متمرکز شد و گفت حکم اعدام مفسدان اقتصادی قطعی است. او همچنین از بازداشت یک نظامی ایران در رابطه با حادثه اهواز خبر داد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در تازه‌ترین نشست خبری خود بار دیگر بر پرونده‌های فساد اقتصادی متمرکز شد. اژه‌ای همچنین از بازداشت یک نظامی ایران در رابطه با حمله تروریستی در اهواز خبر داد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه

این مقام قوه قضائیه، یکشنبه ۲۲ مهرماه اعلام کرد «در تهران برای مبارزه با اخلالگران در حوزه ارز، نظامات ارزی کشور و قاچاق سازمان‌یافته، از ابتدا تا به امروز ۱۹۶ نفر دستگیر شده‌اند که ۱۳ نفر آنها در همین روز‌های اخیر دستگیر شده‌اند».

سخنگوی قوه قضائیه روشن نکرد این تعداد متهم در طول چه بازه زمانی‌ای بازداشت شده‌اند.

چندی پیش قوه قضائیه در هماهنگی با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران شعب ویژه‌ای را برای رسیدگی به وضعیت متهمان اقتصادی تشکیل داد که در این شعب آیین دادرسی پیش‌بینی شده در قوانین ایران رعایت نمی‌شود. از جمله آرای صادره از این دادگاه به‌جز اعدام، قطعی و لازم‌الاجراء می‌باشد. احکام اعدام نیز تنها با مهلت حداکثر ۱۰ روز قابل تجدیدنظرخواهی در دیوان عالی کشور است.

شعب ویژه‌ای برخورد «اخلالگران در نظام اقتصادی کشور» در تهران و با ترکیب سه نفر قاضی دادگاه انقلاب اسلامی می‌شود. این فرایند جدید حقوقی با هدف سرعت بخشیدن به رسیدگی به پرونده‌های قضایی تشکیل شده است. فعالان مدنی و نهادهای حقوق بشری این رویه جدید قوه قضائیه تازه ابراز نگرانی گرده‌اند. در ماه‌های گذشته شماری از مراجع حکومتی حوزه و برخی دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی خواستار اعدام “متهمان به اخلال در نظام اقتصادی” ایران شده بودند.

محسنی اژه‌ای در کنفرانس خبری ۲۲ مهرماه در خصوص حجم پرونده‌های اقتصادی گفت:

«بیش از ۴۹ مورد کیفرخواست در تهران صادر شده و ممکن است هر کیفرخواست چندین متهم داشته باشد. برای ۱۰۰ نفر هم تعیین وقت شده است و یا در حال رسیدگی است. البته تعداد بیشتر از اینهاست چرا که همین امروز هم یک کیفرخواست صادر شد.».

به گفته اژه‌ای پرونده‌های فساد به جز تهران در استان‌های دیگر ایران نیز در جریان است: «در استان سیستان و بلوچستان هم ۱۳ نفر بازداشت شدند. در خراسان رضوی ۴بازداشتی و در همدان ۷ نفر بازداشتی‌ داشتیم».

در هفته‌های گذشته رسانه‌های ایران بارها تصاویری از دادگاه‌های علنی مشهور به مبارزه با «اخلالگران در نظام اقتصادی کشور» پخش شده. اما منتقدان می‌گویند آنچه در این دادگاه‌ها مشهود است «غیبت دانه درشت‌ها» است و جمهوری اسلامی در همه سال‌های گذشته مدعی «مبارزه با فساد اقتصادی» بوده با این حال مسئولان ارشد حکومتی معتقدند: «فساد در همه ارکان نظام رخنه کرده» و «نظام به فساد ساختاری مبتلا شده است».

محسنی اژه‌ای همچنین با اشاره به حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز گفت: «در سازمان قضایی نیروهای مسلح از چند نفر در رابطه با حادثه اهواز تحقیق شده است که هنوز چیزی قطعی نشده تا اعلام شود. ۱۱ نفر احضار شدند و ‌یک نفر بازداشت شده‌ است که همه آنها نظامی بودند و پرونده به تهران آمده است».

حمله شنبه ۳۱ شهریور به رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز بعد از حمله ۱۷ خرداد داعش به مجلس شورای اسلامی و مقبره بنیانگذار جمهوری اسلامی یکی از مرگبارترین حملات تروریستی ایران در سال‌های اخیر بوده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.