ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرمانده نیروی زمینی سپاه خواهان عملیات مشترک با ارتش پاکستان شد

سپاه اعلام کرده که خیانت و تبانی» عوامل نفوذی، سبب حمله به مرزبانان میرجاوه شد. سردار محمد پاکپور از آمادگی سپاه برای ورود به خاک پاکستان خبر داده.

تعدادی از نیرو‌های بسیجی طرح امنیت و هنگ مرزی میرجاوه در استان ربوده شدند. رسانه‌های جمهوری اسلامی این اقدام را به یک «گروهک تروریستی» نسبت دادند. ساعتی بعد جیش‌العدل با صدور اطلاعیه‌ای مسئولیت این حمله را به عهده گرفت. روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که جیش‌العدل از عوامل نفوذی کمک گرفته. فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از آمادگی سپاه برای همکاری با ارتش پاکستان برای دستگیری مهاجمان خبر داد.

چند تن از مرزبان‌های ایران ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش منابع خبری ایران، بین ساعت ۴ تا ۵ بامداد سه‌شنبه ۲۴ مهر بامداد در منطقه صفر مرزی لولکدان سیستان و بلوچستان ۱۴ نفر از نیرو‌های بسیجی طرح امنیت و هنگ مرزی میرجاوه ربوده شدند.

بر اساس این گزارش‌ها ۷ نفر از این افراد نیرو‌های بسیج طرح امنیت، ۵ نفر نیرو‌های هنگ مرزی میرجاوه و ۲ نفر نیرو‌های اطلاعات سپاه پاسداران هستند.

منطقه صفر مرزی لولکدان مربوط به بخش ریگ ملک شهرستان میرجاوه است که در ۵۰ کیلومتری شهر میرجاوه قرار دارد.

ساعتی بعد از حمله به مرزبانان، قرارگاه قدس سپاه با انتشار اطلاعیه‌ای «خیانت عامل یا عوامل نفوذی» را علت این حادثه معرفی کرد. سپاه در این بیانیه می‌گوید «فریب و تطمیع» سبب شد که عامل یا عوامل نفوذی دست به «خیانت و تبانی» بزنند و این آدم‌ربایی صورت بگیرد. سپاه پاسداران همچنین از دولت پاکستان خواست تا «با اشرار و تروریست‌ها» به طور جدی مقابله و به سرعت نسبت به آزادی و تحویل مرزبانان اقدام کند»

جیش‌العدل با صدور اطلاعیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی مسئولیت این حمله را پذیرفته است.

سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم خواهان مسئولیت‌پذیری پاکستان شده و از تماس‌های مکرر با مرزبانی و ارتش این کشور خبر داده:

« از امروز صبح که خود من در منطقه حاضر بودم تماس‌هاس مختلفی از سوی مرزبانی و قرارگاه قدس نزسا با مرزبانی و ارتش پاکستان گرفته شد و از آنها خواستیم که نسبت به تحویل اشرار و سلامتی ربوده‌شدگان تضمین دهند.»

فرمانده نیروی زمینی سپاه گفته است که مهاجمان در خاک پاکستان زندگی می‌کنند و مقر آن‌ها هم در پاکستان است:

«جمهوری اسلامی آمادگی هرگونه عملیات مشترک با ارتش پاکستان برای دستگیری اشرار و آزادسازی گروگان‌ها را دارد و ما این قضیه را پیگیری می‌کنیم تا افراد ربوده‌شده به‌سلامت نزد خانواده‌هایشان برگردند.»

در شامگاه ۴ تیرماه سال جاری نیز در درگیری مرزی در منطقه میرجاوه دو بسیجی و یک تن از پاسداران قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران کشته شدند. سپاه پاسداران از کشته شدن دست‌کم سه مهاجم و مجروح شدن تعدادی دیگر از آن‌ها نیز خبر داد.

در فروردین سال جاری هم در همین منطقه در درگیری سپاه با مهاجمان، شش نفر جان خود را از دست دادند.

استان سیستان و بلوچستان در سه دهه گذشته محل درگیری نیروهای نظامی جمهوری اسلامی و مخالفان بوده است. در سال‌های اخیر مناطق جنوب شرقی ایران و هم‌مرز با پاکستان، شاهد رویدادهای خشونت‌باری بوده و مسئولیت برخی از ترورها، انفجار‌ها و عملیات نظامی را گروه‌هایی چون جندالله و جیش‌العدل به عهده گرفته‌اند.

جندالله و جیش‌العدل خود را مدافع حقوق ملی و مذهبی قوم بلوچ و اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان اعلام کردند.

مدتی پس از آن‌که عبدالمالک ریگی، رهبر جندالله در اسفند ۱۳۸۸ توسط وزارت اطلاعات ایران دستگیر و روز ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ به دار آویخته شد، گروه جیش‌العدل جای جندالله را گرفت. همچنین گروه دیگری به نام جیش‌النصر به‌رهبری عبدالرئوف ریگی، برادر عبدالمالک ریگی، از دل جیش‌العدل شکل گرفت.

ایران از این گروه‌ها با عنوان «اشرار» یاد می‌کند.

سیستان و بلوچستان محروم‌ترین استان ایران به لحاظ توسعه است و از میانه دهه ۸۰ تأمین امنیت و توسعه این استان به سپاه پاسداران واگذار شده است.

۴۱ درصد جمعیت ساکن در سیستان و بلوچستان «حاشیه‌نشین» هستند. جمعیت ساکن در مناطق حاشیه‌ای شهرهای این استان ۴۴۱ هزار و ۵۶۵ نفر است. در زاهدان، مرکز این استان ۴۴ درصد جمعیت حاشیه‌نشین است.

نرخ حاشیه‌نشینی در سیستان و بلوچستان حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر از میانگین نرخ حاشیه‌نشیی در ایران است.

در استان سیستان و بلوچستان، بیش از نیمی از جمعیت ساکن روستا است و نزدیک به ۹۵ درصد روستاهای این استان فاقد آب آشامیدنی سالم هستند.

پانویس:

این خبر با اطلاعات تازه به روز شد و تیتر آن هم تغییر کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.