ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استرالیا برای انتقال سفارتش به بیت‌المقدس اعلام آمادگی کرد

سخنان نخست‌وزیر استرالیا درباره احتمال به‌رسمیت شناختن بیت‌المقدس (اورشلیم) به‌عنوان پایتخت اسرائیل واکنش منفی فلسطینی‌ها را برانگیخت. موریسون می‌گوید راه حل دو کشور تاکنون کارساز نبوده.

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد که برای به‌رسمیت شناختن بیت‌المقدس (اورشلیم) به‌عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت استرالیا به این شهر آماده است. فلسطینی‌ها و کشورهای عربی نسبت به این اظهارات واکنش منفی نشان دادند. موریسون می‌گوید راه حل دو کشورِ مستقل برای بحران اسرائیل و فلسطین کارساز نبوده و پیش نرفته است.

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا روز سه‌شنبه ۱۶ اکتبر / ۲۴ مهر گفت که برای به‌رسمیت شناختن بیت‌المقدس (اورشلیم) به‌عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت استرالیا از تل آویو به این شهر آماده است. این اظهارات تغییر بنیادی در سیاستی به‌شمار می‌رود که دولت‌های استرالیا در طول دهه‌های طولانی در قبال مسئله اسرائیل و فلسطین در پیش گرفته بودند.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز گذشته دوشنبه ۱۵ اکتبر / ۲۳ مهر در بیانیه‌ای اعلام کرد که نتانیاهو روز دوشنبه با اسکات ماریسون گفت‌وگو کرده و نخست‌وزیر استرالیا به او گفته است که این کشور «در حال بررسی به‌رسمیت شناختن رسمی بیت‌المقدس (اورشلیم) به‌عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت خود به آن‌جاست.»

پیش از این، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در تاریخ ۶ دسامبر / ۱۵ آذر سال گذشته بیت‌المقدس (اورشلیم) را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به‌رسمیت شناخت. این تصمیم با واکنش‌های منفی گسترده در جهان روبه‌رو شد و در مناطق فلسطینی اعتراضات خشونت‌باری در پی داشت.

از ۱۹۳ کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل ۱۲۸ کشور تصمیم دونالد ترامپ را محکوم کردند، از جمله کشورهای متحد آمریکا، همچون فرانسه و بریتانیا.

سفارت آمریکا نیز در ۱۴ مه / ۲۴ اردیبهشت به بیت‌المقدس (اورشلیم) انتقال یافت. در مناطق مرزی نوار غزه فلسطینی‌ها در اعتراض به این اقدام دست به اعتراض زدند که سربازان اسرائیلی با خشونت به مقابله با آن‌ها پرداختند. در این درگیری‌ها بیش از ۶۰ فلسطینی کشته و بیش از ۲۷۷۰ نفر زخمی شدند.

نخست‌وزیر استرالیا درباره بحران اسرائیل و فلسطین در خاورمیانه گفت: «ما متعهد به راه حل دو کشور هستیم، اما صادقانه بگویم که پیشرفت‌های زیادی در این زمینه به‌دست نیامده و شما نمی‌توانید همچنان اقدامات قبلی را پیش ببرید و انتظار نتایج متفاوتی داشته باشید.»

سفارت فلسطین در استرالیا سخنان اسکات موریسون را «عمیقاً ناراحت‌کننده» خواند و گفت این سیاست در کوتاه مدت «مطمئناً پیامدهای منفی بین‌المللی برای استرالیا و روابط آن با کشورهای عرب و مسلمان» خواهد داشت.

سفیران ۱۳ کشور عربی امروز (سه‌شنبه) در کانبرا، پایتخت استرالیا دیدار کردند. محمد خیراط، سفیر مصر در استرالیا به رویترز گفت: «ما توافق کردیم که در مورد این اظهارات نامه‌ای به وزیر خارجه [استرالیا] بفرستیم و نگرانی‌های خود از آن را ابراز کنیم.»

بنیامین نتانیاهو از تغییر سیاست استرالیا استقبال کرد و گفت با موریسون در این‌باره صحبت کرده است. نخست‌وزیر اسرائیل در صفحه توئیتر از اسکات موریسون قدردانی کرد.

موریسون همچنین اعلام کرده که این هفته در سازمان ملل علیه قطعنامه‌ای که دولت خودگردان فلسطین را به‌عنوان مدیر گروه ۷۷ (کشورهای در حال توسعه‌) به‌رسمیت خواهد شناخت، رأی خواهد داد. ۷۷ کشور در حال توسعه گروه ۷۷ را در سال ۱۹۶۴ در سوئیس تأسیس کردند و مقر آن در نیویورک است.

حزب کارگر، حزب اپوزیسیون اظهارات موریسون را محکوم کرد.

پنی وانگ، از نمایندگان پارلمان استرالیا گفت: «سیاست خارجی و منافع ملی استرالیا بسیار مهم‌تر از آن است که به این طریق با آن بازی شود.»

جورج براونینگ، رئیس شبکه حمایت از حقوق فلسطینی‌ها در استرالیا، دولت را متهم به «هماهنگی با بی‌ثبات‌ترین و ارتجاعی‌ترین سیاست خارجی آمریکا در همه دوران‌ها» کرده است.

او در بیانیه‌ای گفت: «این سیاستی غیرمسئولانه است که آینده میلیون‌ها نفر در خاورمیانه را به خطر می‌اندازد.»

اما موریسون این اتهام را که او تحت تأثیر آمریکا چنین سیاستی در پیش گرفته رد کرد و گفت: «من این تصمیم را بدون رابطه‌ با آمریکا گرفتم. در گفت‌وگو‌هایی که من با رئیس‌جمهور و یا مقامات دیگر داشتم، هیچ بحثی در این‌باره صورت نگرفته است. استرالیا در سیاست خارجی خود مستقل عمل می‌کند. ما این تصمیم را براساس منافع ملی، باورها و ارزش‌های خود می‌گیریم.»

از نظر سازمان ملل وضعیت بیت‌المقدس (اورشلیم) باید در مذاکرات دو طرف فلسطینی و اسرائیلی مشخص شود.

جامعه جهانی همچنان بیت‌المقدس (اورشلیم) را به‌عنوان پایتخت اسرائیل و پایتخت یک دولت مستقل فلسطینی می‌شناسد.

سازمان ملل در قطعنامه ۴۷۸ خود که در سال ۱۹۸۰ تصویب شد از همه کشورها خواست که در یک مأموریت دیپلماتیک سفارت خود از بیت‌المقدس (اورشلیم) را خارج کنند.

با این حال پیش از استرالیا، کشورهای دیگری همچون گواتمالا و پاراگوئه نیز سفارت‌های خود را از تل آویو به بیت‌المقدس (اورشلیم) منتقل کردند.

دیوان بین‌المللی دادگستری، مستقر در لاهه هلند ۲۸ سپتامبر / ششم مهر اعلام کرد که شکایت تشکیلات خودگردان فلسطینی از آمریکا به دلیل انتقال سفارت این کشور به بیت‌المقدس (اورشلیم) را دریافت کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.