ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معافیت برخی کشورها از تحریم ایران قیمت نفت را کاهش داد

در یک هفته اخیر قیمت نفت در بازار جهانی بیش از ۶ درصد سقوط کرد اما صبح جمعه کمی بالا رفت. در پی اعلام معافیت برخی کشورها از تحریم‌های آمریکا علیه ایران بار دیگر بهای نفت پایین آمد.

در حالی‌که بازار جهانی نفت خود را برای تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران آماده می‌کند، پس از یک هفته سقوط چشمگیر قیمت نفت، روز جمعه ابتدا قیمت نفت به ثبات رسید اما بعد دوباره کاهش یافت. تأثیر معافیت هشت کشور از تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر کاهش مجدد قیمت نفت دیده می‌شود.

عکس از آرشیو

به‌گزارش رویترز، در معاملات صبح جمعه ۲ نوامبر / ۱۱ آبان بازار جهانی، بهای هر بشکه نفت برنت ۷۳,۱۹ دلار بود اما بعد از ظهر جمعه به ۷۲,۷۹ دلار رسید. قیمت نفت برنت تقریباً ۶ درصد در این هفته و حدود ۱۲ درصد از ابتدای ماه اکتبر نسبت به سال ۲۰۱۴ که به بالاترین حد خود رسیده بود کاهش یافت.

نفت سبک آمریکا نیز صبح جمعه بر بشکه‌ای ۶۳,۶۹ دلار ثابت باقی ماند اما بعد از ظهر به ۶۳,۳۹ دلار رسید. نفت آمریکا نسبت به یک ماه پیش که به بالاترین حد خود در چهار سال گذشته رسیده بود، ۱۳ درصد کاهش یافت.

سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) هم اعلام کرده که قیمت نفت این سازمان در ۱۲ روز اخیر از ۷۸،۱۵ به ۷۲،۶۴ دلار رسیده است. افزایش صادرات و تولید نفت شل در ‌آمریکا اصلی‌ترین دلیل این روند کاهشی عنوان شده است.

سرمایه‌گذاران بازار نفت نسبت به چشم‌انداز تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران که قرار است از روز دوشنبه ۵ نوامبر / ۱۴ آبان آغاز شود نگران بودند.

آمریکا اعلام کرده بود که قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند اما با هشت کشور توافق کرد که به واردات نفت خود از ایران در مدت محدودی ادامه دهند. از جمله این کشورها متحدان آمریکا، کره جنوبی و ژاپن، و همچنین هند هستند.

اشلی کلتی، کارشناس نفتی مؤسسه مالی کانتور فریتس جرالد اروپا گفت: «به‌نظر می‌رسد که قیمت نفت تحت فشار قرار بگیرد، زیرا ترس از عرضه بیش از حد جهانی با قدرت بازمی‌گردد.»

فهرست کشورهایی که مشمول معافیت تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار می‌گیرند به‌شکل رسمی همزمان با آغاز تحریم‌ها در روز دوشنبه منتشر خواهد شد. به‌رغم این تلاش‌ها، معافیت از تحریم‌ها موقتی است.

از نظر گُلدمن ساکس، شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکا، صادرات نفت خام ایران تا پایان سال جاری میلادی به ۱,۱۵ میلیون بشکه در روز سقوط خواهد کرد. این در حالی است که در نیمه سال جاری این میزان ۲,۵ میلیون بشکه در روز بود.

با وجود تحریم‌ها علیه ایران تولید نفت در دو ماه اخیر به‌شکل قابل توجهی افزایش یافت.

داده‌های وزارت انرژی روسیه در روز جمعه نشان می‌دهند که این کشور در ماه اکتبر ۱۱,۴۱ میلیون بشکه نفت در روز تولید کرده که بالاترین حد تولید این کشور در ۳۰ سال اخیر بوده است.

تولید نفت اوپک در ماه اکتبر با افزایش ۳۹۰ هزار بشکه در روز به ۳۳,۳۱ میلیون بشکه افزایش یافت که از سال ۲۰۱۶ بالاترین میزان بود.

در آمریکا نیز تولید نفت خام از ۱۱ میلیون بشکه در روز در ماه اکتبر عبور کرد و آمریکا را در رقابتی تنگاتنگ با روسیه در زمره بیشترین تولیدکنندگان نفت در جهان قرار داد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

توضیح:

این خبر با اطلاعات تازه بروز شد و تیتر، تیزر، عکس اول و متن آن تغییر کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Faryad

    افرین بر اوباما وکری ! اون از عراق و سوریه و یمن که پاسداران تصرفش کردند و موشک جابجا میکنند و اکراد و عربستان را موشک باران میکنند و لبنان که شیخ فضل اله میخواهد ریس جمهور شود!٬ اینهم از افغانستان و پاکستان که مرکز انواع تروریستها شده . اینهم نتیجه اینهمه مذاکره عکس و لبخند و پیاده روی و....جواد و جان گفتن و ۵۷ میلیارد دلار پول اهدایی !!