ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیمانکاران شهرداری اهواز برای کشتار سگ‌ها رقابت می‌کنند

فعالان محیط زیست می‌گویند صدها سگ در اهواز، از جمله توله‌های دوسه‌ماهه به ضرب گلوله کشته و سپس سوزانده شده‌اند. شهرداری اهواز از پاسخگویی و قبول مسئولیت سر باز می‌زند.

مدیرعامل سازمان پسماند شهری اهواز کشتار ۳۰۰ قلاده سگ در این شهر را تکذیب کرده و از شکایت از افسانه عربی‌فرد، فعال افشاگر محیط زیست خبر داده است. هرچند فعالان محیط زیست استان خوزستان می‌گویند پیمانکاران برای کشتن سگ‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند.

کشتار سگ‌های خیابانی بر اساس قانون ممنوع است ــ عکس: یک پناهگاه سگان ولگرد در سراب، آرشیو

پخش ویدئوی سوختن پیکر صدها سگ از سوی افسانه عربی‌فرد، پرستار و مسئول انجمن حمایت از محیط زیست و حیوانات خوزستان واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت. در ویدئویی که او منتشر کرد، شماری پیکر سگ‌ زیر تایرهای لاستیکی خودرو در حال سوختن بود.

این حادثه به گفته عربی‌فرد ۱۳ آبان در کوی مهدی اهواز رخ داد. این منطقه برای تحمیع پسماند نخاله‌های ساختمانی و زباله‌های شهری در نظر گرفته شده است. شمار دقیق سگ‌ها در این ویدئوها قابل تشخیص نیست.

مدیرعامل سازمان پسماند شهری اهواز اما در گفت‌و‌گو با روزنامه دولتی «ایران» گفته است که تنها سه سگ در اهواز امحاء شده‌اند و امحای سگ‌ها به شهرداری ربطی ندارد.

عربی‌فرد اما پیش از این سه‌شنبه گذشته به خبرگزاری «آنا» گفته بود که در زمان حادثه « یکی از پرسنل شهرداری و رئیس پسماند شهرداری اهواز نیز در محل حضور یافتند اما اعلام کردند که این منطقه جزو محدوده شهری و تحت پوشش ما نیست و حتی تعداد لاشه سگ‌ها را سه قلاده اعلام کردند در حالی که تعداد لاشه‌های سوخته سگ‌ها بسیار بیش از این بود.»

به گفته این فعال محیط زیست، جمجمه‌های سوخته پرشماری زیر لاستیک‌های سوخته پیدا شده و حتی توله‌سگ‌های دوماهه و سه‌ماهه نیز سوزانده شده بودند. این سگ‌ها به ضرب گلوله کشته شده بودند. هرچند این کار پس از تصویب دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد از ١٣٨٨ قانوناً ممنوع شد.

عربی‌فرد همچنین به آنا گفته بود که شهرداری از قبول مسئولیت سر باز زده، این واقعیت‌ها را تکذیب کرده و هیچ‌کس دیگر نیز حاضر به پاسخ‌گویی درباره این ماجرا نشده است.

به گفته این فعال محیط زیست اعتراض‌های گسترده به سوزاندن سگ‌ها در اهواز «باعث شد تا روی لاشه آنها با لودر نخاله و خاک بریزند اما همچنان بوی لاشه سوخته سگ‌ها افراد را آزار می‌دهد.»

اعتبار هزینه‌نشده و رقابت برای کشتار سگ‌ها

به گفته قنواتی، شرکت پسماند برای ساماندهی سگ‌های شهری که صاحبی ندارند، ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار در اختیار دارد اما این اعتبار هنوز هزینه نشده است.

اما فعالان محیط زیست خوزستان به ایران گفته‌اند که «از بین بردن هر سگ بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان برای صاحب لاشه درآمدزایی دارد» و به همین دلیل پیمانکاران شهرداری برای کشتار سگ‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند.

عربی‌فرد نیز به ایران گفته که شهرداری اهواز مصوبه وزارت کشور در پاییز ۸۷ برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد را اجرا نمی‌کند.

بر اساس این مصوبه، «بودجه‌ای در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد تا با کمک سایر سازمان‌های درگیر، سگ‌های بلاصاحب شهر را از سطح شهر جمع‌آوری و بعد از واکسینه و قلاده گذاری، عقیم‌سازی کنند» و آنها را در مکانی خاص نگه دارند.

در صورتی که سگ بیمار و یا دچار مشکل حاد دیگری باشد، باید با اتانازی (مرگ آسان) کشته شود و کشتار دیگر سگ‌ها ممنوع است.

قرار بود پناهگاه نگهداری این سگ‌ها تا مهر ۹۶ در اختیار انجمن حمایت از محیط زیست و حیوانات خوزستان قرار بگیرد اما این اتفاق هنوز رخ نداده است.

عربی‌فرد بالارفتن هزینه عقیم‌سازی تا ۳۵۰ هزار تومان را دلیل اصلی روی‌آوردن شهرداری اهواز به «اتلاف سگ‌ها» به جای عقیم‌سازی آنها می‌داند.

کارشناسان مقررات دفاع از حقوق حیوانات در ایران را کافی نمی‌دانند. فرهاد دبیری، مشاور ارشد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آبان گذشته از تلاش این سازمان برای ارائه لایحه منع حیوان‌آزاری به مجلس خبر داده بود.

اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشت نیز یکشنبه از بازداشت سه تن در رابطه با کشتن «بی‌رحمانه و وحشیانه» یک سگ در بخش «لشت نشاء» شهرستان رشت خبر داد.

کشتار سگ‌های خیابانی در دیگر نقاط ایران پیش از این نیز خبرساز شده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.