ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اجلاس صلح مسکو: لاوروف خواهان حفظ تمامیت ارضی افغانستان شد

اعضای شورای عالی صلح افغانستان برای نخستین بار با نمایندگان طالبان دیدار و گفت‌وگو کردند. گام نخست برای صلح برداشته شد. موفقیتی برای مسکو.

اعضای شورای عالی صلح افغانستان در اجلاسی در مسکو با نمایندگان طالبان دیدار و گفت‌وگو کردند. در این اجلاس اعضای شورای صلح افغانستان پیشنهاد محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان برای یک صلح پایدار را با نمایندگان طالبان یک بار دیگر در میان گذاشتند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، خواهان حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی افغانستان شد.

جمعه ۹ نوامبر/ ۱۸ آبان:سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه همراه با نمایندگان طالبان و اعضای شورای صلح افغانستان در اجلاس مسکو

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در اجلاس صلح افغانستان که جمعه ۹ نوامبر/۱۸ آبان در مسکو برگزار شد، گفت:

«روسیه خواهان یک افغانستان یکپارچه و همزیستی مسالمت‌آمیز همه اقوام در این کشور در کنار یکدیگر است.»

در اجلاس صلح مسکو، پنج نماینده از طالبان در کنار اعضای شورای عالی صلح افغانستان حضور داشتند. پیش از این سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح گفته بود: یک هیئت ۴ الی ۶ نفری از شورای عالی صلح به نمایندگی از حکومت افغانستان همراه با نمایندگانی از ۱۱ کشور جهان از جمله ایران و چین و پاکستان در این نشست شرکت می‌کنند.

طالبان در آستانه برگزاری اجلاس مسکو با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که در این اجلاس یک بار دیگر بر درخواست خود مبنی بر خروج همه سربازان آمریکایی از خاک افغانستان به عنوان پیش‌زمینه مذاکرات صلح تأکید می‌کند.

نماینده سفارت آمریکا در روسیه تنها نماینده ایالات متحده در اجلاس صلح افغانستان در مسکو بود که در هتلی، در یک فضای دوستانه برگزار شد. این اجلاس همزمان با چهلمین سالگرد حمله ارتش سرخ به خاک افغانستان و اشغال این کشور برگزار می‌شود و به همین سیب از یک سویه نمادین هم برخوردار است.

طالبان در سال‌های گذشته با نمایندگانی از عربستان سعودی، ترکیه، ایران و ایالات متحده برای از سرگیری مذاکرات صلح در گفت‌وگو بودند. مسکو هم در تلاش بود تا مذاکرات از سر گرفته شود.

کابل تصمیم گرفت دیپلمات‌های رسمی خود را به مسکو اعزام نکند. شورای عالی صلح افغانستان، نهادی است که زیر نظر دولت مرکزی افغانستان فعالیت می‌کند و ناظر بر روند صلح در این کشور است.

مسکو از واشنگتن هم برای شرکت در این اجلاس دعوت کرده بود اما واشنگتن تصمیم گرفت در سطح نماینده‌ای از سفارتخانه‌اش به عنوان یک ناطر در اجلاس صلح مسکو حضور داشته باشد. هرگونه توافقی که در این اجلاس یا در نشست‌های آتی حاصل شود، می‌بایست به تصویب ارتش آمریکا مستقر در افغانستان برسد.

سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح در پایان اجلاس مسکو گفته است:

«ما موضوع گفت وگوهای مستقیم با طالبان را به بحث گذاشتیم و از آن‌ها خواستیم مکان و زمان این گفت‌وگوها را تعیین کنند.»

وزارت خارجه روسیه هم با صدور بیانیه‌ای گفته است در مذاکرات جمعه ۹ نوامبر در مسکو بر این نکته تأکید کرده که جز گفت وگو درباره صلح هیچ راه دیگری برای پایان دادن به مناقشه بین طالبان و دولت اشرف غنی باقی نمانده است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در فوریه سال جاری از آمادگی دولت افغانستان برای مذاکرات صلح با طالبان بدون هیچ پیش‌شرطی خبر داده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.