ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سایه پرونده خاشقجی بر نشست امنیتی بحرین برای مقابله با ایران

وزیر خارجه عربستان در «گفتگوهای منامه» گفت که تهران نماینده تاریکی و ریاض نماینده روشنایی است و تنها پرسش باقی‌مانده این خواهد بود:‌ «چه‌طور ایران را شکست دهیم؟»

قرار بود نشست امنیتی «گفتگوهای منامه» در بحرین با حضور مقام‌های ارشد کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای اروپایی و آمریکا بر موضوع مقابله با ایران متمرکز باشد. اما پرونده جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار به‌قتل‌رسیده سعودی نیز بر آن سایه انداخت. عربستان و بحرین بار دیگر ایران را به بی‌ثبات‌کردن خاورمیانه متهم کردند اما جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا گفت که قتل خاشقجی نیز ثبات منطقه را به خطر انداخته‌است.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در گفتگوهای منامه، شنبه ۲۷ اکتبر / پنجم آبان

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی سه‌شنبه دوم اکتبر / ۱۰ مهر به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرده بود که گواهی تجرد بگیرد اما دیگر بازنگشت. یک تیم ۱۵ نفره از عربستان او را در کنسولگری به قتل رساندند. دادستانی سعودی پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای رسماً اعلام کرد که روزنامه‌نگار منتقد با طرح قبلی به قتل رسیده است.

عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی شنبه ۲۷ اکتبر / پنجم آبان در اجلاس امنیتی منامه اعلام کرد که مسئولان قتل خاشقجی مجازات خواهند شد. هرچند تأکید کرد که محاکمه و تعقیب قضائی ۱۸ مظنون بازداشت‌شده این پرونده در عربستان انجام خواهد شد. سه مقام ارشد امنیتی سعودی نیز در همین رابطه برکنار شده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه این کشور جمعه بار دیگر خواهان استرداد متهمان به ترکیه شده بودند. اردوغان با لحنی تند از ریاض خواسته بود تا محل جسد روزنامه‌نگار مقتول را فاش کند و گفته بود اگر متهمان در جریان بازجویی‌ها در عربستان سخن نمی‌گویند، آنها را برای محاکمه به ترکیه بفرستند.

همزمان در نشست دیگری از «گفتگوهای منامه»،‌ جیمز متیس به انتقاد از عربستان پرداخت و گفت که قتل خاشقجی ثبات منطقه‌ای را متزلزل کرده است:

«شکست هر ملتی در پیروی از هنجارهای بین‌المللی و حکمرانی قانون ثبات منطقه‌ای را در زمانی به خطر می‌اندازد که بیش از همه به آن نیاز داریم.»

آمریکا ۲۱ مظنون به دست داشتن در این قتل را در فهرست تحریم خود قرار داده و برای آنها ویزا صادر نخواهد کرد. به گفته متیس، ایالات متحده اقدامات اضافه‌ای علیه آنها نیز تدارک دیده.

هرچند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفته که خواهان روشن‌شدن همه جنبه‌های پرونده خاشقجی است، به اتحاد استراتژیک «مهم» ریاض و واشنگتن علیه ایران نیز اشاره کرده است.

عادل الجبیر نیز در نشست منامه رابطه عربستان و ایالات متحده را «سفت و سخت» توصیف کرد و سیاست خارجه دولت دونالد ترامپ را «عقلانی و واقع‌گرایانه». اشاره‌ای به تفاوت رویکرد دولت ترامپ با دولت پیشین باراک اوباما که توافق هسته‌ای با ایران را امضا کرد.

    مقابله با ایران و ناتوی عربی

    با وجود جنجال‌ها بر سر پرونده خاشقجی، ایران تمرکز اصلی گفتگوهای منامه است. به ویژه اینکه تا آغاز دور دوم تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران تنها کمی بیش از یک هفته باقی مانده.

    عادل الجبیر در همین زمینه گفت:

    «ما با دو بینش در خاورمیانه طرف هستیم. یکی بینش سعودی، یعنی بینش روشنایی ... یکی بینش ایران، یعنی بینش تاریکی که به دنبال انتشار فرقه‌گرایی در سرتاسر منطقه است. تاریخ به ما می‌گوید که روشنایی همواره بر تاریکی غلبه می‌کند... پرسش حالا این است: چگونه شکست‌شان بدهیم؟»

    خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین نیز در این نشست گفت که شورای همکاری خلیج فارس «ستون» امنیت منطقه‌ای باقی خواهد ماند.

    خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین در گفتگوهای منامه، شنبه ۲۷ اکتبر / پنجم آبان

    او همچنین اعلام کرد که «اتحاد استراتژیک خاورمیانه» (MESA)، معروف به «ناتوی عربی» از سال آینده آغاز به کار خواهد کرد.

    ناتوی عربی یکی از مهم‌ترین بخش‌های استراتژی مشترک آمریکا و متحدانش در خاورمیانه برای مقابله با به گفته آنها «تهدید ایران» است. مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در اواخر سپتامبر همزمان با تشکیل مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود که هدف از تشکیل ناتوی عربی شکست گروه دولت اسلامی (داعش) و دیگر سازمان‌های تروریستی، پایان‌دادن به نزاع در سوریه و یمن، برقراری امنیت در عراق، و «توقف فعالیت خرابکارانه ایران در منطقه» است.

    به جز کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، مصر و اردن نیز بخشی از اتحاد استراتژیک خاورمیانه محسوب می‌شوند. اما کارشناسان محاصره قطر به دست عربستان و امارات متحده عربی و بحرین و مصر در ۲۰۱۷ را مانعی در برابر طرح تشکیل ناتوی عربی می‌دانند.

    متیس نیز شنبه با اشاره به همین موضوع خواهان پایان‌یافتن این اختلاف شد.

    عادل الجبیر در این باره توضح داد که مقام‌های قطری نیز در مذاکرات بر سر چارچوب اتحاد استراتژیک خاورمیانه در عربستان سعودی حضور دارند. وزیر خارجه بحرین هم گفت این اتحاد «رو به هر کسی که اصولش را بپذیرد، گشوده است.»

      عمان و اسرائیل

      گفتگوهای منامه سال پیش نیز به مقابله با ایران اختصاص داشت اما همزمان به محل انتقاد از واشنگتن بدل شد؛ به خاطر تصمیم ترامپ جهت انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل به بیت‌المقدس (اورشلیم) و به رسمیت‌شناختن این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل.

      پس از آن اختلاف بین فلسطین و اسرائیل تشدید شد و فلسطینی‌ها رابطه با ایالات متحده را قطع کردند.

      یوسف بن علوی بن عبدالله، وزیر خارجه عمان در گفتگوهای منامه گفت که این کشور در حال ارائه ایده‌هایی برای حل این بحران است اما نقش میانجی را بر عهده ندارد.

      جمعه بنیامین نتانیاهو به نخستین نخست‌وزیر اسرائیل پس از دو دهه بدل شد که به عمان سفر کرده است. ایران و جنبش فلسطینی «حماس» از این سفر و روند «عادی‌سازی روابط کشورهای اسلامی با اسرائیل» انتقاد کردند.

      در همین زمینه

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      • Nasim

        جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق‌بشر ایران در یک کنفرانس خبری به‌دنبال جلسه کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل ‌متحد گفت: «وضعیت بازداشت‌ شدگان در اعتراضهای سراسر ایران در ماه‌های گذشته، هم‌چنان مایه نگرانی است. گروه‌هایی هستند که من نگران وضعیت آنها هستم و یکی از این گروه‌ها، فعالان محیط‌زیست‌اند». از دیماه که اعتراضات در ایران آغاز شد ما اوضاع را زیر نظر داریم و مواردی که موجب مرگ بعضی افراد شد، موجب نگرانی ما شده است». گزارشگر ویژه سازمان ملل افزود: هر نوع اجبار روی زنان، از جمله اجرای حجاب اجباری، نقض حقوق‌بشر و قوانین بین‌المللی خواهد بود. جاوید رحمان همچنین نسبت به اعدام زینب سکانوند در۹مهر ماه گذشته ابراز نگرانی کرد و خاطرنشان نمود: "او پنجمین نوجوان ست که در سال جاری به‌دنبال محاکمه‌ای که نگرانی زیادی در مورد روند آن ایجاد شده اعدام شده است.“ وی همچنین یادآور شد تعداد زیادی از مجرمان نوجوان در حال حاضر در ایران در صف اعدام به‌سر !می‌برند، از جمله محمد کلهری، مهدی خزاعیان، محمد حدادی، پوریا طبایی و صالح شریعتی. گزارشگر ویژه خواست تا محکومیت کودکان به مرگ را منسوخ کنند و همه احکام اعدام که علیه کودکان صادر می‌شود را به همسویی با قوانین بین الملی تبدیل کنند..

      • sattar beheshti

        جمهوری اسلامی در طبیعت ایران چه می‌کند که هر کس به آن نزدیک می‌شود اتهام «جاسوس» و «مفسد‌فی‌الارض» به او می‌زنندو یا هواپیمایش را سقوط میدهند ویا در زندان خودکشی اش میکنند؟! -دادستان تهران می‌گوید «چند تن از متهمان این پرونده در تلاش برای تقرب جستن به اماکن نظامی در پوشش اقدامات محیط زیستی و کسب اطلاعات نظامی از این محیط‌‌ها بوده‌اند، لذا در مورد چهار نفر از متهمان عناوین اتهامی توسط بازپرس به دلیل تکمیل تحقیقات تغییر کرد.» -پیشتر وکیل تعدادی از فعالان زندانی ادعا کرده بود که ارتش درخواست این اتهام را کرده است ولی بعد این ادعای خود را تکذیب نمود. -فعالان زندانی محیط زیست اکنون تحت نظر و بازداشت اطلاعات سپاه پاسداران هستند.

      • Faryad

        «ایران خبر» سرای قلم در بیانیه‌ای نوشته است: «فرشید هکى ناپدید شده و جنازه‌اى در شعله‌هاى آتش، نزدیک منزلش با اشیاء مرتبط با او مى‌یابند! بدیهى است که مقتول دکتر فرشید هکى باشد، هر چند پزشکى قانونى سکوت کرده باشد! امروز هفتمین روز قتل فرشید هکى است! و پزشکى قانونى بلاتکلیف است! پزشکى قانونى که گلوله پیشانى مصطفى کریم‌بیگى را «اصابت شیئى تیز به قفسه صدرى» می‌نویسد، هنوز گزارش قتل قاتل کاظم سامى را منتشر نکرده، در مورد سید احمد نیز سکوت کرده و زهرا بنی یعقوب را رها مى‌کند! قابل اعتماد است؟! حالا مى‌فهمیم چرا هاشمى رفسنجانى کالبد شکافى نشد.»

      • تصحیح شد از استامنبول

        با سلام اگر یادتان باشد من اولین کسی بودم که این خبر را از حومه استامبول براتان فرستادم. نوشتم که تکه هایی و از جمله انگشتان له شده جمال حمزه خشاقجی را در باغ خانه ی کنسول عربستان پیدا کردذه. آین خبر توسط کسی که پدرش در آن کاوش دست داشت به من رسید و من به شما رساندم. امروز صیح ساعد و پای چپ جمال حمزه خشاقجی را در چاه خانه کنسول پیدا کرده اند. اردوغان میخواهد این خبر را به صورت ضرباهنگ و با یک ریتم مشخص در وسایل ارتباط جمعی بدمد. عربها اصلا نمی دانند که با چه اعجوبه ای سرسختی طرفند و نمی دانند چه بکنند. در حماقت و جهاهت و بیشرفی و آدمکشی با حکومت ضد ایران و اسلامی ای که در تهران ایران را اشغال کرده همگام و همانندند. من بسیار متاسفم که شما نظر مرا به عنوان یک خبر منعکس نکردید. بروید در سایتتان بگردید آنرا پیدا خواهید کرد. این خبر را نیز به خاطر داشته باشید، اگر چه صددرصد مطمين نیست اما به احتمال زیاد بخشی هایی از بدن تکه تکه شده جمال حمزه خاشاقچی در فریزر هایی در استامبول پنهان کرده اند. مقامات ترک اینها را میدانند اما هنوز من مطمئن نیستم که آیا جای آنرا پیدا کرده اند یا نه!

      • بسیجی سابق از اهواز

        اگر مسابقه ی بیشرفی و آدمکشی و ضدیت با بشر باشد شما دو نحله از بیشرفی را دارید که مقام شامختان البته یکی ست. شما در این رابطه آنقدر جلو هستید که کسانیکه پشت سرتان هستند فقط پلپوت و استالین و جشبیده به کمرتان هیتلر است. مرگ بر هر دوحکومت ضد بشرتان. مرگ بر این ایدوئولگی که مادر تمامی مصیبتها ایران و منطقه و جهان است.