ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مطهری خطاب به یزدی: مردم باید برای ملاقات این و آن از شما اجازه بگیرند؟

مطهری در پاسخ به انتقاد یزدی از شبیری زنجانی نوشت که «مقام و احترام یک مرجع تقلید در سایه احترام به نظام اسلامی حاکم نیست» و از استقلال روحانیت و مراجع دفاع کرد.

علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس ایران با انتشار نامه‌ای سرگشاده به انتقاد محمد یزدی، روحانی محافظه‌کار از موسی شبیری زنجانی، از مراجع تقلید واکنش نشان داد. یزدی شنبه پنجم آبان در نامه‌ای به شبیری زنجانی از او به خاطر ملاقات با محمد خاتمی، رئیس‌جمهور دوران اصلاحات به تندی انتقاد کرده بود.

یکی از تصاویری که خشم محمد یزدی را برانگیخته

مطهری در این نامه که یکشنبه ششم آبان در خبرگزاری‌های رسمی ایران منتشر شد، نوشت:

«فرضاً بپذیریم جناب آقای خاتمی و همفکرانشان افرادی مسئله‌دار هستند که برای نظام جمهوری اسلامی و مقام رهبری احترامی قائل نیستند، قباحت ملاقات یک مرجع تقلید با آنها را از کجا درآورده‌اید؟ اگر مسئله‌دار هستند آیا نباید مسئله آنها حل شود؟ مراجع تقلید به مثابه چتری بر سر همه مردم و گروه‌ها هستند نه عناصری حزبی و جناحی. ثالثاً ناراحتی و تعجب اکثر مقلدین و حوزویان از این ملاقات را از کجا به دست آوردید؟»

یزدی در نامه خود نوشته بود که انتشار تصاویر دیدار شبیری زنجانی با «برخی افراد مسئله‌دار که برای نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری احترامی قائل نیستند» حوزویان را ناراحت کرده است و به انتقاد از این مرجع تقلید شیعیان چنین ادامه داده بود:

«چگونه می‌شود حضرتعالی که فرصتی برای ملاقات با هیأت رئیسه مجمع عمومی اساتید را ندارید، فرصت می‌کنید در منزل آقای در تهران حاضر شوید؟»

او به شبیری هشدار داده بود که «مقام و احترام شما در سایه احترام به نظام اسلامی حاکم و رهبری» است و از شبیری خواسته بود «این گونه مسائل دیگر تکرار نگردد».

مطهری در پاسخ به این انتقادها در نامه‌اش به یزدی نوشت که «مقام و احترام یک مرجع تقلید در سایه احترام به نظام اسلامی حاکم نیست» و آن را وابسته به «دفاع از حقوق مردم» و «انتقاد از کارهای نادرست» نظام همزمان با تأیید کارهای درست آن دانست. او همچنین به دفاع از استقلال روحانیت و حوزه علمیه پرداخت.

مطهری در پایان نامه‌اش نیز درباره هشدار یزدی ــ «این‌گونه مسائل تکرار نگردد» ــ نوشت:

«اولاً خود شما با این جمله تهدیدآمیز شأن مرجعیت را رعایت کرده‌اید یا نه؟ ثانیاً چه کسی گفته ملاقات یک مرجع تقلید با افراد سابقه‌دار در انقلاب که احیاناً انتقاداتی نیز دارند خلاف شؤون مرجعیت است. آیا شؤون مرجعیت را جناب‌عالی بهتر از خود مراجع تشخیص می‌دهید؟ مگر مردم باید با اجازه شما به ملاقات این و آن بروند؟! ثالثاً این جمله را که به این مرجع عالیقدر دستور می‌دهید "این گونه مسائل دیگر تکرار نگردد" از چه موضعی می‌فرمایید... در مجموع، نامه شما موجب وهن روحانیت و حوزه علمیه شد. امیدوارم به نحوی جبران بفرمایید.»

محمد یزدی از جمله محافظه‌کاران تندرویی بود که در انتخابات حوزه تهران مجلس خبرگان پنجم، در پی کارزار رأی‌ندادن به محافظه‌کاران در کنار محمدتقی مصباح یزدی،‌ یک آیت‌الله تندرو دیگر از این مجلس بیرون ماند. او پیش از آن ریاست مجلس خبرگان را برعهده داشت.

مطهری پیش از این نیز نامه‌های انتقادی شدیداللحنی علیه یزدی نوشته بود. او مهر ۱۳۹۵ در نامه دیگری اندیشه‌های یزدی را «یادآور قرون وسطی» خواند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ahmad

    مردم پشیزی برای آخوند و فقیه و مجتهد و سایر عمله های حوزه اهمیت قائل نیستن فقط با پول مفت که اینا دارن خودنمایی میکنن

  • صدیق

    آقای مطهری! با این جوابیه دقیقاً چه چیزی را ماله کشی می‌کنید؟ یزدی دقیقاً همان چیزی است که می‌گوید و حوزه علمیه هم مگر استاد بهتری جز یزدی به خود می‌شناسد؟ شما عملاً چه چیز و چه کسی را تطهیر می‌کنید؟ اگر تابحال درون و شالوده این آقایان را نشناخته‌اید، که با تأسف باید گفت بسیار انسان ساده‌ای هستید! و اگر شناخته‌اید و همواره با آن راه آمده‌اید، که قطعاً شما هم شریک جرمید. جالب است بدانید که مردم سالهاست که این جماعت زور گو و بی منطق و طرفدار ترور را شناخته‌اند و راهشان را از آنها جدا کرده‌اند. ضمناً با این نامه‌ها دیگر سر مردم کلاه نگذارید. هیچ یک از این آیت‌الله‌ها به اندازه خاتمی به دوام و بقاء این نظام کمک نکرده‌اند. با این نامه‌ها دیگر کلاه گشاد خرداد 76 سر مردم نخواهد رفت. بهتر است که به فکر شخص دیگری باشید. بگردید ببینید می توانید کشتی گیری، فوتبالیستی یا یک سلبریتی مانند آن تازه محجبه شده‌ها و توبه‌کارها را علم کنید برای انتخابات آینده. البته اگر نظامتان آن روز را ببیند باید گفت بدا بحال ما ایرانیان و ایران!