ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دبیرکل ناتو: سلاح هسته‌ای جدیدی در اروپا مستقر نخواهد شد

دبیرکل ناتو می‌گوید به اعتقاد متحدان آمریکا، این کشور، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را رعایت کرده و مشکل در این مورد روسیه است.

دبیرکل ناتو اعلام کرد که با وجود آن‌که متحدان غربی معتقدند روسیه پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را نقض کرده اما ناتو سلاح هسته‌ای جدیدی در اروپا مستقر نخواهد کرد. او گفت آمریکا از نظر متحدانش این پیمان را کاملاً رعایت کرده است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)

ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) چهارشنبه ۲۴ اکتبر /  ۲ آبان در نخستین واکنش رسمی خود نسبت به خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) در بروکسل گفت: «من فکر نمی‌کنم که متحدان اروپایی در واکنش به استقرار موشک کروز روسی جدید، سلاح‌های هسته‌ای بیشتری در اروپا مستقر کنند.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ۲۰ اکتبر / ۲۸ مهر اعلام کرد به دلیل آن‌که روسیه به‌طور مکرر پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را نقض کرده، آمریکا از این پیمان خارج خواهد شد. در پی این اعلام جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ به مسکو سفر کرد و با سران روسیه در این‌باره به گفت‌وگو نشست.

اتهامات دولت آمریکا علیه روسیه درباره نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بر این اساس استوار است که مسکو موشک‌های کروز روسی جدید با کد ناتو SS-C-8 (کُد روسی: 9M729) و با برد بیش از ۲۶۰۰ کیلومتر را در اختیار دارد. در اوایل ماه جاری میلادی، ۲۸ عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) فشار بر روسیه را افزایش داده و از دولت ولادیمیر پوتین خواستند اطلاعات قابل اعتماد در مورد این سامانه موشکی ارائه کند.

بسیاری از شرکای ناتو از اعلام خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد انتقاد می‌کنند. در تابستان گذشته متفقان ناتو عملاً موافقت کردند که «پیمان کنترل سلاح‌های پیشرفته» را حفظ کنند. مخالفان معتقدند که نقض ادعایی معاهده از سوی روسیه باید حل و فصل شود و از طریق گفت‌وگو پایان یابد.

دبیرکل ناتو درباره رویکرد ترامپ اظهارنظری نکرد اما تأکید کرد که مشکل اصلی این است که روسیه این پیمان را رعایت نمی‌کند. استولتنبرگ گفت: «همه متحدان بر این باورند که آمریکا کاملاً پیمان را رعایت کرده و مشکل، تهدید و چالش رفتار روسیه است. (...) ما خواهان جنگ سرد جدیدی نیستیم و نمی‌خواهیم مسابقه تسلیحاتی جدیدی در پیش گرفته شود.»

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در ۸ دسامبر ۱۹۸۷ (۱۷ آذر ۱۳۶۶)، بین رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، دبیرکل وقت حزب کمونیست اتحاد شوروی، امضا شد و در یکم ژوئن ۱۹۸۸ (۱۱ خرداد ۱۳۶۷) به‌اجرا در آمد. با این پیمان موشک‌های هسته‌ای و متعارف کروز و سکوهای پرتاب آن‌ها، با برد ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر (کوتاه‌برد) و ۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر (میان‌برد) از میان برداشته شد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ که روز گذشته سه‌شنبه ۲۳ اکتبر / یکم آبان با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دیدار کرد، امروز (چهارشنبه) در مسکو بار دیگر از خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد دفاع کرد.

بولتون به خبرگزاری اینترفاکس روسیه گفت: «من فکر می کنم که این (تصمیم گیری) بسیار واضح و روشن است، بنابراین ما هم‌پیمان‌های خود را نیز در این‌باره آگاه خواهیم کرد.»

بولتون همچنین از آماده‌سازی دومین نشست سران آمریکا و روسیه در پاریس در سال ۲۰۱۹ خبر داد و گفت دعوت ترامپ از پوتین ادامه داد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.