ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رهبران ۶۶ کشور در پاریس پایان جنگ جهانی اول را گرامی داشتند

آتش‌بس جنگ جهانی اول بین متفقین و آلمان ۱۱ صبح ۱۱ نوامبر ۱۹۱۸ اجرایی شد. رهبران جهان برای گرامیداشت مرگ میلیون‌ها سرباز در این جنگ‌ به پاریس آمدند. حضور ترامپ بار دیگر جنجال آفریده.

بیش از ۶۶ تن از رهبران جهان در مراسم گرامیداشت صدسالگی آتش‌بس جنگ جهانی اول در طاق پیروزی پاریس گرد هم آمدند.

اعتراض فعال گروه فمن در برابر کاروان حرکت ترامپ، ۱۱ نوامبر ـ عکس: AFP

روز بارانی پایتخت فرانسه شاهد حضور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری سوریه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و ده‌ها تن از پادشاهان، رئیس‌جمهوران و نخست‌وزیران جهان بود.

آنها به دعوت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه پایان نخستین جنگ جهانی قرن بیستم را کنار یکدیگر در میدان شارل دوگل، در انتهای خیابان معروف شانزالیزه گرامی داشتند.

رئیس‌جمهوری فرانسه در سخنانی در این مراسم از رهبران جهان خواست «برای صلح بجنگند»: «بیایید به جای بازی با ترس‌هایمان علیه یکدیگر، امیدهایمان را بسازیم.»

حدود ۱۰ میلیون سرباز در جریان جنگ جهانی اول بین سال‌های ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ کشته شدند. آتش‌بس برای پایان جنگ در کومپین در شمال شرقی فرانسه بین متفقین (فرانسه، بریتانیا، روسیه و بعدتر، ایالات متحده، ایتالیا و ژاپن) و تنها دشمن باقی‌مانده،‌ آلمان امضا شد. این آتش‌بس از ۱۱ صبح ۱۱ نوامبر ۱۹۱۸ اجرایی شد.

حضور جنجالی ترامپ

شرایط پیرامون حضور ترامپ در این مراسم جنجالی شده است. او پیش از سفر، دفاع مکرون از تشکیل «ارتش متحد اروپایی» را «توهین‌آمیز» خوانده بود و شنبه نیز به خاطر باران از حضور در مراسم تجلیل از سربازان کشته‌شده جنگ جهانی اول در یک گورستان سربازان آمریکایی شرکت نکرد. تصمیم تیم امنیتی ترامپ برای لغو شرکت او در این مراسم با انتقادهای فراوانی روبه‌رو شد.

اعتراض یک فعال زن گروه «فمن» در مسیر کاروان ترامپ به سوی مراسم یکشنبه نیز خبرساز شد. تصاویر منتشرشده از اعتراض این فعال زن برهنه نشان می‌داد که بر بدنش نوشته شده: «صلح‌آفرین تقلبی.»

پوتین آخرین رهبری بود که به صف نخست رهبران جهان پیوست و در کنار مکرون،‌ ترامپ و مرکل قرار گرفت. پوتین با نشان‌دادن علامت شست به نشانه تأیید و رضایت به ترامپ حاشیه دیگری آفرید.

روسیه به مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شده است. در واشنگتن بازرس ویژه رابرت مولر مأمور رسیدگی به پرونده توطئه احتمالی کارزار انتخاباتی ترامپ با مسکو برای پیروزی او در انتخابات است. این اتهام هنوز ثابت نشده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علیرضا

    جناب شیرازی این رژیم ضد ایرانی را رژیم سابق ضد ایرانی پرورش داد و بزرگ کرد. مطمئن نیستم شما در چه کشوری زندگی می کنید؟ اما در ایرانی که ما هستیم هر روز و هر هفته صدای اعتراض است و بسیار هم بلنده. به مصداق "کبوتر با کبوتر, باز با باز" شما نیز اگر با بخشی از جمع معلمین اعتراض کننده, یا دانشجویان اعتراضی, یا کارگران معترض یا زنان رزمنده بودید , مسلما به جای این همه آیه یاس بی فایده و بی اساس کاری می کردید. اما در عوض همش شده کامنت های روحیه پایین آور, که دقیقا همان چیزی است که رژیم می طلبد.

  • علیرضا

    این ترامپ بی شرف می خواد خودش یک جنگ جهانی دیگه راه بندازه, حالا دعوتش کردن به سالگرد پایان جنگ! با اکثریت مجلس آمریکا در دست مخالفان ترامپ, به امید زیاد ترامپ به زودی به زندان خواهد افتاد.

  • شیرازی از تهران

    ببینید چه حکومت ضد ایرانی ای بر ما فتوای می راند که با وجود اشغال سرزمین ما از جنوب توسط انگلیسی ها و از شمال تا خود تهران توسط روسها در جنگ یکم جهانی کشور ما حتا یک مداح هم به نمایندگی ندارد. چه برسد به روضه خوان و ملا و آیت الله. چرا که وقتی قرار شد ملتی در برابر ذلت اسلام سرفرود آورد و از طلم ظالمانش به نطع و پیشوند همانها که سر هفتاد هزار نفر را در چهار سال و شش ماه بریدند و سر نهصد یهوپدی بنی قریضه را در یک روز و سر صدها هزار نفر را در آن نوزده سال نحس بریدند پناه می برد. مداح و روضه خوان و آیت الله و اسلامپناه و شیخ و ملا و خحجتیه ای و مهدیت گرا و شیعه گرا را می آورد سر کار و بر دوش خودش سوار می کند تا خون و رمقش را بمکد تا بدنش خشک شود و در کویر بسود. چنانکه دارد می سود. اتفاقل محیط زیستی ها را برای همین افشاء اعدام و زندانی و شکنجه کرده اند. و اتفاقا کاووس سید امامی را برای همین زیر شکنجه کشتند و برای همین صدای ملت ایران در نیامد. که در خراب آباد شهر بی تپش وای جغدی هم نمی آید به گوش. برای همین شاید صدای ترکیدن بمب های سفارشی رژیمی که ما مردم با شرف سرکار آوردیم ما را باصدایشان بیدار کنند.