ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پنج زندانی محکوم به اعدام در دو روز در زندان‌های ایران به دار آویخته شدند

در دو روز گذشته دو زندانی در استان اصفهان، یک زندانی در شهر شیروان، یک زندانی در شهر مراغه و یک زندانی در شهر ایلام به دار آویخته شدند.

با اعدام یک زندانی محکوم به قصاص در زندان شیروان در استان خراسان شمالی، شمار اعدام‌شدگان در ایران در دو روز گذشته به دست‌کم ۵ نفر رسید. حکم اعدام این زندانی به اتهام قتل در شعبه دوم دادسرای عمومی شیروان صادر شده بود که روز سه‌شنبه ۲۴ مهر برای اجرا به او ابلاغ شد.

Execution
عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این فرد ۴۰ ساله، متاهل و اهل شهرستان شیروان بوده است.

یک منبع مطلع هرانا گفته است فرد اعدام شده متهم بوده در سال ۹۵ در یک درگیری با یک فروشنده خودرو، به وسیله‌ چاقو او را به قتل رسانده:

«اما او در تمام مراحل دادرسی اتهام قتل عمد را رد کرده بود و مدعی بود قتل فروشنده خودرو در دفاع از خود بوده و مقتول نیز با خود سلاح سرد به همراه داشته است.»

او از زمان وقوع قتل در زندان شیروان به ‌سر می‌برد.

علاوه بر اعدام این محکوم به قصاص در زندان شیروان، سه زندانی هم در اصفهان و مراغه اعدام شده‌اند.

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران دو زندانی از این سه زندانی به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند که در زندان‌های نجف‌آباد و مرکزی اصفهان اعدام شدند.

یک زندانی دیگر هم که به اتهام قتل به قصاص محکوم شده بود، در زندان مراغه اعدام شد.

این اعدام‌ها صبح روز سه‌شنبه ۲۴ مهر ماه به اجرا درآمد.

زندانی اعدام شده در زندان نجف‌آباد اصفهان ۲۹ ساله و اهل دیوان‌دره بوده است.

یک منبع مطلع درباره پرونده او به سازمان حقوق بشر ایران گفته است این فرد سال ۹۳ با ۴ کیلو شیشه و یک کیلو و ۸۰۰ گرم شیره تریاک دستگیر و در دادگاه انقلاب محکوم شده بود. او در پرونده دیگری هم به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود.

فرد اعدام‌شده در زندان مرکزی اصفهان اما اهل شهرستان لنجان اصفهان بوده که در سال ۱۳۹۴ به اتهام قتل بازداشت و در دادگاه عمومی به قصاص (اعدام) محکوم شده بود.

یک منبع مطلع درباره این فرد گفته است:

«بهروز به اتهام قتل یک نفر به نام مجید به اعدام محکوم شد. آنها یک زمین معامله کرده بودند و مجید ۷ میلیون تومان به بهروز بدهکار بود و همین باعث یک درگیری بین این دو نفر شد که متاسفانه مجید در این درگیری کشته شد.»

فرد اعدام شده در زندان مراغه در استان آذربایجان شرقی اما روز یک‌شنبه ۲۲ مهر ماه به دار آویخته شده است. این فرد ۳۳ ساله، مرد و اهل شهرستان میاندوآب بوده است که به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود:

«اصلان تابستان سال ۹۴ در مراغه بازداشت شده بود و در دادگاه همان شهر به اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شد. او با شخصی به نام حاتم در کار ساخت و ساز آپارتمان بود. اصلان گفته بود ۴۵ میلیون تومان او بالا کشیده شده. این دو پای حساب و کتاب نشسته بودند اما به نتیجه نرسیده بودند و دعوایشان شده بود که در نتیجه این نزاع اصلان دوستش را به قتل رساند.»

درباره اعدام هیچ یک از این زندانیان از سوی رسانه‌های داخل ایران اطلاع‌رسانی نشده است و به این ترتیب این اعدام‌ها در زمره اعدام‌های مخفیانه قرار می‌گیرند.

علاوه بر این اعدام‌ها اما یک زندانی هم به اتهام قتل در زندان ایلام اعدام شده است. این اعدام صبح روز چهارشنبه ۲۵ مهر ماه به اجرا درآمده است.
فرد اعدام شده متأهل و دارای دو فرزند بوده است و از حدود شش سال پیش به اتهام قتل در زندان ایلام نگهداری می‌شده است.

درباره این اعدام هم از سوی قوه قضاییه و رسانه‌های داخل ایران اطلاع‌رسانی نشده و بر اساس تعاریف، اعدام مخفیانه به شمار می‌رود.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی نهاد آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، درباره ۶۸ درصد اعدام‌هایی که در این کشور انجام می‌شود، توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع‌رسانی نمی‌شوند.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.