ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقاومت سه مشتری عمده نفت ایران در برابر تحریم‌های آمریکا

دولت ترامپ معافیت برخی از متحدانش از تحریم نفتی ایران را بررسی می‌کند با این امید که تا اواسط ۲۰۱۹ قیمت نفت در بازارهای جهانی به ثبات برسد.

فقط چند روز به تحریم نفتی ایران باقی مانده. خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی که در اختیار دارد، گزارش داده که چین، ترکیه و هند در برابر تحریم نفت ایران مقاومت می‌کنند.

دولت ترامپ معافیت برخی از متحدانش از تحریم نفتی ایران را بررسی می‌کند با این امید که تا اواسط ۲۰۱۹ قیمت نفت در بازارهای جهانی به ثبات برسد.

بر اساس استراتژی دولت ترامپ، با تحریم نفتی ایران که از ۵ نوامبر/ ۱۴ آبان آغاز می‌شود، می‌بایست صادرات نفت ایران به صفر نزدیک شود. پیش‌بینی شده است که صادرات نفت ایران به ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش بیابد. هدف دولت ترامپ از اعمال تحریم نفتی ایران تحدید نفوذ جمهوری اسلامی در خاورمیانه و نظارت بر برنامه موشکی سپاه پاسداران است.

به گزارش خبرگزاری رویترز ترکیه، هند و چین، سه مشتری از پنج مشتری نفت خام ایران در جهان از خواسته واشنگتن مبنی بر توقف خرید نفت خام از ایران پیروی نمی‌کنند. این کشورها می‌گویند ذخایر نفت جهان به اندازه‌ای نیست که فقدان نفت ایران را جبران کند.

رویترز به نقل از منابعی که نام آن‌ها را اعلام نکرده گزارش داده که فشار کشورهای ترکیه، چین و هند، همراه با نگرانی از افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی به سبب تحریم نفتی ایران، دولت ترامپ را تحت فشار قرار داده و این احتمال را مطرح کرده که صادرات نفت ایران ادامه بیابد.

به گزارش رویترز تنش در این عرصه دولت ترامپ را به دو جبهه تقسیم کرده است: یکی به رهبری جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ که خواهان سخت‌ترین رویکرد ممکن در برابر جمهوری اسلامی‌ست و دیگری مقامات وزارت خارجه آمریکا که خواهان متعادل کردن تحریم نفتی ایران برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی‌اند و مایل نیستند متحدان آمریکا از افزایش قیمت نفت خام متضرر شوند.

قیمت نفت خام در بازرهای جهانی در اکتبر ۲۰۱۸ به ۸۵ دلار به ازای هر بشکه رسید که بالاترین قیمت نفت خام در پاییز بود. رویترز به نقل از منابع‌اش در کاخ سفید گزارش داده که دولت ترامپ در حال بررسی معافیت برخی مشتریان ایران از تحریم نفتی جمهوری اسلامی است با این امید که تا سال آینده عربستان سعودی و روسیه بتوانند کاهش صدور نفت ایران در بازارهای جهانی را جبران کنند.

قرار است درآمدهای حاصل از فروش نفت ایران به کشورهایی که شامل معافیت از تحریم‌ها می‌شوند به کمک‌های انسانی اختصاص یابند. اما ساز و کاری که برای این کمک‌ها در نظر گرفته شده، بسیار پیچیده‌تر از دوران ریاست جمهوری اوباما، قبل از توافق هسته‌ای با ایران خواهد بود.

یک منبع آگاه به رویترز گفته است وزارت خارجه آمریکا انتظار دارد که بتواند از اواسط سال ۲۰۱۹ تحریم نفتی شدیدتری علیه ایران اعمال کند، بدون آنکه تعادل قیمت نفت در بازار را به خطر بیندازد.

وزارت خارجه آمریکا درباره این موضوع سکوت کرده، اما دوات ترامپ تأیید کرده که واشنگتن در حال بررسی معافیت برخی کشورها از تحریم نفتی ایران است. استیو منوچین، وزیر خرانه‌داری آمریکا اعلام کرده که مشتریان نفتی ایران می‌بایست در وهله نخست ۲۰ درصد از واردات نفت خام خود از جمهوری اسلامی را کاهش دهند.

ژاپن و کره جنوبی با تمکین از خواست آمریکا واردات نفت از ایران را متوقف کرده‌اند. وزارت خارجه آمریکا تأیید کرده که در سفر برایان هوک (رئیس گروه اقدام ایران) به هند در اواسط اکتبر، مقامات دولت هند به هیأت آمریکایی گفته‌اند که تا دست‌کم اواسط مارس سال آینده، به دلیل افزایش قیمت حامل‌های انرژی و سقوط ارزش روپیه، توقف واردات نفت از ایران عملاً امکان‌پذیر نیست.

قرار است هند شامل معافیت از تحریم نفتی ایران به حد مشخصی شود. هند در روز ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد می‌کند.

ترکیه هم که واردات نفت خام از ایران را به میزان ۵۰ درصد کاهش داده، در حال مذاکره با دولت ترامپ است. یک منبع آگاه به رویترز گفته ممکن است مذاکرات مقامات ترکیه با دولت ترامپ درباره معافیت از تحریم نفتی ایران سه ماه به درازا بکشد.

رویترز هفته گذشته گزارش داده بود که گروه سین‌اوپک و شرکت ملی نفت چین که بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های دولتی را در اختیار دارند، به دلیل نگرانی در مورد زیر پا گذاشتن تحریم‌های جدید آمریکا، برای خرید نفت ایران در ماه نوامبر اقدامی نکرده‌اند. با این‌حال انتظار می‌رود که دولت ترامپ چین را هم شامل معافیت از تحریم نفتی ایران کند.

ایران سومین تولیدکننده نفت در اوپک به شمار می‌رود و چین بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران است. پیش‌تر اعلام شده بود که چین قصد اجرای تحریم‌های آمریکا را ندارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.