ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اصرار سخنگوی قوه قضاییه بر متهم بودن فعالان بازداشت شده محیط زیست به افساد فی‌الارض

به گفته غلامحسین محسنی اژه‌ای، بر اساس گزارش ستاد کل نیروهای مسلح، اقرار متهمان و خسارت‌های وارده، اتهامات فعالان محیط زیست در بازداشت مشمول افساد فی‌الارض است.

- اتهام محیط زیستی‌ها مشمول افساد فی‌الارض است.

این گفته غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه در صد و سی و سومین نشست خبری‌اش است که روز یک‌شنبه ۲۰ آبان برگزار شد.

گروهی از فعالان محیط زیست که به اتهام جاسوسی و بدون دسترسی به وکیل در زندان اوبن بازداشت‌اند (عکس: کمپین حقوق بشر ایران)

محسنی اژه‌ای در این جلسه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که درباره آخرین وضعیت و روند رسیدگی به پرونده فعالان محیط زیست در بازداشت پرسید، گفت:

«اینکه یک عنوان اتهامی در ابتدای تحقیقات چیزی باشد و بعد در جریان تحقیق تغییر کند، طبیعی است زیرا برخی جرایم در جریان تحقیق مشخص می‌شود.»

به گفته این مقام مسئول قوه قضاییه، عنوان اتهامی ابتدایی این افراد در پرونده محیط زیست، جاسوسی بوده که این عنوان اتهامی مطابق قانون می‌تواند تا حد افساد فی‌الارض باشد.

سخنگوی قوه قضاییه: «برخی نهادها می‌گفتند این افراد جاسوس نیستند. گزارش استخراج شده به ستاد کل نیروهای مسلح رفت و ابزار آنها مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس گزارش ستاد کل نیروهای مسلح، اقاریر این افراد و خسارت‌های وارده این اتهامات مشمول افساد فی‌الارض قرار گرفت.»

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که شنیده شده لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری درخواست ملاقات با این افراد را داشته، گفت از درخواست ملاقات خانم جنیدی با این افراد بی‌اطلاع است.

معاون حقوقی نهاد ریاست‌جمهوری روز چهارشنبه ۹ آبان اعلام کرده بود دولت حسن روحانی پرونده بازداشت فعالان محیط زیست را پیگیری می‌کند اما به این پرونده دسترسی ندارد.

لعیا جنیدی به خبرگزاری کار ایران گفته بود: «خون و آبرو بسیار مهم است و باید به آن‌ها توجه شود بنابراین انتظارمان این است که دادگاه با توجه به دفاعیات، کیفرخواست را صادر کند. ما از قضات محترم توقع داریم که به این مسائل توجه کنند.»

او گفته بود حتی در یک دادگاه شعبه‌ها به محتویات پرونده یکدیگر دسترسی ندارند و طبعاً دولت هم به پرونده بازداشت‌شدگان دسترسی ندارد.

این معاون دولت روحانی از طرح درخواست دیدار با رئیس قوه قضاییه خبر داده و گفته بود: «ان‌شاالله این دیدار انجام شود تا ما بتوانیم در این موارد با ایشان گفت‌و‌گو کنیم.»

در آخرین واکنش‌ها به ادامه بازداشت شماری از فعالان محیط زیست در ایران، روز جمعه ۲۶ اکتبر/ ۴ آبان، دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌‌ای اعلام کرد دستگاه قضایی ایران اتهاماتی را به فعالان محیط زیست بازداشتی نسبت داده که ممکن است موجب اعدام آن‌ها شود.

این سازمان مدافع حقوق بشر از مقام‌های ایران خواسته یا فوراً این فعالان را «که ۹ ماه است در بازداشت خودسرانه به‌سر می‌برند» آزاد کنند، یا مدرکی ارائه کنند که اتهامات علیه آن‌ها را توجیه و محاکمه‌ عادلانه را تضمین کند.

  • بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hamid

    در دین زور که دستیگاه استبداد دینی قرن‌ها است آنرا بنام اسلام و ضد اسلام ترویج کرده دروغ گویی، توهین، تهمت و خشونت مستحب و لازم است! از این ظالمان شنیدن حرف راست ناممکن است! شاد باشید. حمید

  • روزنامه نگار اصلاحطلب سابق

    با سلام خدمت هممیهنان. اگر جسارت نشود باید عرض کنم که ماملت شریف بسیار حقیریم. برای اینکه بی ادبی نشده باشد از خودم و خانواده ام شروع کنم. بله من و خانواده ام بسیار بیشرفیم. حالا چرا! من به یک کشور عربی خلیج فارس. از آنجا که از کودکی زبان عربی خوانده بودم در جمعی به آنها گفتم «یا اخی و احوتی و اخواتی» و البته آنها مرا نه تنها نامسلمان بلکه «أنت لست أخي ، أنت قذر ولا يمكن المساس به...» خواندند و این یعنی نه تنها تو برادر ما نیستی بلکه تو نجسی و قابل لمس هم نیستی! برایم بسییار دردآور بود. نه از اینکمه آنها مرا این چنین تحقیر کردند و وقتی رستوران را که جشنی مثلا درش بود را ترک می کردم مرا هو هم کردند. درد آور نه برای اینهمه خفت بلکه آنها هرگز ما را نه مسلمان مید انند و نه پاک. اما ما تا دلتان بخواهد مسلمانیم. در گوش بچه هامکان همچنان اذان و اقامه میخوانیم و در گوش مردگانمان همچنان تلقین.ما پاکپاختگان عالم هستی هستیم. ایرانیت و شرف و وجدان خودمان را فدای اسلامی کرد ه ایم که ما را نمی خواهد. همچنانکه ایران تمامی فلسطین و لبنان را و عراق را و سوریه را باج و حقوق مستمری و حتا کاندوم مردان و حوله ی ماهانه زنان میدهد و سرانجام خواهید دید که در نهایت آنها فقط فکر منافع خودشان هستند و در موقع مقتضی «الموت لایران» یعنی مرگ بر ایران سر خواهند داد. من البته هیچ دشمنی ای با اعراب ندارم و باز هم آنها را برادر انسانی ولی بی انصاف خودم میدانم. اما در این که ما ملت حقیری هستیم که با این همه خفت باز هم حکومتمان اسلامی ست و اسلام بر روح و روانمان حکومت میکند اصلا شک ند ارم. این بیچارگان فعالان محیط زیست حتما زیر شدیدترین شکنجه ها هستند چرا که آنها نیز این تحقیر را برنمی تابند.