ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اتحادیه اروپا «حمله» به دانمارک را محکوم کرد

سخنگوی موگرینی: ما معتقدیم که برجام ضامن امنیت است و به همین شکل باید باقی بماند. اتهام قتل در اتحادیه اروپا به صورت جداگانه و جدی بررسی خواهد شد.

سرویس امنیتی دانمارک اعلام کرده که موفق شده حمله یکی از عوامل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در خاک این کشور را خنثی کند. اتحادیه اروپا «حمله» به دانمارک را محکوم کرد اما در همان حال اعلام کرد که از توافق هسته‌ای با ایران همچنان حمایت می‌کند. مقامات اسرائیلی ادعا کرده‌اند که اطلاعات «حمله» به دانمارک را در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی اسکاندیناوی قرار داده‌اند.

فین بورخ آندرسون، رئیس سرویس امنیتی دانمارک گفته است که برای دستگیری عامل وزارت اطلاعات، پلیس این کشور در عملیاتی مرز با سوئد را مسدود کرد (عکس: پلیس دانمارک در حین این عملیات)

پس از آنکه فین بورخ آندرسون، رئیس سرویس امنیتی دانمارک غروب سه‌شنبه ۳۰ اکتبر در یک نشست خبری اعلام کرد که پلیس دانمارک در همکاری با سرویس‌های امنیتی سوئد و نروژ فردی ایرانی‌تبار با تابعیت نروژ را به ظن همکاری با وزارت اطلاعات بازداشت کرده، وزارت خارجه دانمارک ابتدا مرتضی مرادیان، سفیر ایران در این کشور را برای پاسخگویی به دفتر سیاسی این وزارتخانه احضار و ساعتی بعد سفیرش را از تهران فراخواند. پیش از آنکه سفیر دانمارک، تهران را به مقصد کپنهاگ ترک کند، وزارت خارجه ایران او را به اعتراض احضار کرده بود.

لارس لوک راسموسن، نخست‌وزیر دانمارک چهارشنبه ۳۱ اکتبر، در حاشیه برگزاری نشست سران کشورهای اسکاندیناوی در اسلو در جمع خبرنگاران گفته است که دولت او با اتحادیه اروپا در تماس است با این هدف که کشورهای اروپایی پاسخی یکپارچه به تهران بدهند. راسموسن روز گذشته (سه‌شنبه) گفته بود «غیرقابل قبول است که ایران یا سایر کشورهای خارجی برنامه داشته باشند در خاک دانمارک دست به ترور بزنند.» مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به دولت دانمارک به خاطر دستگیری «یک آدم‌کش رژیم ایران» تبریک گفته بود. ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا نیز از دولت دانمارک و همچنین از کمیسیون اروپا حمایت کرده است.

مایا کوتسیانیچ، سخنگوی فدریکا موگرینی در واکنش به این تحولات روز چهارشنبه گفت:

«ما تهدید علیه امنیت اتحادیه اروپا را نمی‌پذیریم و این اتفاقات را بسیار جدی تلقی می‌کنیم.»

سخنگوی فدریکا موگرینی یادآوری کرد که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران در ارتباط با تروریسم و نقض حقوق بشر همچنان پابرجاست.

در آوریل/ فروردین سال جاری اتحادیه اروپا، تحریم ۸۲ ایرانی را که در نقض گسترده حقوق بشر دست داشتند، یک سال دیگر تمدید کرد. محمد علی جعفری (فرمانده سپاه پاسداران) و صادق لاریجانی (رئیس قوه قضائیه) در این فهرست قرار دارند. بر اساس این تحریم‌ها صادرات تجهیزاتی که ممکن است برای سرکوب و یا شنود ارتباطات مخابراتی مورد استفاده قرار بگیرد منع شده است.

مایا کوتسیانیچ، سخنگوی فدریکا موگرینی گفت تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفظ برجام اما به این معنی نیست که کشورهای اروپایی موضوعاتی مانند برنامه موشکی سپاه یا دخالت ایران در بحران‌های خاورمیانه را نادیده بگیرند.

«ما معتقدیم که برجام هدف مشخصی دارد و به همین شکل می‌بایست باقی بماند، زیرا ضامن امنیت است اما دیگر مسائل با ایران از جمله اتهام قتل در اتحادیه اروپا به صورت جداگانه و جدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

از فردی که پلیس دانمارک به اتهام تدارک «حمله» در خاک این کشور بازداشت کرده، عکس‌هایی از محل اقامت اعضای «جنبش الاحواز» در دانمارک کشف شده. الاحواز ابتدا مسئولیت حمله تروریستی شنبه ۳۱ شهریور به رژه نظامیان در اهواز را به عهده گرفت. اما بعد از آنکه گروه دولت اسلامی (داعش) با انتشار ویدیویی از سه تن از مهاجمان، مسئولیت این حمله را به عهده گرفت، مسئولیت حمله را پس گرفت.

مقامات اسرائیلی چهارشنبه ۳۱ اکتبر اعلام کرده‌اند که اطلاعات لازم درباره «حمله» به الاحواز را در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای اسکاندیناوی قرار داده‌اند. سرویس اطلاعاتی دانمارک اما ادعای موساد را نه تکذیب و نه تأیید کرده:

«ما نمی‌توانیم درباره پرونده‌ای که در جریان است اطلاعاتی ارائه دهیم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • sattar beheshti

    ۷ آبان - روز کوروش - عبور سیل آسای مردم به سوی پاسارگاد - حرکت ستونی نیروهای رژیم در مسیر پاسارگاد از ترس مردم! بیابانهای منتهی به پاسارگاد را با گسترش یکانهای نظامی‌اش تحت عنوان مانور، «قرق» کرد! برای مردم پیامک‌های تهدیدآمیز فرستاد و آنان را از رفتن به پاسارگاد منع کرد. جاده‌ها و شاه‌راه‌های منطقه«مانند صفاشهر» را با بلوک‌های بتنی بست! اراذل پاسدار و بسیجی‌اش را در جاده‌ها، قطارکش به حرکت در آورد و شلوغ‌بازیهای چماقدارانه راه انداخت. حتی راههای فرعی کوهستانی منتهی به منطقه پاسارگاد را نیز با نیروهای نظامی‌اش مسدود کرد، تا شاید مانع از حرکت مردم به سوی پاسارگاد گردد.حتی بازداشت بسیاری از مردم و توقیف خودروهایشان نیز نتوانست مانع حرکت انبوه مردم در جاده‌های منطقه عمومی پاسارگاد گردد

  • sattar beheshti

    - روحانی: ملت ایران از آمریکا عصبانی هستند، نه از دولت و نظام خودشان? !!! - جوک سال !؟ - صدور موشک و بمب و سرکوب واختلاس را خاتمه دهید!

  • Faryad

    چرابه دلالان بین المللی میلیونها دلار میدهید تا تحریم نشوید؟ بجایش از میلیونها دلار کمک بحزب اله واهدای نفت مجانی به اسد و صدور بمب و موشک با هواپیمای مسافربری بزنید؟!