ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حبس ابد برای رهبران اپوزیسیون بحرین به اتهام جاسوسی برای قطر

حکم حبس ابد علیه سه رهبر حزب منحل‌شده «الوفاق» از جمله علی سلمان، روحانی سرشناس شیعه در حالی صادر می‌شود که آنها چند ماه پیش در دادگاه عالی جنایی بحرین تبرئه شده بودند.

رهبران اپوزیسیون بحرین به اتهام جاسوسی برای قطر به حبس ابد محکوم شدند.

شیخ علی سلمان رهبر حزب الوفاق ـ عکس: AFP

به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، حکم حبس ابد علیه سه رهبر حزب منحل‌شده «الوفاق» در حالی یکشنبه ۴ نوامبر / ۱۳ آبان صادر شد که آنها چند ماه پیش در دادگاه عالی جنایی این کشور تبرئه شده بودند. هنوز امکان تقاضای تجدید نظر در این حکم وجود دارد.

بیانیه دادستان عمومی علیه شیخ علی سلمان، روحانی شیعه و رهبر حزب الوفاق، شیخ حسن سلطان و علی الاسود از دیگر اعضای این حزب، اتهام‌های آنها را «اقدامات خصمانه» علیه بحرین و «ارتباط با مقامات قطری ... به منظور براندازی نظام» عنوان کرده است.

شیخ علی سلمان هم اکنون در حال گذراندن محکومیت چهار ساله خود در زندان است. اتهام قبلی او «نفرت‌پراکنی» بود و بهانه‌ این اتهام اعتراضات شیعیان بحرین علیه پادشاهی اهل سنت در این کشور بوده است.

در بحرین شیعیان در اکثریت‌اند اما حکومت در دست سنی‌هاست. در سال‌های اخیر به‌ویژه پس از تحولات در کشورهای عربی، شیعیان بارها علیه حکومت بحرین دست به تظاهرات زدند.

حزب الوفاق یا جمعیت وفاق ملی اسلامی بزرگترین حزب بحرین است که شیعیان این کشور را نمایندگی می‌کند. ۱۸ نماینده این حزب در پارلمان سال ۲۰۱۱ در اعتراض به سرکوب اعتراض‌های مدنی از سمت خود کناره‌گیری کردند.

سازمان‌های حقوق بشر همچون سازمان عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر سلمان و سایر رهبران اپوزسیون دربند در زندان‌های بحرین را زندانیان عقیدتی می‌دانند.

به گزارش عفو بین‌الملل، سلمان در سال ۲۰۱۱ با وزیر امور خارجه قطر تلفنی صحبت کرد و از دوحه خواست تا برای حل بحران سیاسی بحرین وساطت کند. شش سال بعد اکنون این تماس تلفنی به عنوان مدرکی برای اتهام جاسوسی و تبانی ارائه شده است.

گزارش‌گر عفو بین‌الملل به الجزیره گفته است که «به نظر می‌رسد این موضوع به بحران فعلی قطر مربوط می‌شود و مقامات بحرین اکنون در سرکوب هر مخالفت و نارضایتی بی‌مهابا جلو می‌روند»

دشمنی با ایران و قطر

پیش از این بحرین بارها مخالفان و ناراضیان شیعه را به اتهام همکاری با ایران و جاسوسی برای این کشور محاکمه و زندانی کرده است. با این حال دشمنی بحرین با قطر سابقه کوتاهتری دارد.

در سال ۲۰۱۷، بحرین همراه با عربستان سعودی و امارات متحده عربی همه روابط خود با قطر را قطع کرد. از آن زمان شهروندان این کشورها از سفر یا ارتباط با این کشور حوزه خلیج فارس منع شدند.

با بروز تنش‌ها در میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، قطر به ایران نزدیکتر شد و روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور رو به بهبود بوده است.

واشنگتن تلاش‌ها برای ساختن یک ائتلاف امنیتی و سیاسی جدید موسوم به ناتوی عربی را از سر گرفته است.

کارشناسان یکی از بزرگترین موانع بر سر راه تشکیل ناتوی عربی را اختلاف ۱۳ ماهه بین عربستان سعودی و امارات با قطر می‌دانند. قطر میزبان بزرگترین پایگاه هوایی ایالات متحده در منطقه است. عربستان، امارات، بحرین و مصر قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرده‌اند و آن را در محاصره قرار دادند.

هرچند بحرین و امارات و عربستان به آمریکا اطمینان داده‌اند که مذاکرات مربوط به اتحاد استراتژیک خاورمیانه (MESA) با حضور قطر انجام می‌شود.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.