ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادستان کشور: حضور زنان در ورزشگاه تکرار شود برخورد می‌کنیم

مسئولان قضایی ایران حضور محدود و گزینشی ۱۵۰ نفر از زنان برای دیدن بازی ایران و بولیوی در ورزشگاه آزادی را هم برنتابیدند. دادستان کل می‌گوید «حضور زنان در ورزشگاه گناه است».

روز گذشته، سه‌شنبه ۲۴ مهر در دیدار دوستانه تیم‌های ملی فوتبال ایران و بولیوی جمع محدود و گزینشی از زنان برای نخستین بار پس از حدود ۳۶ سال در ورزشگاه آزادی حضور یافتند. به فاصله یک روز محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور، این اقدام را مورد انتقاد قرار داد و گفت اگر تکرار شود دستگاه قضائی با آن برخورد خواهد کرد.

جمعی از زنانی که موفق شدند در ورزشگاه آزادی برای تماشای مسابقه فوتبال ایران و بولیوی حضور یابند.

محمدجعفر منتظری چهارشنبه ۲۵ مهر گفت: «از حضور دیروز زنان در ورزشگاه گلایه داریم، نظام ما اسلامی است، ما مسلمان هستیم، وقتی خانمی به ورزشگاه می‌رود و با مردانی که با لباس ورزشی و نیمه لخت مواجه می‌شود و آن‌ها را می‌بیند گناه می‌کند، برخی دنبال این هستند که حریم‌ها را بشکنند.»

او افزود: «حضور زنان در ورزشگاه آزادی یک آسیب است و هیچ توجیه شرعی ندارد، با هر مدیری که بخواهد بستر حضور بانوان در ورزشگاه را با بهانه‌های مختلف فراهم کند برخورد می‌کنیم.»

تیم ملی فوتبال ایران شب گذشته (سه‌شنبه) در یک دیدار تدارکاتی به مصاف تیم ملی بولیوی رفت و موفق شد در این بازی دو بر یک حریف خود را شکست دهد. این بازی در حالی برگزار شد که پس از سال‌ها حدود ۱۵۰ نفر از زنان اجازه‌ این را پیدا کردند تا در ورزشگاه آزادی بازی تیم ملی را ببینند.

حضور این تعداد محدود از زنان بر اثر فشارهای فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) بر ایران پذیرفته شد. زنانی هم که در ورزشگاه حاضر بودند گزینشی و از میان خانواده بازیکنان فوتبال و مسئولان فدراسیون فوتبال ایران بودند.

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا در آخرین سفر خود به تهران در اسفند سال گذشته از حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران حمایت کرد و صحبت‌هایی از احتمال محرومیت فوتبال ایران در صورت عدم اجازه ورود زنان به استادیوم‌ها به میان آمد.

اینفانتینو در بازدید از جشنواره فوتبال بانوان ایران گفته بود: «اگر باعث پیشرفت فوتبال زنان نشوم چهار دخترم مرا به خانه راه نمی‌دهند.»

دادستان کل کشور گفته است: «با حریم خصوصی مردم کاری نداریم اما در مجامع عمومی کسی حق ندارد حریم عمومی را آسیب بزند. قرار نیست در منظر عمومی هر کس هر جور خواست لباس بپوشد و یا رفتار کند، نصیحت می‌کنم به مسئولان ورزشی که حرمت دینی را حفظ کنید و اجازه ندهید گناه صورت گیرد. اگر تکرار شود دستور می‌دهم به دادستان تهران تا ورود کند. (...) قرار نیست ۴ نفر با هر هدفی حریم‌ها را بشکنند و ما ساکت بمانیم، ابتدا نصیحت می‌کنیم بعد برخورد می‌کنیم.»

حضور زنان برای تماشای دیدار ایران و بولیوی در ورزشگاه آزادی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشت. شبکه فرانس ۲۴، نشریه ورزشی اکیپ فرانسه، لوموند، بخش رسانه‌ای گاردین و شبکه‌های توئیتر رسانه‌های ورزشی دنیا این خبر را بازتاب دادند.

غلامحسین زمان‌آبادی، مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال درباره حضور زنان در ورزشگاه آزادی گفت: «حضور بانوان در دیدار ایران و بولیوی مثبت بود و شور و نشاط غیرمنتظره‌ای در ورزشگاه ایجاد کرده بودند. خانم‌ها تشویق‌های جالبی انجام می‌دادند و جو زیبایی به ورزشگاه داده بودند.»

زمان‌آبادی اعلام کرد که حضور زنان در ورزشگاه آزادی فعلاً در بازی‌های تیم‌ ‌ملی مقدور است، اما اجازه حضور زنان در بازی پرسپولیس و السد در چارچوب مسابقات قهرمانی باشگاه‌های آسیا را تکذیب کرد و گفت: «ما فعلاً برنامه‌ای برای حضور بانوان در بازی‌های غیر از بازی‌های تیم‌ ‌ملی نداریم و باید مشکلات برطرف شود تا آن‌ها بتوانند در ورزشگاه حضور داشته باشند.»

آخرین باری که زنان ایران آزادانه به ورزشگاه رفتند در سال‌های ۶۰-۶۱ بود.

مراجع تقلید در ایران، حضور زنان در ورزشگاه‌ها را به سبب جو نامناسب ورزشگاه‌ها و پوشش نامناسب مردان غیرضروری و سرچشمه مشکلات زیادی از نظر اخلاقی و اجتماعی می‌دانند.

حتی تماشای مسابقات فوتبال با حضور زنان و مردان در کنار هم تحمل نمی‌شود. در سال‌های گذشته پخش مسابقات جام جهانی از سینماها هم در مقاطعی به همین دلیل متوقف شد.

در این مدت بارها زنان و دخترانی که با تغییر قیافه خود قصد ورود به ورزشگاه را داشتند تا مسابقات را تماشا کنند بازداشت شده‌اند.

با وجود پیگیری این مطالبه از سوی معاونت سابق امور زنان در دولت و برخی از نمایندگان مجلس، هنوز اجازه رسمی برای حضور زنان در استادیوم‌های بزرگ ورزشی و به‌ویژه برای تماشای مسابقات فوتبال صادر نشده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.