ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محکومیت ۱۵ کارگر معترض هپکو اراک به شلاق و حبس

۱۵ کارگر شرکت هپکو به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات و تظاهرات غیرقانونی به حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند. قاضی حکم را ۵ سال تعلیق کرده است.

یک دادگاه کیفری در اراک ۱۵ کارگر شرکت هپکو را به حبس و شلاق محکوم کرد. این احکام به مدت پنج سال به تعلیق درآمده است. متهمان این پرونده از جمله کارگرانی هستند که خردادماه امسال در اعتراض به معوقات مزدی و وضعیت نابه‌سامان این شرکت یزرگ تولید ماشین‌آلات راه‌سازی تجمع کرده بودند.

کارگران معترض هپکو از تشدید فشارهای امنیتی در محل کار خبر می‌دهند.
فعالان کارگری می‌گویند که پس از استقرار تیم مدیریتی جدید، «فضای امنیتی در هپکو» تشدید شده است

اکنون قاضی اکبر رضوانی، ریاست شعبه ۱۰۶ دادگاه کیفری دوم اراک، تمامی این کارگران را به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات و تظاهرات غیر قانونی به یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده است. کانال تلگرامی «اتحادیه آزاد کارگران» نوشته این احکام به صورت جمعی صادر شده و به مدت ۵ سال به تعلیق درآمده است.

هرانا (ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران) اسامی این کارگران را منتشر کرده است: مجید لطیفی، بهروز حسنوند، حمیدرضا احمدی، امیر هوشنگ پور فرزانگان، مرتضی عزیزی، هادی فاضلی، ابولفضل کریمی، فرید کودانی، مجید یحیایی، امیر فتاح‌پور، یاسر قلی، امیر فرید افشار، مهدی عابدی، علی ملکی و بهروز ولاشجردی.

به‌علاوه، بنابر این گزارش، «هادی فاضلی، امیر فرید افشار و ابولفضل کریمی هر یک از بابت اتهام "معاونت در اخلال در نظم عمومی از طریق تحریک کارگران" به ۶ ماه حبس و از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به یگ سال حبس محکوم شدند. بهروز حسنوند نیز که با اتهام تبلیغ علیه نظام مواجه شده و یک سال حبس گرفته است. همچنین هفت تن از این کارگران بابت اتهام معاونت اخلال در نظم عمومی و یک تن بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده‌اند.»

شهریورماه امسال، هرانا از احضار ۱۶ کارگر هپکو اراک به دادستانی اراک خبر داده بود.

کارگران هپکو اراک سال گذشته و اردیبهشت و خرداد امسال در اعتراض به وضعیت نامشخص شغلی خود، واگذاری این واحد تولیدی به بخش خصوصی و معوقات مزدی تجمع و راهپیمایی کردند. این کارگران در اعتراض‌های خود، مسیر راه‌آهن شمال به جنوب را مسدود کردند.

در جریان این اعتراضات ۱۰ تن از کارگان بازداشت و به قید وثیقه آزاد شدند. اتهام این کارگران «شرکت در تجمعات غیرقانونی» و «تحریک کارگران به تجمع و اعتراض» اعلام شده بود.

فعالان کارگری می‌گویند که پس از استقرار تیم مدیریتی جدید، «فضای امنیتی در هپکو تشدید شده است».

سازمان خصوصی‌سازی ایران خرداد امسال به دنبال اعتراضات چند روزه کارگران هپکو، اعضای هیئت مدیره این شرکت را تغییر داد و غلامرضا صادقیان مدیرعامل پیشین ایران خودرو تبریز را به سمت مدیرعامل و غلامرضا سمندر از اعضای تیم مدیریتی گسترش فولاد تبریز را به عنوان رئیس هیئت مدیره هپکو منصوب کرد.

کارخانه هپکو ماشین‌آلات صنعتی تولید و مونتاژ می‌کند. شرق نوشته است که این شرکت در سال ۱۳۵۳ با هدف ایجاد اشتغال برای هشت هزار نفر آغاز به کار کرده بود، اما در حال حاضر ۹۰۰ کارگر و کارمند دارد.

شرکت هپکو در جریان خصوصی‌سازی در دولت نخست محمود احمدی‌نژاد به به شرکت واگن‌سازی کوثر واگذار و در کمتر از ۱۰ سال به شرکتی با بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی تبدیل شد. سپس در سال‌های نخست دولت حسن روحانی با تغییر مدیران سازمان خصوصی‌سازی مالکیت هپکو از این شرکت به شرکت هیدرواطلس سپرده شد که در نهایت این شرکت نیز از مالکیت آن در دی ماه ۹۶ انصراف داد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.