ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دانمارک سفیرش را از تهران فراخواند

فردی بازداشت شده با عکس‌هایی از محل اقامت اعضای «جنبش الاحواز» و متهم شده به طراحی یک حمله در خاک دانمارک. پیامدش: یک بحران دیپلماتیک دیگر.

رئیس سرویس امنیتی دانمارک در یک نشست خبری که از تلویزیون پخش شد اعلام کرد که پلیس این کشور در عملیاتی وسیع که تابستان گذشته در شرق دانمارک انجام گرفت، موفق شد حمله یکی از عوامل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در خاک این کشور را خنثی کند. این خبر پرپیامد بود: وزارت خارجه دانمارک، ابتدا سفیر جمهوری اسلامی را احضار کرد و سپس سفیر دانمارک در تهران را فراخواند. وزارت خارجه ایران طرح ادعای دانمارک را «مغرضانه» دانسته است.

آندرس ساموئلسن، وزیر خارجه دانمارک

طراحی یک حمله، طرح یک اتهام

فین بورخ آندرسون، رئیس سرویس امنیتی دانمارک سه‌شنبه ۸ آبان/ ۳۰ اکتبر در یک نشست خبری که از تلویزیون دانمارک پخش می‌شد گفت پلیس دانمارک ۲۸ سپتامبر سال جاری در پی سرقت یک خودرو با پلاک سوئد، به مدت کوتاهی مرز بین دانمارک، سوئد و آلمان را مسدود کرد اما به زودی متوجه شد که مسأله فقط سرقت خودرو نیست.

به گفته بورخ آندرسون پلیس دانمارک ۲۱ اکتبر در همکاری با سرویس‌های امنیتی سوئد و نروژ فردی ایرانی‌تبار با تابعیت نروژ را به ظن همکاری با وزارت اطلاعات را بازداشت کرد. مظنون هرگونه همکاری با سرویس‌های امنیتی ایران را تکذیب کرده است.

از فرد بازداشت شده عکس‌هایی از محل اقامت اعضای «جنبش الاحواز» در دانمارک کشف شده.

الاحواز ابتدا مسئولیت حمله تروریستی شنبه ۳۱ شهریور به رژه نظامیان در اهواز را به عهده گرفت. اما بعد از آنکه گروه دولت اسلامی (داعش) با انتشار ویدیویی از سه تن از مهاجمان، مسئولیت این حمله را به عهده گرفت، الاحواز با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت حمله را پس گرفت.

حمله شنبه ۳۱ شهریور به رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز بعد از حمله همزمان ۱۷ خرداد داعش به مجلس شورای اسلامی و مقبره بنیانگذار جمهوری اسلامی یکی از مرگبارترین حملات تروریستی در سال‌های اخیر بوده است. در این حمله ۲۶ نفر کشته و ۶۱ نفر مجروح شدند.

بعد از این حمله، وزارت خارجه جمهوری اسلامی، سفیر دانمارک را برای پاسخگویی در برابر اینکه به چه دلیل اعضای این گروه را در خاک خود پذیرفته است احضار کرد.

آندرس سامولسن، وزیر خارجه دانمارک سه‌شنبه ۸ آبان/ ۳۰ اکتبر اعلام کرده اینکه ایران حمله‌ای را در خاک دانمارک طراحی کند «کاملاً غیر قابل قبول است».

بورخ آندرسون، رئیس سرویس امنیتی دانمارک در نشست خبری تلویزیون این کشور گفت که نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی در اروپا فعال‌اند و به عنوان مثال از عملیات بمب‌گذاری در گردهمایی سالیانه مجاهدین خلق یاد کرد.

پیامدهای دیپلماتیک

ابتدا نخست‌وزیر دانمارک با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد که اقداماتی بیشتر علیه ایران را در اتحادیه اروپا مطرح می‌کند. لارس لوک راسموسن نوشت: «غیرقابل قبول است که ایران یا سایر کشورهای خارجی برنامه داشته باشند تا در خاک دانمارک دست به ترور بزنند.»

سپس وزارت خارجه دانمارک با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مرتضی مرادیان، سفیر ایران در دانمارک برای پاسخگویی به دفتر سیاسی این وزارتخانه احضار شده است.ساعتی بعد آندرس ساموئلسن، وزیر خارجه دانمارک در یک نشست خبری گفت که کشورش در واکنش به اقدام جمهوری اسلامی در طراحی یک حمله، تلاش می‌کند اتحادیه اروپا را به اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران وادار کند. او اعلام کرد که سفیر دانمارک را برای رایزنی از تهران فراخوانده است.

مایک پمپئو با انتشار پیامی در توئیتر خواهان مقابله اتحادیه اروپا با تهدیدات جمهوری اسلامی شد: وزیر خارجه آمریکا نوشت:

«نزدیک به ۴۰ سال است که اروپا هدف حملات تروریستی مورد حمایت ایران بوده است. ما از متحدان و شرکای خود می‌خواهیم تا به منظور صلح و امنیت، با دامنه وسیع تهدیدات ایران مقابله کنند.»

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران طراحی عملیات نافرجام در خاک دانمارک را تکذیب کرده و طرح این موضوع را «مغرضانه» خوانده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران ادعا کرده که «دشمنان شناخته شده روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا» در «شرایط خاص و خطیر کنونی» با طرح چنین ادعاهایی در پی دسیسه‌چینی‌اند.

بیش از سه ماه پیش چند ایرانی از جمله یک دیپلمات به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس بازداشت شدند. امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه سه هفته قبل گفته بود مشخص نیست آیا مقام‌های عالی‌رتبه حکومتی دستور این عملیات را صادر کرده‌اند.

وزارت خارجه فرانسه دارایی‌های متعلق به بخش امنیت داخلی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و دو ایرانی‌تبار را مسدود کرده. پلیس فرانسه نیز در یک عملیات «پیش‌گیری از تروریسم» در منطقه گراند سنت، واقع در شمال این کشور یک مرکز اسلامی به نام «مرکز زهرا» و خانه‌های مسئولان آن را در ارتباط با این پرونده مورد بازرسی قرار داده است.

وزارت خارجه ایران در آن زمان هم تلاش وزارت اطلاعات برای بمب‌گذاری در گردهمایی پاریس را تکذیب کرده و گفته بود که دشمنان برجام سعی دارند روابط بین ایران و اروپا را با طرح چنین ادعاهایی مخدوش کنند.

پانویس:

این خبر با اطلاعات تازه به روز شد و تیتر آن هم تغییر کرد

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Hasani

    - مکرون: معلوم نیست در ایران چه کسی طراح توطئه بمب‌گذاری در پاریس بوده!! جواب ازحکومت تهران : کی بود ؟ کی بود؟ من نبودم !؟ - «فرانسه یک دیپلمات ایرانی را اخراج کرده است» جواب از حکومت تهران : دپیلمات ؟! ما مگر تروریست بوده؟!

  • sattar beheshti

    مایک پمپئو روز سه شنبه ۸ آبان در پیامی توئیتری نوشت: «ما به دولت دانمارک به خاطر دستگیری یک آدم کش رژیم ایران تبریک می‌گوئیم.» او اضافه کرد: «اروپا برای نزدیک به ۴۰ سال هدف حمله های تروریستی با حمایت ایران بوده است. ما از متحدان و شرکای خود خواستار مقابله کامل با طیف گسترده تهدیدهای ایران علیه صلح و امنیت هستیم.»