ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پرونده خاشقجی - ترامپ: عربستان به خودش خیانت کرد

ترکیه تأیید کرده که روزنامه‌نگار منتقد مثله شده. این امر واکنش رئیس جمهوری آمریکا را در پی داشت. وزیر خارجه بریتانیا هم در پارلمان سخن گفت.

عرفان فیدان دادستان کل استانبول اعلام کرد که جمال خاشقجی طی طرحی که از یک ماه قبل از ورود او به کنسولگری عربستان در استانبول برنامه‌ریزی شده بود، به محض ورود به ساختمان کنسولگری عربستان خفه شده و سپس جسد او قطعه قطعه شده است. جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد که اگر این ماجرا حقیقت داشته باشد، قطعاً در روابط بریتانیا با عربستان سعودی تأثیرگذار است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هم گفت گمان نمی‌کند عربستان سعودی به او خیانت کرده باشد. بلکه بیش از آن به خودش خیانت کرده.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگاری که در کنسولگری عربستان در استانبول سر به نیست شد

چهارشنبه ۳۱ اکتبر برای نخستین بار یک مقام رسمی ترکیه مثله شدن جسد خاشقجی را تأیید کرد. عرفان فیدان، دادستان استانبول همچنین اعلام کرد که قاتلان جسد روزنامه‌نگار منتقد را دور انداخته‌اند. در بیانیه‌ای که در پایان گفت‌وگوی دو روزه عرفان فیدان با سعود المجب دادستان کل عربستان صادر شد، همچنین اعلام شده که این گفت‌وگوها نتیجه مشخصی به دنبال نداشته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ساعتی بعد در جمع خبرنگاران در کاخ سفید در واکنش به این خبر گفت گمان نمی‌کند که عربستان سعودی به او خیانت کرده باشد.

ترامپ که بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عربستان سعودی را به عنوان مقصد نخستین سفر خارجی‌اش انتخاب کرده بود، در جمع خبرنگاران گفت: «آن‌ها شاید به خودشان خیانت کرده‌اند. امیدوارم که همه چیز رو به راه شود.»

در پارلمان بریتانیا هم کمیسیونی برای رسیدگی به پرونده خاشقجی تشکیل شده. جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا در واکنش به اطلاعات تازه در پرونده خاشقجی در سخنانی در پارلمان بریتانیا اعلام کرد که اگر اطلاعات این پرونده حقیقت داشته باشد، در رابطه بریتانیا با عربستان سعودی قطعاً تأثیرگذار خواهد بود. هانت گفت قتل خاشقجی ممکن است زمینه‌ای فراهم بیاورد که ایالات متحده و بریتانیا بتوانند در آینده پادشاهی عربستان را در برابر نقض حقوق بشر پاسخگو کنند:

«به این دلیل که ما روابط استراتژیکی با عربستان داریم، می‌توانیم از آن‌ها بخواهیم کارهایی انجام دهند که مایل به انجام آن نیستند. ما از روابط فی‌مابین می‌توانیم استفاده کنیم که پیشرفت‌هایی به وجود بیاوریم.»

هانت اما نسبت به تبعات ناخواسته چنین اقداماتی هشدار داد:

«باید مراقب باشیم اقداماتی که انجام می‌دهیم، تبعات ناخواسته نداشته باشد.»

گفت‌وگوی دو دادستان به منظور بررسی پرونده ۱۵۰ صفحه‌ای که ترکیه در اختیار دارد انجام شده بود. سعود المجب دادستانی سعودی با انتشار بیانیه‌ای رسماً تایید کرده بود که جمال خاشقجی با طرح قبلی به قتل رسیده است. ریاض نیز اعلام کرده بود که ۱۸ مظنون را در این رابطه دستگیر کرده است. اما ترکیه با منتشر کردن شواهدی که اظهارات اولیه مقامات عربستان را در نفی این قتل زیر سؤال می‌بردند،‌ خواستار استرداد این ۱۸ نفر، تفتیش دوباره کنسولگری عربستان و جزئیات بیشتری چون نام شخصی که دستور این قتل را صادر کرده و محل جسد است.

پیش از این مقامات سعودی اعلام کرده بودند که هیأت آدم‌ربایی، بعد از شکنجه و قتل روزنامه‌نگار منتقد جنازه او را لای فرشی پیچیده بودند و از طریق یک «عامل محلی» جنازه را به بیرون از ساختمان کنسولگری منتقل کرده‌اند.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از کارشناسان بین‌المللی خواست در تحقیقات مستقل در پرونده جمال خاشقجی  مشارکت کنند. باشله چهارشنبه ۳۱ اکتبر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است: «برای تحقیقات مستقل بدون هرگونه ملاحظات سیاسی می‌بایست کارشناسان بین‌المللی به پرونده شکنجه و قتل خاشقجی دسترسی داشته باشند.»

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنین از عربستان سعودی خواست محل اختقای جسد روزنامه‌نگار منتقد را اعلام کند. باشله گفت کالبدشکافی جسد برای درک این «جنایت بی‌شرمانه و متأثرکننده» ضرورت دارد.

پانویس:

این خبر با واکنش رئیس جمهوری آمریکا و سخنرانی وزیر خارجه بریتانیا در پارلمان به روز شد و تیتر آن هم تغییر کرد

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.