ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: مردم از آمریکا عصبانی هستند نه از نظام خودشان

روحانی می‌گوید آمریکا قدم به قدم در حال عقب‌نشینی است؛ نه می‌تواند نفت ایران را قطع کند و نه می‌تواند جریان آن را به حدی که می‌خواهد برساند. او می‌گوید سختی‌هایی در پیش است.

حسن روحانی در جلسه هیئت دولت اطمینان داد که آمریکا در اقدامات خود علیه ایران موفق نخواهد شد. او گفت آمریکا می‌خواهد مردم ایران را «عصبانی» کند اما مردم از آمریکا عصبانی هستند و نه از دولت و نظام حاکم بر ایران.

حسن روحانی، رئیس ‌جمهوری اسلامی ایران

حسن روحانی، رئیس ‌جمهوری اسلامی ایران، چهارشنبه ۹ آبان در جلسه هیئت دولت با بیان این‌که آمریکا هیچ‌کدام از اقدامات خود علیه ایران را نمی‌تواند انجام دهد و در «توطئه جدید» خود علیه ایران پیروز نخواهد شد، گفت: «شما نه می‌توانید نفت ایران را قطع کنید و نه می‌توانید به آن حدی که مورد نظرتان است برسانید؛ شما می‌خواهید مردم ایران را عصبانی کنید؛ البته ملت ایران از آمریکا و جنایت‌های آمریکا عصبانی هستند نه از دولت و نظام خودشان.»

روحانی افزود: «آن‌ها (آمریکایی‌ها) قدم به قدم در حال عقب‌نشینی هستند؛ اول گفتند صادرات نفت را به صفر می‌رسانیم؛ بعد گفتند که در نوامبر نمی‌شود که به صفر برسانیم، چند ماه بعد ممکن است و بعد کم کم گفتند نمی‌شود به صفر برسانیم و می‌خواهیم صادرات نفت را کم کنیم.»

بر اساس استراتژی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، با تحریم نفتی ایران که از ۱۳ آبان / ۴ نوامبر آغاز می‌شود، می‌بایست صادرات نفت ایران به صفر نزدیک شود. هدف دولت ترامپ از اعمال تحریم نفتی ایران تحدید نفوذ جمهوری اسلامی در خاورمیانه و نظارت بر برنامه موشکی سپاه پاسداران است. با این حال آمریکا در برخی موارد معافیت‌هایی را درباره واردات نفت از ایران برای بخشی از متحدان خود در نظر گرفته‌ است. آخرین بار کره جنوبی از آمریکا خواست در اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران با «حداکثر انعطاف ممکن» برای شرکت‌های کره جنوبی که با ایران طرف معامله‌اند معافیت‌هایی در نظر بگیرد. ترکیه، چین و هند نیز خواهان معافیت از تحریم نفتی ایران‌اند.

حسن روحانی در همین حال به سختی‌های پیش رو نیز اشاره کرد و گفت «ممکن است، در چند ماه گذشته مقداری بر مردم ما سخت گذشته باشد و در چند ماه آینده هم سخت بگذرد»، ‌اما دولت همه تلاش خود را برای کاهش مشکلات خواهد کرد و «با کمک مردم، تولیدکننده‌ها و صادرکننده‌ها و به کمک همه فعالان اقتصادی»، نخواهد گذاشت این روند ادامه پیدا کند.

به گفته روحانی «بسیاری از کشورهای بزرگ از جمله کشورهای بزرگ در آسیا، اروپا و در قاره‌های دیگر در پیام‌هایشان در همین روزهای اخیر، اعلام کردند که در کنار ایران خواهند ایستاد».

او طرف‌های تجاری ایران را خطاب قرار داد و گفت: «این فشار آمریکا، موقت است و روابط ما با شما، یک روابط دائمی است. آمریکایی‌ها چند روزی فریادی می‌کشند و داد و فریادی می‌کنند و خواهند رفت. آن‌ها نمی‌توانند برای منطقه و ملت‌های بزرگ در این زمینه تصمیم‌گیری کنند.»

حسن روحانی و اسحاق جهانگیری، معاون اول او در چند روز اخیر ادعا کرده‌اند که ذخایر پولی و ارزی ایران از هر زمان دیگری بیشتر است و تهران برای مقابله با تحریم‌ها آمادگی دارد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز گفته است که با عملیاتی‌شدن سازوکارهای مالی اتحادیه اروپا برای حفظ برجام در روزهای آینده، «بعید است با اعمال دور جدید تحریم‌های آمریکا اتفاق جدیدی بیفتد».

با نزدیک شدن دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران سه دیپلمات اروپایی در گفت‌وگو با رویترز گفته بودند که ساز و کار ویژه اروپا برای معاملات تجاری با ایران با آغاز این تحریم‌ها قانونی خواهند شد اما اجرای آن‌ها به آغاز سال آینده میلادی موکول می‌شود.

این «ساز و کار ویژه» برای تسهیل پرداخت‌های مربوط به صادرات و واردات ایران است. هدف این است که شرکت‌های اروپایی بتوانند بدون استفاده از کانال‌های عادی تراکنش‌های مالی بین‌المللی، با جمهوری اسلامی به داد و ستد بپردازند تا در معرض مجازات‌های اقتصادی آمریکا قرار نگیرند. «ساز و کار ویژه» بر پایه مبادله تهاتری (پایاپای) نفت در برابر کالا و خدمات و جایگزینی یورو با دلار در این معاملات قرار دارد.

مقام‌های ارشد دولت آمریکا پیش از این کشورهای اروپایی را نیز به تحریم‌های ثانویه در صورت ادامه روابط تجاری با تهران تهدید کرده‌ بودند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دانیال

    نقل از متن خبر فوق که توسط رسانه های داخلی هم چندین بار تکرار شده : ««حسن روحانی و اسحاق جهانگیری، معاون اول او در چند روز اخیر ادعا کرده‌اند که ذخایر پولی و ارزی ایران از هر زمان دیگری بیشتر است و تهران برای مقابله با تحریم‌ها آمادگی دارد.»» اگر این ادعا واقعیت داره چرا شرکت کره ای هیوندای یک قرارداد بزرگ خودش به ارزش بیش از پانصد میلیون دلار را بخاطر اینکه ایران نتوانسته منابع مالی قرارداد را که پیش شرط شرکت کره ای بود را تأمین کند لغو کرد .خبر فسخ این قرارداد تیتر بسیاری از خبرگزاریهای داخلی بود و این یعنی واقعیت داشتن ماجرا. حالا ملت موندن با ادعای رئیس دولت و معاون اول ایشون چکار کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • Nasim

    دولت برای سفر اربعین برای هر مسافر معادل تقریبا ۸۵۰ دلار،‌ به دینار عراقی اختصاص داده و از این طریق مبلغی نزدیک به دو میلیارد دلار ارز مسافرتی با قیمت دولتی در اختیار زائران قرار گرفته است ومیلیاردها دلار نیز هزینه صدها تن دارو و امکانات پزشکی و آمبولانس ودکترو خوابگاه و غذا و .....میکند!! یکی بگوید سود این تور چیست ؟ غیراز بهره برداری عراقی ها از میلیاردها پول باد آورده؟!

  • Hasani

    ۰۹ آبان ۱۳۹۷ توقیف ۴۰۰ هزار کتاب «غیرقانونی»!! در ۵ انبار در تهران کاهش تیراژ کتاب سانسور شده به معنی بی‌علاقگی خواننده ایرانی به کتابخوانی نیست. پلیس امنیت?!! با همکاری کارگروه صیانت اتحادیه ناشران در مبارزه با قاچاق کتاب !!? پنج انبار از کتاب‌های غیر قانونی (بی سانسور ) به ارزش بیش از ۲۰ میلیارد تومان را کشف کرده است!.

  • bijan

    چرا این دولت درباره اقدامات تروریستی یک دیپلمات ایرانی که ماه قبل در اروپا کشف شد و اخیرا هم یک ایرانی دانمار کی که بازداشت شد گزارشی شفاف به مردم نمی دهد ؟ بخصوص آن دیپلمات چگونه و به دستور چه کسانی در این شرایط حساس رابطه با اروپا کار تروریستی می خواسته انجام دهد !؟!

  • الف از خراسان

    مردک پاک و پاکیزه از طرف ما عسل انسانی می خوری ؟ خودت که میدانی چرا اینچنین ساز میزنی؟ فکر روزی را بکن که با ریش ترتشیده و سرخاب و سفیداب از ایران به کشور برادر انگلیس فرار خواهی کرد! همانجایی که آن ابر بدهکار بزرگ چند میلیون پوند اگر نه میلیارد به حسابت ریخته است. همان دوست بسیار نزدیک برادرت. آقای ر دال را می گویم. سایت محترم زمانه می تواند کسب اطلاع کند. بنده از درون آگاهم. حتما وارسی کنید. اینان بیشرف ترینهایی هستند که در تمامی تاریخ ایران و. جهان بر کشوری حکم رانده اند. این آقا و همشان از آیت الله ها گرفته تا مداحها و تمامی فرماندهان و وزیر سابق و کنونی و تمامی تجار بازار و بساز بفروشها در برلین و پاریس و لندن و خصوصا با پاسپورتها و گرین کارتهای اوبامایی در کالیفرنیا خانه و مستقلات خریده اند.

  • امیرحسین دلسوز مردم

    از مردم جهان می خواهم که روزی را به عنوان دمکراسی خاورمیانه نامگذاری کنند.هنوز یاد شیخ نمر می افتم اشک در چشمان حلقه می زند..I want as all people all world day named domacracy middle east

  • sattar beheshti

    - روحانی: ملت ایران از آمریکا عصبانی هستند، نه از دولت و نظام خودشان? !!! - جوک سال !؟ - صدور موشک و بمب و سرکوب واختلاس را خاتمه دهید!