ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازگشایی موزه ملی دمشق

پیام حکومت اسد روشن است: با بیرون راندن شورشیان مسلح از غوطه شرقی، نه تنها امنیت به پایتخت سوریه بازگشته، بلکه اسد حاکمیت خود را تثبیت شده می‌داند.

۷ سال بعد از جنگ داخلی سوریه و پس از آنکه دولت اسد حومه دمشق را از شورشیان مسلح پس گرفت، موزه ملی دمشق با نمایش برخی از آثار باستانی بازگشایی شد. پیام حکومت اسد روشن است: با بیرون راندن شورشیان مسلح از غوطه شرقی، نه تنها امنیت به پایتخت سوریه بازگشته، بلکه اسد حاکمیت خود را تثبیت شده می‌داند.

یکشنبه ۶ آبان/ ۲۸ اکتبر: عده‌ای از علاقمندان به میراث فرهنگی از موزه ملی دمشق بعد از ۷ سال جنگ دیدن می‌کنند

موزه ملی دمشق، مهم‌ترین موزه جمهوری عربی سوریه در برامکه در غرب دمشق واقع شده و تا پیش از آغاز جنگ داخلی سوریه مهم‌ترین آثار سوری کشف‌شده از قرن بیستم که شامل آثار سوریه قدیم، موزه باستان‌شناسی کلاسیک (آثار یونانی، رومانی، و بیزانسی)، موزه آثار باستانی عربی و اسلامی و موزه هنرهای معاصر می‌شود را در بر داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکشنبه ۶ آبان/ ۲۸ اکتبر، موزه ملی دمشق با نمایش ۵۰۰ اثر از آثار سوریه قدیم و دوران اسلامی بازگشایی شد. این آثار می‌بایست نمایگر تمدن‌هایی باشند که در گستره تاریخ بر سوریه حکومت کرده‌اند. احمد ادیب، معاون مدیر موزه ملی دمشق گفته است:

«ما فقط بخشی از آثاری از دوره‌های مختلف سوریه قدیم و چند اثر از دوران اسلامی را به نمایش گذاشته‌ایم.»

پیام حکومت اسد از بازگشایی موزه ملی دمشق روشن است: با بیرون راندن شورشیان مسلح از غوطه شرقی، نه تنها امنیت به پایتخت سوریه بازگشته، بلکه دولت اسد، حاکمیت خود بر سوریه را تثبیت شده می‌داند.

یکشنبه ۶ آبان/ ۲۸ اکتبر: عده‌ای از علاقمندان به میراث فرهنگی از موزه ملی دمشق بعد از ۷ سال جنگ دیدن می‌کنند

در آوریل سال جاری با عملیات گسترده ارتش سوریه، شورشیان مسلح در غوطه شرقی ناگزیر شدند این منطقه را ترک کنند و به شمال سوریه در استان ادلب بروند. ارتش اسد قصد داشت به آخرین مواضع شورشیان در ادلب نیز حمله کند، اما بر اساس توافق بین روسیه و ترکیه این عملیات متوقف شد. در شمال شرقی سوریه هم ایالات متحده آمریکا از کردهای سوریه حمایت می‌کند. حاکمیت اسد بر این مناطق نیز هنوز تضمین نشده.

در سال ۲۰۱۱ با آغاز جنگ داخلی سوریه، حکومت اسد آثار موزه‌های سراسر سوریه را تخلیه و به انبارهای امنی منتقل کرد. موزه حلب در خط مقدم درگیری‌ها بین ارتش سوریه و شورشیان مسلح قرار داشت و مجسمه‌ها هم بزرگ‌تر از آن بودند که بتوان آن‌ها را جابجا کرد. بخشی از این آثار آسیب دیده یا غارت شده‌اند. آثار موزه دیرالزور هم به دمشق منتقل شده است.

اداره آثار باستانی و موزه‌های سوریه در طول جنگ داخلی سوریه در موزه ملی دمشق مستقر شده بود. بخشی از ساختمان موزه در اثر اصابت ترکش خمپاره‌ها آسیب دیده است.

با تخلیه غوطه شرقی از شورشیان مسلح، بخشی از آثار موزه ملی از جمله مجسمه شیر اللات که در پالمیرا آسیب دیده و کارشناسان یونسکو آن را در دمشق مرمت کرده بودند به نمایش گذاشته شد.

اولین‌بار باستان‌شناسان لهستانی در سال ۱۹۷۷ و در معبد اللات، مجسمه اللات را که ۳۴۵ سانتی‌متر ارتفاع و ۱۵ تن وزن دارد کشف کردند. قرار است این اثر در آینده به پالمیرا بازگردانده شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.