ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پرونده خاشقجی –بازجویی دادستانی ترکیه از کارکنان کنسولگری عربستان

رویترز می‌گوید پادشاه سعودی شخصاً به پرونده قتل روزنامه‌نگار منتقد ورود کرده. معلوم نیست که به چه دلیل دادستانی ترکیه دو هفته بعد از ناپدید شدن خاشقجی، این بازجویی‌ها را آغاز کرده است.

جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی ظهر سه‌شنبه ۲ اکتبر / ۱۰ مهر به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرده بود که گواهی تجرد بگیرد اما دیگر بازنگشته و همچنان اثری از او نیست. ابعاد این پرونده روز به روز گسترده‌تر می‌‌شود.  نیروهای پلیس ترکیه در جست‌وجوی جنازه خاشقجی دامنه تفتیش و تجسس را به اطراف استانبول گسترش داده‌اند. دولت ترکیه اعلام کرد که وزیر خارجه آمریکا فایل صوتی به دست آمده از کنسولگری عربستان را نشنیده است. به گزارش رویترز، پادشاه سعودی شخصاً به این پرونده ورود کرده است. دادستانی ترکیه در ادامه تحقیقاتش درباره ناپدید شدن جمال خاشقجی از تعدادی از کارکنان کنسولگری عربستان در استانبول بازجویی می‌کند.

دادستانی ترکیه در ادامه تحقیقاتش درباره ناپدید شدن جمال خاشقجی از تعدادی از کارکنان کنسولگری عربستان در استانبول بازجویی می‌کند.

  • بازجویی دادستانی ترکیه از کارکنان کنسولگری عربستان

خبرگزاری آنادلو گزارش داده که دادستانی ترکیه در ادامه تحقیقاتش درباره ناپدید شدن جمال خاشقجی از تعدادی از کارکنان کنسولگری عربستان در استانبول بازجویی می‌کند.

در این گزارش گفته شده که دادستانی ترکیه از تیم تأسیساتی کنسولگری عربستان در ترکیه، شامل تکنسین‌ها، رانندگان و حسابداران هم بازجویی می‌کند.

دادستانی ترکیه امیدوار است که از طریق این بازجویی‌ها اطلاعاتی درباره اینکه چه اتفاقی بعد از ناپدید شدن خاشقجی افتاده به دست بیاورد.

معلوم نیست که به چه دلیل دادستانی ترکیه دو هفته بعد از ناپدید شدن خاشقجی، این بازجویی‌ها را آغاز کرده است.

روز گذشته رئیس جمهور آمریکا گفته بود که روزنامه‌نگار منتقد به احتمال زیاد مرده است.

سر جان ساورس، رئیس سابق ام آی ۶ بریتانیا در گفت‌وگو با بی بی سی جهانی گفته که همه شواهد نشان می‌دهد که نزدیکان محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی جمال خاشقجی را به قتل رسانده‌اند.

ساورس در در بخشی از این مصاحبه گفته که پرونده خاشقجی به معنای هشداری به دولت ترامپ هم هست. به گفته ساورس که در فاصله بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ ریاست ام آی ۶ را به عهده داشت، چنانچه کسانی احساس کنند با تکیه بر ایالات متحده می‌توانند هر کاری را بدون واهمه از مجازات انجام دهند، آنگاه ممکن است چنین اتفاقاتی هم بیفتد.

  •  تجسس پلیس ترکیه در جنگل بلگراد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس یک مقام پلیس ترکیه روز جمعه اطلاع داده است که نیروهای پلیس در جست‌وجوی جنازه جمال خاشقجی، در حال تجسس جنگل بلگراد در حوالی استانبول‌اند. نیروهای پلیس همچنین احتمال داده‌اند که بقایای جنازه روزنامه‌نگار منتقد در شهر دیگری دفن شده باشد.

یک مقام پلیس ترکیه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که در ۲ اکتبر، روزی که خاشقجی ناپدید شده دو خودرو از ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول خارج شده‌اند. یکی از خودروها وارد جنگل بلگراد شده است.

شامگاه گذشته پلیس ترکیه اعلام کرده بود که قصد دارد دامنه تجسس و تحقیق را به جنگل بلگراد گسترش دهد.

  • خبرگزاری رویترز: خاندان سلطنتی سعودی غافلگیر شده است

خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از ۵ منبع آگاه مرتبط با خاندان سلطنتی سعودی گزارش داده که در پی افزایش فشارهای بین‌المللی، پادشاه سعودی شخصاً به پرونده ناپدید شدن جمال خاشقجی ورود کرده است.

بر اساس این گزارش، پنجشنبه هفته گذشته ملک سلمان، شاهزاده خالد الفیصل فرماندار مکه را که روابط بسیار خوبی با اردوغان دارد و مورد اعتماد پادشاه سعودی‌ست برای رایزنی با مقامات ترکیه به استانبول اعزام کرده تا بحران را مدیریت کند. ملک سلمان همچنین به دادستانی عربستان دستور داده که تحقیقاتی را در این پرونده انجام دهند.

منابعی که رویترز در اختیار دارد و نام آن‌ها را افشا نکرده گفته‌اند که بعد از دیدار و گفت‌وگوی اردوغان با خالد، ملک سلمان به این نتیجه رسیده که اداره بحران را می‌بایست خودش شخصاً به عهده بگیرد. این منابع می‌گویند هنگامی که دامنه بحران گسترش یافت و به آمریکا رسید، ولیعهد سعودی از پدرش خواست به این پرونده ورود کند. این منابع گفته‌اند که محمد بن سلمان و مشاورانش از ابعاد بحرانی که ناپدید شدن خاشقجی به وجود آورده غافلگیر شده‌اند.

  •  پمپئو فایل صوتی شکنجه و قتل را نشنیده

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرده که دولت ترکیه فایل صوتی به دست آمده از بازجویی و شکنجه جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان را در اختیار وزیر خارجه آمریکا قرار نداده است.

گزارش شده بود که مایک پمپئو در سفرش به ترکیه و در جریان دیدارش با اردوغان و چاووش‌اوغلو این فایل صوتی را شنیده است.

چاووش‌اوغلو خاطرنشان کرد که دولت ترکیه شواهد و مدارکی را که در پرونده خاشقجی به دست آورده با «شفافیت» در اختیار «جهان» قرار می‌دهد.

  • بریتانیا: واکنش ما به واکنش سعودی بستگی دارد

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرده که دولت بریتانیا از هم‌اکنون در حال بررسی پاسخی است «اندیشیده شده» در واکنش به نتایج نهایی تحقیقات در پرونده جمال خاشقجی.

هانت اعلام کرد که اگر واقعاً ثابت شود که خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده، دولت بریتانیا نمی‌تواند از این موضوع به سادگی بگذرد. هانت گفت:

«بخشی از واکنش ما به واکنش عربستان سعودی ربط دارد و به اینکه ما احساس کنیم آن‌ها به راستی این موضوع را به همان جدیتی کهما پیگیری می‌کنیم، دنبال می‌کنند. اما در هر حال این موضوع، بسیار بسیار جدی‌ست.»

وزیر خارجه بریتانیا یادآوری کرد که روابط بریتانیا با عربستان سعودی راهبردی‌ست و بریتانیا این موضوع را از نظر دور نخواهد داشت.

پانویس:

این خبر در طول روز تکمیل می شود و تیتر آن هم تغییر می کند

پرونده خاشقجی - پنجشنبه ۱۸ اکتبر

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.