ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارشگر سازمان ملل: قتل خاشقجی نمونه‌ای از اعدام فراقانونی است

آگنس کالامارد در سخنانی در سازمان ملل خواهان آن شد که پرونده خاشقجی به نهادهای بین‌المللی سپرده شود.

آگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد اعدام‌های فراقانونی اعلام کرده که قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول مصداق و نمونه‌ای از اعدام غیرقانونی در جهان است. کالامارد خواهان آن شده است که نهادهای بین‌المللی تحقیقات در پرونده قتل جمال خاشقجی را به عهده بگیرند.

شامگاه پنجشنبه ۲۵ اکتبر: گردهمایی دادخواهانه گروهی از طرفداران آزادی بیان در استانبول

جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی ظهر سه‌شنبه ۲ اکتبر / ۱۰ مهر به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرده بود که گواهی تجرد بگیرد اما دیگر بازنگشت. بعد از دو هفته معلوم شد که یک هیأت ۱۵ نفره آدم‌ربایی ابتدا از او در کنسولگری عربستان بازجویی کرده‌اند و سپس او را به قتل رسانده‌اند. دادستانی سعودی روز گذشته (پنجشنبه) با انتشار بیانیه‌ای رسماً اعلام کرد که نویسنده منتقد از روی طرح و نقشه به قتل رسیده است.

آگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد اعدام‌های فراقانونی بامداد جمعه ۴ آبان/ ۲۶ اکتبر در سخنانی در کمیته سازمان ملل متحد در نیویورک از قتل جمال خاشقجی به عنوان نمونه‌ای از اعدام‌های فراقانونی در جهان نام برد:

«آنچه که از پرونده جمال خاشقجی می‌دانیم، برای رسیدن به این واقعیت کفایت می‌‌کند که او قربانی یک اعدام غیرقانونی شده و پادشاهی عربستان سعودی هم به طریقی در این اعدام مشارکت داشته است.»

کالامارد در کمیته سازمان ملل گفت نهادهای بین‌المللی می‌بایست تحقیقات در پرونده خاشقجی را ادامه دهند و به نتیجه برسانند.

سازمان‌های حقوق بشری از ترکیه خواسته‌اند نتیجه تحقیقات در این پرونده را در اختیار سازمان ملل قرار دهد. سازمان ملل هم در این زمینه اعلام آمادگی کرده است. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اما پنجشنبه ۲۵ اکتبر اعلام کرد که دولت ترکیه قصد ندارد این پرونده را به دادگاه لاهه ارجاع دهد. چاووش اوغلو گفت چنانچه دادگاه لاهه قصد تحقیق در این پرونده را داشته باشد، اطلاعات لازم را در اختیار دیوان بین‌المللی دادگستری قرار می‌دهد.

فیصل فهاد، نماینده عربستان سعودی در کمیته سازمان ملل کالامارد را متهم کرد که از حدود وظایف و اختیاراتش فراتر رفته است. او گفت:

«از شما می‌خواهیم که در یک نشست رسمی عقاید شخصی خودتان را بیان نکنید.»

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل اعلام کرده که ورود یکی از نهادهای متعدد سازمان ملل اعم از شورای امنیت، شورای حقوق بشر یا مجمع عمومی به پرونده جمال خاشقجی را بررسی می‌کند.

حامیان جمال خاشقجی در این میان در یک حرکت دادخواهانه در استانبول، پاریس، لندن و واشنگتن در گردهمایی‌هایی خواهان مسئولیت‌پذیری رهبران کشورهای خاورمیانه و احترام آنان به آزادی بیان شده‌اند. «روزنامه‌نگاری جرم نیبست» یکی از شعارهای این حرکت دادخواهانه است.

در این میان خبرگزاری رویترز گزارش داده که جینا هاسپل، رئیس سازمان سیا که برای بررسی پرونده جمال خاشقجی به ترکیه سفر کرده بود، به واشنگتن بازگشته. شامگاه گذشته هاسپل که فایل صوتی شکنجه و قتل جمال خاشقجی را شنیده، گزارشی از این پرونده به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ارائه داد. واشنگتن‌پست به نقل از منابعی که در کاخ سفید در اختیار دارد گزارش داده که فایل صوتی شکنجه خاشقجی بسیار «تأثربرانگیز» بوده است. گفته می‌شود که هیأت آدم‌ربایی و قتل ابتدا انگشتان این نویسنده منتقد و سپس سر او را بریدند و بعد پیکرش را تکه تکه کردند.

ملک سلمان، پادشاه سعودی روز گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهوری روسیه، پوتین را در جریان این پرونده قرار داد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم در تماس تلفنی با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی خواهان تحقیقات شفاف در این پرونده شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.