ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کپی‌برداری از رُم در قم

معماری این روزهای قم موجب دگرگونی چهره این شهر مذهبی شده است. معماران با تقلید از معماری غربی و کلیسایی خواسته مالکانی را برآورده می‌کنند که در پی به رخ کشاندن مال و ثروتشان به دیگران هستند.

معماری این روزهای قم موجب دگرگونی چهره این شهر مذهبی شده است. معماران با تقلید از معماری غربی و کلیسایی خواسته مالکانی را برآورده می‌کنند که در پی به رخ کشاندن مال و ثروتشان به دیگران هستند. نمای «رُمی» از سوی شورای اسلامی شهر و شهرداری قم ممنوع شده است ولی استفاده از اِلمانهای غربی در معماری این شهر همچنان ادامه دارد.
از قم به عنوان دومین شهر زیارتی ایران پس از مشهد یاد می‌شود. قم محل اقامت بسیاری از روحانیون بلندپایه شیعه است. بزرگ‌ترین حوزه علمیه ایران و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه‌ ایران در این شهر قرار دارد.

[sliderpro id="649"]

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امید

    چقدر احمقانه و دور از واقع هست این گزارش... طرف اومده تو شهر به اون بزرگی چهارتا ساختمون پیدا کرده که نمای سنگ به سبک رومی کار کردند و اونهم صرفا برای قشنگی و هیچ ربطی به رم باستان و این تحلیل های خنده داری که ارائه داده نداره... طرف خواسته خونه قشنگی برای خودش بسازه و این بین کسانی که از ثروتی برخوردار هستن کاملا طبیعیه... نمای سنگ رومی هم همیشه شایع بوده و هیچ ربطی به رم باستان و فرهنگ غربی نداره و صرفا اسم این سبک نما کار کردن هست... حالا شما بیا درون خانه های هشتاد میلیون ایرانی رو ببینی حتما کلی تزئینات و کابینت و شومینه به سبک رم یا هرجای دیگه پیدا میکنی اونوقت لابد باز میخوای همچین خبر خنده داری رو تیتر بزنی! چقدر شماها پرت هستید!

  • علی محمدی

    این قضیه در کاشان خیلی تند تر به چشم می خورد. خیابان امیرکبیر نمونه ای است که بر طبق شنیده ها از اهالی، در جاهای دیگر این شهر، نشانه‌ی گرایش اشرافیتِ سنتیِ باز سازی شده و نیز اشرافیت تازه ی کاشان، به معماری رومی و هندی باستانی است. کاش کسانی پیدا شوند و در موردِ این شهر ، معماری نو کیسه اش و اقتصادش مداقه هایی داشته باشند و منعکس کنند در نوشته هایی. کاشان در عینِ مذهبی نمایی شدید و رقابتی تنگاتنگ که از این نظر با قم دارد، یک اسرائیل کوچک است در ایران با اقتصادِ تجاری و حتی تولیدی اش. کاشان، یهودی مزاج ترین منطقه ی ایران است (بی هیچ نگاه ارزشداورانه) شهری با درآمد شگفت، اما بسیار فقیر از نظر منابع متعارف طبیعی برای تولیدِ اقتصادی. و این بسیار شگفت انگیز است. آن طور که در یک روایت هم شنیده ام، شهری بوده است یهودی نشین. بعید نیست سنت رفتاری و میراثی از همشهریانِ تاریخی یهودی به این تازه مسلمانان به ارث رسیده باشد که این همه توانسته اند در معامله و تجارت درامد زایی کنند. به هر صورت ، بر طبق شنیده ها،‌ در زیر بعضی از سقف های ساختمان های رومی ِ کاشان،‌ سالن های پذیراییِ تا ۷۰۰ متر هم گزارش شده. سالن هایی که رقبا سعی می کنند در مورد متراژشان رکورد هایی روی درست دیگری بزنند. کاشان، سزاوار پژوهش است،‌ حتی برای الگو گیری در زمینه ی تلاشِ انسانی در شرایط دشوار کویری. یک نکته ی دیگر، مشاهده ای در شهر قم: بر روی دیوار خالی ساختمان های مدرنِ تازه سازی که بلند تر از همسایه ها هستند، عبارت صلوات به شکل های مختلف از هم نوشته می شود. این هم چیزی است که می شود در موردش گفت: "فقط در قم" دماسنجی برای ارزیابیِ ریاکاری اجتماعی در پایتخت ۴۰ ساله‌ی نظام مقدس. همان طور که می توان در مورد رکورد ۱۶۰ تاییِ مساجد و تکیه ها و حسینه ‌های یک خیابان در مرکز شهر کاشان گفت: "فقط در کاشان" فقط در یک طول و عرض ۱۰۰ متر در ۳۰ متری، شاهد سه مسجد بودم. دو تا در کوچه ای بسیار تنگ در دوطرف یک خیابان کوچک. سومی در خود خیابان با سه مغازه فاصله از این کوچه های روبروی هم.