ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک گسست تاریخی: دهشت فاشیسم در برزیل

یک رژیم فاشیستی در برزیل به شکلی دموکراتیک و با رأی اکثریت به قدرت رسیده است. آنها که این مسأله را جدی نمی‌گیرند، وارثان پندار همان‌هایی هستند که در دهه ۱۹۳۰ فکر می‌کردند نازی‌ها هرگز در عمل برنامه‌ خود را اجرا نخواهند کرد.

در برزیل، این حکومت فاشیسم است که حالا مستقر شده است. با رأی، و از طریق یک دموکراسی منحرف، پس از کودتای نهادی علیه دیلما روسف در سال ۲۰۱۶.
توجه کنید: یکشنبه ۲۸ اکتبر، یک نامزد فاشیست، با رأی قاطع اکثریت به قدرت رسید: ژایر بالسونارو که خشونتی باورنکردنی‌‌ در کلمات و وعده‌ها و همین طور نزد هوادارانش دارد.

تصویری از بولسونارو که در انتخابات ریاست‌جمهوری شکست خورد
ژایر بالسونارو، افسر پیشین ارتش، عضو پیشین مجلس نمایندگان برزیل از ریو دوژانیرو و عضو حزب «سوسیال لیبرال» برزیل در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد

نشانه یک دوران قهوه‌ای: در محوطه یکی از دانشگاه‌های برزیلی پرچمی نصب شده بود با شعار «اسلحه کمتر، کتاب بیشتر»؛ حکم داده شده که این پرچم غیرقانونی است.

ژایر بالسونارو همچنین اعلام کرده که هنرمندان به هیچ دردی نمی‌خورند و او آنها را با نظامیان جایگزین خواهد کرد. شکار روشنفکران از پیش شروع شده است.

بالسونارو همین چند روز پیش مخالفانش را به شکل ترسناکی تهدید کرد. «یا به تبعید می‌روید یا به زندان»، او چنین گفت و اضافه کرد، «همه این اوباش سرخ را از برزیل جارو خواهیم کرد»؛ در کلام او حتی اشاره‌ای به «تیرباران» کردن آنها وجود داشت؛ آقایی که امروز رئیس‌ جمهور است، اعلام کرد «پاکسازی‌ای بکنیم که تاریخ این کشور هرگز به خودش ندیده است.» او تصریح کرده که «جنبش دهقانان بدون زمین» و «جنبش کارگران بدون سقف» را در زمره گروه‌های تروریستی قرار خواهد داد. او تهدید کرده رقیبش فرناندو حداد را به «زندان» خواهد فرستاد «تا آنجا کنار لولا داسیلو [رئیس‌ جمهور سابق برزیل] بپوسد.»

گفتار بالسونارو چه طور گفتاری است؟ گفتار ناسیونالیسم افراطی، توتالیتر انتقام‌جو و مطلقاً ضد-دموکراتیک.

پیش‌تر در سال ۱۹۹۹، بالسونارو، که آن زمان سروان ارتش بود، پیش‌بینی کرده بود که آینده برزیل از مسیر یک جنگ داخلی گذشته و در این جنگ ۳۰ هزار نفر نابود خواهند شد که نفر اول آنها فرناندو هنریک کاردوسو، رئیس‌ جمهور سوسیال-لیبرال آن دوران برزیل خواهد بود. ۳۰ هزار نفر عدد نمادینی است: رقم رسمی قربانیان دیکتاتوری نظامی در آرژانتین.

بله، کارفرمایان برزیلی نامزد ایده‌آل خود را پیدا کرده‌اند: ژایر بالسونارو، کسی که او را یک قهرمان می‌دانند. از امروز او رئیس جمهور برزیل است.

کارفرمایان برزیل با آگاهی کامل و تمام قد او را انتخاب کرده‌اند. حتی از پشتیبانی مالی از تهیه اخبار کاذب (fake-news) در رسانه‌های اجتماعی ابایی نداشته‌‌اند. چرا؟ چون بالسونارو به کارفرمایان وعده لغو و تعلیق تمام محدودیت‌ها و مقرارت (از اجتماعی تا محیط زیستی) را داده است. این وعده بالسونارو است: تا مغز استخوان خصوصی‌سازی خواهیم کرد. یکی از حامیان مالی اصلی او پائولو گوئدس، اقتصاددان نئولیبرال است و او از این حامیان مالی زیاد دارد، به ویژه که در برزیل قانونی مبنی بر محدودیت دریافت کمک مالی برای احزاب سیاسی وجود ندارد.

کارفرمایان برزیلی انتخاب خودشان را کرده‌اند. از دوشنبه ۲۹ اکتبر شاخص بورس برزیل منفجر خواهد شد. و چرا کسی همچون آبیلیو دینیز از بالسونارو حمایت نکند؟ دینیز، یکی از غول‌های اقتصاد برزیل است، صاحب سابق یک سوپرمارکت زنجیره‌ای در برزیل که در سال ۲۰۱۲ گروه فرانسوی کازینو آن را خرید. دینیز یکی از ۷۰۰ ثروتمندترین افراد جهان به نقل از مجله فوربس است. از سال ۲۰۱۶، او یکی از سهام‌داران اصلی فروشگاه‌های زنجیره‌ای کرفور (Carrefour) فرانسه است و حالا کرفور از طریق این مرد حامی فاشیسم برزیل خواهد بود.

موضع زمین‌داران بزرگ برزیل نیز روشن است: بالسونارو وعده داده قانونی برای معافیت و مصونیت آنها در برابر دهقانان کوچک و بدون زمین تصویب کند، قانونی علیه سرخ‌پوست‌های برزیل. او ذخایر طبیعی این کشور را همچون قیود محیط زیستی به بازی گرفته است. او در نظر دارد بگذارد لابی چوب، بدون ‌دردسر به فعالیت‌هایش ادامه دهد. این برای آمازون یک فاجعه خواهد بود، فاجعه‌ای که می‌تواند به ناپدیدی و نابودی آن در کوتاه‌مدت منجر شود.

ارمغان رئیس ‌جمهور جدید برزیل برای همه کسانی که لباس نظامی به تن دارند، اجازه تیر، با مصونیت کامل، به سوی «اوباش» و «افراد مشکوک» است، به سمت «براندازانی» که او آنها را دشمن داخلی می‌داند؛ یعنی فعالان و هواداران حزب کارگران برزیل. بالسونارو هر کسی را که با او مخالف است «سرخ» و «کمونیست» می‌داند و راه‌حل او برای کمونیست‌ها هم مشخص است.

از حالا مسیر برای خشونت خیابانی و خشونت دولتی گشوده شده است. سرکوب‌ به طرزی بی‌سابقه افزایش خواهد یافت. و کشتار سیاسی به قاعده بدل خواهد شد. بگذارید یک چیز را روشن کنم: این نه یک گمانه‌زنی و یک پیش‌گویی بدبینانه بلکه واقعیت محض است.

این را فراموش نکنیم و معنا و پیامدهای آن را در نظر داشته باشیم: برای اولین بار در تاریخ در سرتاسر جهان، یک رژیم مطلق فاشیستی به شکلی دموکراتیک و با رأی اکثریت به قدرت رسیده است. پیامدهای بین‌المللی این اتفاق ویرانگر خواهد بود. آنها که این مسأله را جدی نمی‌گیرند، وارثان همان‌هایی هستند که در دهه ۱۹۳۰ فکر می‌کردند نازی‌ها هرگز در عمل برنامه‌ خود را اجرا نخواهند کرد. در برزیل، نبرد طبقاتی در جریان بوده و هست، اما امروز این فاشیسم است که بازی را برده... و اینک خشونت و دهشت در پیش‌ روست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جعفر

    یک بیان و شکل فلسفه چپ, چک های رفاه اجتماعی (سوشیال) است که ماهانه به دست آن سلطنت باختگان ساکن لندن می رسد, که به هزار و یک نام مستعار مزخرفات می نویسند, به جز نام "پالیزی."

  • محمد

    همتونم دارین تو دامن سیستم سرمایه داری زندگی میکنید و شعار مبارزه با امپریالیسم میدین . جامعه آرمانی چپها مثل جامعه آرمانی مسلمین فقط یک توهمه و هرگز تشکیل نشده و نخواهد شد. خروجی فلسفه چپ میشه کوبا یا ونزوئلا !

  • علی

    لطف کنید تا زمانی در یک کشور نیستید و شخص رو نمی شناسید شکر زیادی نخورید، ایشون هنوز به قدرت نرسیده و تا کنون فقط چهار وزیرش رو انتخاب کرده که هر چهار تا از نخبگان و مورد اعتماد مردم هستند، پس لطفا کمتر شکر بخورید، ایشون شخص بسیار قوی و فهیم و دموکراتی هست و مطمعنا جلوی آخوندها در افتاده برای همین شما ایشون رو فاشیست خوندید، شکر خوار

  • جعفر

    نخیر جناب, اینها "پیش فرض" نیست. اینها واقیعت هایی تاریخی و جهانی است که سلطنت باختگان همیشه فراموش می کنند. برای تازه کردن ذهن شما, محترمانه, مروری کنیم بر این حقایق و واقیعت های تاریخی, جهانی. - رژیم کودتا در ایران, در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲, با همکاری ملایان بنیادگرا حکومت ملی و قانونی دکتر مصدق را سرنگون کرد. بوسهء شاه بر گونه های آیت الله کاشانی پاداشی بود برای خوش خدمتی بنیاد گرایان دینی در حفظ حکومت فاشیستی/سلطنتی. - انهدام و تخریب "حظیرةالقدس" (بهشت)، ساختمان مرکز اداری بهائیان در تهران به دست ارتش شاهنشاهی ایران، با نظارت سپهبد نادر باتمانقلیچ در ۱۳۳۲ پاداش رژیم کودتا بود به بنیاد گرایان دینی. - ایجاد "انجمن حجتیه" توسط ساواک در دههء ۴۰ خورشیدی نمونه ی دیگری است از همکاری فاشیزم سلطنتی با بنیاد گرایان دینی. - پر و بال دادن به جریانات مافوق ارتجاعی مذهبی مانند "مکتب اسلام", "حسنیهء ارشاد" و ترویج و توسعهء انواع و اقسام مهدیه و حسنیه و تکیه, در حالی که هر گونه حرکت ناسیونالیست یا چپ شدیدا سرکوب میشد, نمونهء دیگری است از همکاری "عاری از مهر" و بنیاد گرایان دینی. - استخدام آیت الله بهشتی و باهنر توسط وزارت آموزش و پرورش شاه و ویراستاری کتب درسی توسط این دو آخوند افراطی, فوق العاده مرتجع نمونه دیگری است از همکاری رژیم کودتا و بنیاد گرایان دینی. اشرف پهلوی و ژنرال اویسی در حملهء صدام به ایران, با عراق همکاری نزیک داشتند. سیستم سرمایه داری تا به حال دو جنگ جهانی به بشریت "تقدیم" کرده است و سیاستهای دولت ترامپ و جنگ بی دلیل اقتصادیش زمینه ساز جنگ سوم جهانی است. منطق شیوهء تولید سرمایه داری و توجه و تمرکز بر سود آوری کوتاه مدت, به قیمت از بین رفتن هر چیز دیگر, فاجعه جهانی نابودی محیط زیست را ایجاد کرده است.

  • محمد

    این پیش فرضها رو از کجا میسازید؟ کی گفته حکومتهای چپ ، ناجی اختصاصی محیط زیست هستند؟ و حکومتهای راستگرا دشمن محیط زیست و زنان و دگرباشان هستند ؟ چپها با همکاری بنیادگرایان دینی مسوول تمام فجایع بشری عصر حاضر هستند. باج‌دادن به دیکتاتورها تنها هنر حاکمان چپگراست . چپ مسوول ظهور کره شمالی و جمهوری اسلامی و بشاراسد و صدام حسین و مفتخورهای فلسطین بوده که پا به پای صدام علیه ایران جنگیدند . به امید افتادن نقاب چپها برای کل بشریت

  • جعفر

    جهان فعلا فقط ۲۰ سال دیگر دارد تا از نابودی غیر قابل برگشت محیط زیست در سطح کل کرهء زمین جلوگیری کند, و سیاست های امثال ترامپ یا بالسونارو در انکار ابلهانهء تغییرات اقلیمی و تشدید بحران زیست محیطی (با استفاده بیشتر از سوخت فسیلی) تمامی تمدن بشری را در معرض خطر قرار می دهد. بقای بشریت چپ و راست نمی شناسد. حالا شما هی تمام مسائل قرن بیست و یکم را تقلیل بدهید به اختلافات چپ و راست. شمایی که آنقدر از چپ نگران هستید چرا هیچ اشاره ای نمیکنید به این واقیعت که تمامی آزادی های مدنی و حقوق اجتماعی که در جوامع غربی به عنوان هنجار و اصول شناخته می شود و رسمیت دارد, همگی دست آوردهای مبارزات و از جان گذشتگی های جنبشهای چپ و کارگری (سوسیال دموکراتها, آنارشیستها, کمونیست ها, سوسیالیست ها,..) بوده و می باشد. جالب است که سلطنت باختگان چقدر از سیستم رفاه اجتماعی در انگلستان و آمریکا استفاده می کنند, اما یادشان می رود که چنین مزایای اجتماعی را چه کسانی و به چه قیمتها و هزینه هایی ایجاد کرده اند. جمهوری جهنمی اسلامی هم فقط و فقط به خاطر سیاستهای ضد-ملی و ضد-چپ سلطنت بود که در ایران پرورش داده شد. اگر شباهتی نیز در میان باشد این شباهت های ظل الله و روح الله و همانندی سیستمهای استبدادی شاه و شیخ است که کشور ما را به اینجا کشیده است.

  • محمد

    جهان اگه راستها رو قبول نکنه ، مجبوره چپها رو سر کار بیاره و کشوری مثل کوبا یا ونزوئلا تحوزل بگیره . از شباهت شما چپها با حکومتهای اسلامی نظیر ایران خیلی چیزها دستگیر آدم میشه . دوره فریبکاری با شعارهاز محیط زیست و حقوق زن و مهاجر و دگرباش به انتها رسیده.

  • جعفر

    جناب محمد تمام صحبت شما در مورد داسیلوا درست. آیا این دلیل است که جهان یک شخص فاشیست که کمر به نابودی محیط زیست بسته, را قبول و تایید کند. آیا این نوعی از چاله به چاه افتادن نیست؟ دیلما روسف و داسیلوا فاسد بودند, شما یک نماینده در مجلس برزیل را نام ببرید که فاسد نیست و یک پرونده در دادگاه ندارد. آیا روی کار آمدن فاشیستها فساد از از بین می برد تا تقویت و بیشتر می کند. در مورد "موفقیت"های ترامپ هم مثل اینکه از یاد رفته که این "موفقیت"ها دقیقا چه بود؟ -تقویت نژاد پرستی و جنبش های فاشیستی -حمله به حقوق زنان و مهاجرین و کارگران -از بین بردن محیط زیست -راه اندازی یک جنگ بی دلیل تجاری/اقتصادی که بسیار امکان وقوع یک جنگ جهانی دیگر را بیشتر می کند. اگر اینها "موفقیت" است که دیگه....

  • محمد

    آقای ناصر عزیز شعارهای قشنگ چپها در دفاع از حقوق زنان و اقلیتها و مهاجران و محیط زیست رو شنیده ام . ولی در عمل فساد مالی و همکاری با دیکتاتورها و جنایتکاران جایی برای دفاع نمیذاره . چپ مورد ستایش شما در برزیل آقای داسیلوا رفیق شفیق محمود احمدی نژاد بود که الان هم بخاطر فساد مالی محکوم است.با نقاب محیط زیست و حمایت از دگرباش راحتتر دزدی میکنند.

  • جعفر

    جناب محمد آقا جان نابودی محیط زیست در برزیل چه ربطی به چپ و راست دارد؟ جنگل آمازون مانند دستگاه کولر برای تمامی کرهء زمین, مثل یک تهویهء مطبوع کل اکو-سیستم بشریت, کار می کند. برای سالها و دهه ها جنگل آمازون به خاطر سود های کوتاه مدت داشت کاملا نابود می شد و از بین می رفت. تنها در عرض یکی دو دههء اخیر بود که قانون هایی برای حفظ محیط زیستِ آمازون در پارلمان برزیل تصویب شد. این زیست محیطیِ آمازون همین حالاش هم در موقعیتی شکننده و رو به زوال قرار دارد. کوچکترین تعرض دوباره به این اکو-سیستم عواقب جبران ناپذیری برای کل محیط زیست در جهان خواهد داشت. این مردک آنچنانی که "انتخاب" شد, یکی از قول هاش هم شروع دوبارهء تخریب صنعتی آمازون و اساسا محیط زیست در برزیل است. پیش بینی شما در مورد آیندهء سیاسی برزیل نیز نیز کاملا نادرست و نسنجیده است, چرا که اتفاقا این پیروزی اتخاباتی اخیر فاشیستها منجر به ایجاد و ظهور جنبش نوینی در برزیل شده است, که با پرهیز از اشتباهات پ.ت. (حزب کارگران), بمثابهء سدی استوار و سنگری تسخیر ناپذیر در مقابل حکومت مقاومت و حرکت های اعتراضی در برزیل را رهبری خواهد کرد. As Bolsonaro Threatens to Criminalize Protests, a New Resistance Movement Is Emerging in Brazil Brazil is continuing to reel from the election of far-right leader and President-elect Jair Bolsonaro, the former Army captain who won 55 percent of the vote Sunday, easily defeating Fernando Haddad of the leftist Workers’ Party. As Bolsonaro prepares to take office in January, many fear Brazil’s young democracy is now at risk. Bolsonaro, who has often praised Brazil’s former military dictatorship that ended just 33 years ago, has promised to appoint many military officers to his Cabinet. We speak with Bruno Torturra, founder and editor of Studio Fluxo, an independent media outlet based in São Paulo, and James Green, professor of Brazilian history and culture at Brown University, about how the election will affect social movements, the environment and democracy across Latin America. Democracy Now در ضمن لطفآ توضیح دهید که شما چگونه حمله به کنیسای یهودیان, کشتار یازده انسان بیگناه و نشانه های ظهور فاشیزم در آمریکا را یک "موفقیت" به حساب می آورید؟!

  • محمد

    مثل ترامپ موفق میشه و آرای چپهای برزیل در آینده باز هم ریزش خواهد داشت .

  • ناصر

    یکبار دیگر ثابت شد همیشه حق با اکثریتی که رای میدهد نیست زیرا آگاهی کامل به آنچه که در پس پرده سیاست میگذرد نداشته وقربانی باندها ومنافع جناحی میگردد همانگونه که ما در سال پنجاه وهفت تجربه کردیم وچهل سال تاوان ان همه پرسی را میدهیم . در دنیای امروز تا زمانی که توده مردم به آگاهی جمعی نرسند دموکراسی یک فریب بزرگ بیش نیست.